برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع مجامع شرکت های بورسی کدام است + ویژگی ها توضیحات هر مورد

انواع مجامع شرکت های بورسی را میشناسید؟ با ویژگی های هر یک آشنایی دارید؟ آیا شرکت در مجامع کار مناسبی است یا خیر؟ در ادامه این مقاله با عنوان انواع مجامع شرکت های بورسی از سایت کد بورسی همراه با ما باشید تا تمامی جزئیات، نکات مثبت، نکات منفی و به صورت کلی تمامی موارد را در خصوص با انواع مجامع شرکت های بورسی خدمت شما عزیزان عرض کنیم. پس ادامه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

انواع مجامع شرکت های بورسی

در ابتدای امر باید اینچنین عنوان کرد که دائما مجامع شرکت‌ های بورسی برای اشخاص تازه وارد در بازار سرمایه و بورس ابهاماتی را ایجاد می نماید. در واقع سهامداران تازه کار می بایست به منظور دستیابی اطلاعات در خصوص با انواع مجامع شرکت‌ ها منابع مختلف را بررسی نمایند تا شاید موردی را متوجه شوند و در بیشتر مواقع گیج شده و قادر به اتخاذ تصمیمی مناسب در خصوص با حضور و یا عدم حضور در مجامع شرکت ها نخواهند بود. وقتی که فصل مجامع شرکت‌ ها می رسد، سهام‌ داران تازه کار که تجربه شرکت در مجامع مختلف را کسب نکرده اند، با ابهامات زیادی مانند: وضعیت نماد در زمان برگزاری مجامع، شرایط قیمت سهم پیش و پس از برگزاری مجامع، اتفاقاتی که در مجامع حادث می شود و مواردی از این دست برخورد می کنند. حتی فرق بین مجمع عمومی عادی و فوق العاده و تشخیص این دو نیز برای بعضی از عزیزان تازه وارد به بورس دشوار است. سایت کد بورسی در این مقاله قصد دارد تا به سراغ مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده شرکت‌ ها رفته و تلاش دارد تا اطلاعات را تا حدی که امکان دارد به زبان ساده و کاربردی بیان نماید تا هر شخصی با هر میزان تجربه و اطلاعات در خصوص با بورس و بازار سرمایه بتواند از این مقاله نهایت استفاده را ببرد، پس با کد بورسی همراه باشید.

منظور از مجمع شرکت چیست؟

چنانچه قصد داشته باشیم یک تعریف مختصر و مفید و در عین حال ساده از مجمع خدمت شما عزیزان بیان کنیم باید این طور بیان کنیم که در واقع به هر گونه گردهمایی سهام‌ داران و مدیران یک شرکت سهامی که جهت تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در مورد فعالیت‌ های آن برگزار می گردد، مجمع اطلاق می گردد. شایان ذکر است که شرکت در این مجمع‌ ها برای سهام‌ داران و شرکت، منافعی مشخص و یا پیش بینی نشده ای به همراه خواهد داشت. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به سراغ اتفاقاتی برویم که در صورت تشکیل مجمع‌ ها برای وضعیت معاملاتی سهم، قیمت سهم و سود سهم حادث می شود، ولی پیش از آن قصد داریم تا آشنایی مختصری با انواع مجامع شرکت‌ ها را در دستور کار داشته باشیم.

شرکت‌ ها چند نوع مجمع دارند؟

انواع مجامع شرکت های بورسی – مجمع عمومی عادی سالیانه

در خصوص با این بخش از مقاله باید در نظر داشت که مجمع عمومی عادی سالیانه با اهدافی مانند: تصویب میزان سود نقدی تقسیمی میان سهام‌ داران، رسیدگی به صورت‌ های مالی شرکت و همین طور رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت برگزار خواهد شد. جالب است بدانید که این مجمع با حضور حداقل بیش از نیمی از سهام‌ داران عمده شرکت، قابل برگزاری خواهد بود و فقط ۱ بار در کل سال و معمولا در ۳ ماهه اول سال تشکیل و برگزار خواهد شد. بر اساس قانون تجارت ایران شرکت‌ های سهامی می بایست مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه بعد از پایان سال مالی‌ خود تشکیل داده و به مواردی که پیش تر عنوان شد، رسیدگی های لازم رو داشته باشند. در نهایت می توان گفت که از آنجایی که سال مالی اغلب شرکت‌ های بورسی پایان اسفند ماه می باشد، همان طور که پیش تر هم گفتیم، بیشتر مجامع شرکت‌ ها بورسی در خرداد و تیر ماه تشکیل خواهد شد.

انواع مجامع شرکت های بورسی – مجمع عمومی فوق العاده

در خصوص با این نوع از مجمع عمومی فوق العاده باید گفت که شیوه برگزاری آن نیز به صورت تقریبی به مجمع عمومی عادی شبیه می باشد با این تفاوت که در آن به مواردی نظیر: عوض کردن اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش سرمایه شرکت یا حتی موردی مانند انحلال شرکت پرداخته می شود.

به چه صورتی سهامداران از تشکیل مجمع‌ ها با خبر خواهند شد؟

به صورت معمول ۱۰ روز پیش از برگزاری مجمع، صورت‌ های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه تمامی یادداشت‌ های پیوست آن و همین طور گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع از طریق سایت کدال در اختیار تمامی سهام‌ داران قرار داده می شود تا با خاطری راحت در خصوص با شرکت کردن یا نکردن در این تشکل، تصمیم گیری نمایند. در کنار موارد عنوان شده باید گفت که جدول زمان‌ بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی به وسیله هیئت مدیره نیز پیش از برگزاری مجمع در سامانه کدال مورد اطلاع رسانی به عموم سهام داران قرار خواهد گرفت.

در ضمن توجه داشته باشید که شرکت‌ ها می بایست: زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی خود را دسته کم ۱۰ روز پیش از برگزاری مجمع برای بررسی عموم انتشار دهند، که این داده ها نیز در سایت کدال، روزنامه رسمی شرکت و همین طور سایت اینترنتی شرکت به اطلاع تمامی سهامداران خواهد رسید. لازم به ذکر است که هر شخصی که در تاریخ برگزاری مجمع شرکت سهام‌ دار آن شرکت باشد، قادر است در مجمع آن شرکت نماید و از فرصت ها و یا تهدید های برگزاری آن مجمع بهره مند گردد.

موارد حائز اهمیت در خصوص با مجمع شرکت ها

  • در نخستین مورد باید گفت که بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ ها تا ۸ ماه بعد از تاریخ برگزاری مجمع زمان در اختیار خواهند داشت تا سود نقدی را میان سهام‌ داران خود پخش نمایند. بعضی از شرکت‌ ها به موقع و بسیار سریع سود نقدی را میان سهام‌ داران خود توزیع می کنند و بعضی دیگر از آنها تا آخرین مهلتی که در اختیار دارند این سود را در شرکت نگه داشته و سپس به سهامداران پرداخت خواهند کرد. بنابراین می بایست توجه کافی داشته باشید که پیش از برگزاری مجمع آگهی زمان‌ بندی پرداخت سود را به صورت دقیق مورد بررسی خود قرار دهید تا با دیدی کامل قادر باشید در خصوص با شرکت یا عدم شرکت در مجمع تصمیم گیری نمایید.
  • شایان ذکر است که تصمیماتی که در مجامع شرکت‌ های بورسی اتخاذ می شود نظیر؛ تقسیم سود نقدی یا افزایش و یا کاهش سرمایه، مشمول تمامی افرادی که در آن تاریخ سهام‌ دار شرکت بودند، می شود.
  • به صورت معمول ۲ روز کاری پیش از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس قرمز یا همان متوقف خواهد شد و دیگر قابلیت معاملاتی خود را از دست خواهد داد تا زمانی که به صورت کلی تمامی موارد در مجمع مشخص و بررسی شده باشد و بتوانید به صورت مجدد آن را مورد معامله خود قرار دهید. بنابراین چنانچه بنا ندارید تا در جلسه مجمع شرکت کنید می بایست سهام خود را پیش از زمان بسته شدن نماد، به فروش برسانید.
  • نکته مهم دیگر آنکه چنانچه سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت‌ های بورسی شامل حال شما عزیزان نگردد و در تاریخ مشخص گشته آن را از شرکت طلب ننمایید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکار خواهید بود؛ حتی چنانچه چند سال بعد هم به شرکت مراجعه نماید قادر خواهید بود آن سود را طلب کرده و آن شرکت نیز موظف به پرداخت تمام و کمال سود خواهد بود.
  • چنانچه در مجامع شرکت‌ های بورسی، سود نقدی مصوب گردد، اغلب در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت پیش از مجمع سهم کم خواهد شد و قیمت تئوریک سهم در زمان بازگشایی برابر خواهد بود با قیمت روز پیش از مجمع منهای سود تقسیمی مصوب شده در مجمع. این امکان وجود خواهد داشت که این قیمت به علت عرضه و تقاضا در هنگام بازگشایی متفاوت با فرمولی که بیان شده، رقم بخورد.
  • نکته آخر این که ۲ روز پس از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی می شود و به همان صورتی که پیش تر هم بیان شد، تصمیماتی که در مجمع اتخاذ می گردد مشمول افرادی می شود که در تاریخ برگزاری مجمع، سهام‌ دار شرکت بوده باشند و در غیر این صورت مزایا و معایت حضور در مجمع شامل حال افراد نخواهد شد. بنابراین چنانچه شما پس از بازگشایی نماد، سهام خود را به فروش برسانید، همچنان مشمول تصمیماتی  که در مجمع گرفته اتخاذ شده بود، خواهید شد. به عنوان مثال این طور فرض کنید که شرکت در مجمع خود ۱۰۰ تومان سود نقدی محقق کرده است و شما عزیان نیز روز بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فروش خواهید رساند، در حقیقت این ۱۰۰تومان سودی که محقق و تصویب شده بود در هر زمانی که پرداخت گردد به شما تعلق خواهد داشت و نه به شخصی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریداری کرده است.

اگر به نکات گفته شده توجه کنید و سایت کدال و موارد دیگر را مد نظر داشته باشید بهترین تصمیم را خواهید گرفت و سود مناسبی را کسب خواهید کرد. امیدواریم که از ایم مقاله که با توجه به توضیحات و مقالات سازمان بورسی کشور اعلام شده بود، نهایت استفاده رو برده باشید و تونسته باشیم اطلاعات مفیدید در خصوص با انواع مجامع شرکت های بورسی و ویژگی های هر یک در اختیارتون قرار دهیم. هر سوال و یا ابهامی بود می توانید با سایت کد بورسی در میان بگزارید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

سامانه کدال چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

روانشناسی بازار چیست و کاربرد آن در معاملات چگونه است؟

انواع روش‌ های سرمایه ‌گذاری در بورس ایران

برای دوستانتان بفرستید: