برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس

صندوق های سرمایه گذاری گزینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری افرادی به حساب می آید که ریسک پذیری بالایی ندارند و نقدشوندگی داراییشان برایشان خیلی مهم است. برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید ابتدا انواع صندوق های سرمایه گذاری را بشناسید تا با مقایسه صندوق های سرمایه گذاری مختلف به یک اجماع برسید که بین انواع صندوق های سرمایه گذاری کدام مناسب تر شماست. بنابراین اگر شما هم دوست دارید با انواع صندوق های سرمایه گذاری آشنا شوید و برای سرمایه گذاری در صندوق های مختلف بورسی و غیر بورسی اقدام کنید، این مطلب بهترین راهنمایی را در اختیارتان قرار می دهد.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

بعضیی از افراد به علت نداشتن دانش بورسی یا زمان کافی به منظور انجام معاملات در بازار سرمایه، سرمایه خود را به شکل غیر مستقیم به روانه این بازار می کنند که یکی از روش‌ های این کار با نام صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری معرف حضور شماست. صندوق سرمایه‌ گذاری در واقع یک نهاد مالی است که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت های خود را انجام می دهد؛ مجموعه‌ ای که نقدینگی را از مردم گرفته و به دارایی‌ های گوناگون تخصیص می دهد تا بتواند سود به دست آورد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حقیقت هر فرد با توجه به مقدار سرمایه خود، در این سود یا زیان محقق شده، سهیم است. به طور کلی بیشتر صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری در بازار بورس به وسیله کارگزاران بورس و تحت نظارت سازمان بورس راه اندازی می شود که هر سرمایه‌ گذار در این بازار به سادگی قادر است به منظور خرید واحدهای این صندوق اقدام نماید. در ادامه ۶ نوع از مهم ترین و اصلی ترین صندوق های سرمایه گذاری را معرفی کرده ایم که با آگاهی از انواع صندوق های سرمایه گذاری می توانید بهترین صندوق سرمایه گذاری مناسب خودتان را شناسایی و انتخاب کنید.

۱) صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت

این طور شروع کنیم که درصد بالایی از دارایی این صندوق‌ ها در بازار سرمایه به صورت معمول از اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می شود و تنها ۱۰ درصد از دارایی این صندوق را اوراق بهادار تشکیل داده است، بنابراین صندوق‌ های با درآمد ثابت یکی از کم ریسک‌ ترین روش های سرمایه‌ گذاری در بازار بورس محسوب می شوند و چنانچه شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قدرت ریسک‌ پذیری بالایی ندارید، این صندوق‌ ها را بهترین و سودآورترین نوع سرمایه گذاری برای شما به شمار می رود. در نظر داشته باشید که صندوق های با درآمد ثابت از ضامن نقد شوندگی برخوردارند و این امر از لحاظ روانی برای سرمایه‌ گذاران بسیار خوب است.

اگر دوست داشته باشید این نوع از صندوق های سرمایه گذاری را بشناسید، تنها با سرچ در اینترنت و یا مراجعه به سایت سازمان بورس می توانید این نوع صندوق ها را یکجا ملاحظه کنید، ولی در این مطلب برای این که راهنمای بی طرفانه ارائه داده ایم، سعی شده که اسم هیچ صندوق سرمایه گذاری عنوان نشود تا خودتان بهترین و مطمئن ترین صندوق را برای خود انتخاب کنید. همچنین اگر دوست دارید بهترین صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت ایران در حال حاضر را بشناسید، این مطلب شما را به زبان ساده راهنمایی می کند.

۲) صندوق سرمایه‌ گذاری مختلط

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مختلط در بازار بورس در واقع ترکیبی از دو صندوق درآمد ثابت و در سهام هستند که بین ۴۰ الی ۶۰ درصد از دارایی های خود را به سهام عادی و اوراق با درآمد ثابت تخصیص می دهند، بنابراین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مختلط گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری افراد فعال در بورس به حساب می آیند و در صورتی که قدرت ریسک‌ پذیری افراد در حد متوسط است، بهتر است که سرمایه خود را به این صندوق‌ ها اختصاص دهند.

حتما بخوانید : تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری در چیست؟


جالب است بدانید که این صندوق‌ ها حاشیه امن مناسبی دارند و در صورت صعودی بودن بازار سودهای خوبی برای سرمایه‌ گذاران به همراه دارند. باز هم تاکید می کنم که در این مطلب سعی داریم اسم هیچ کدام از صندوق های سرمایه گذاری را نیاوریم تا دیدی نسبت به هیچ کدام به شما ندهیم و تنها قصد معرفی نوع صندوق را داریم و شما به یک جستوجوی ساده در اینترنت می توانید زیر گروه های هر کدام از صندوق هایی که معرفی کرده ایم را ملاحظه کنید. اگر دوست دارید در مورد این نوع از صندوق سرمایه گذاری در بورس اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطلب صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست + آموزش سرمایه گذاری گام به گام بهترین راهنمای شماست.

۳) صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام

همان طور که از اسم این صندوق ها مشخص است، عمده دارایی‌ های این صندوق‌ ها را اوراق بهادار تشکیل داده است. این صندوق‌ ها از لحاظ ریسک‌ پذیری به نوعی نقطه مقابل صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت به حساب می آیند و این بدین یعنی است که کسانی که سرمایه‌ خود را به این صندوق‌ ها اختصاص می دهند، قدرت ریسک‌ پذیری بالاتری دارند و در صورت وجود هیجانات در بازار بورس، دارایی این صندوق هم به نوعی با جو بازار حرکت خواهد کرد، ولی این را نباید از یاد برد که میزان کسب سود از طریق صندوق‌ های در سهام بسیار بیشتر از صندوق‌ های با درآمد ثابت خواهد بود. اگر دوست دارید در مورد این نوع از صندوق های سرمایه گذاری بیشتر بدانید، مقاله سرمایه گذاری در صندوق های سهامی چیست به شما کمک شایانی خواهد کرد.

۴) صندوق های قابل معامله (ETF)

صندوق های قابل معامله در بورس یا همان ETFها از انواع صندوق سرمایه‌ گذاری هستند که دقیقا مثل سهام معمولی در بورس خرید و فروش می شوند. یعنی شما در هر زمان که بخواهید، می‌ توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را خریداری کنید، یا چند واحد از آن را به فروش برسانید. در واقع شما با خرید واحدهای ETF، پول خود را در اختیار صندوقی قرار خواهید داد که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ ای در تلاش است تا با تشکیل پرتفویی از سهام و دیگر اوراق بهادار، سود به دست آورد. این نوع صندوق‌ ها بیش از ۲۰ سال است که در بازار وجود دارند و در طول دهه گذشته رشد بسیار زیادی را تجربه کرده اند.

همان‌ طور که گفتیم این صندوق‌ ها ساختاری شبیه به صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مشترک دارند، ولی برخلاف آنها که تنها با قیمت تعیین شده در پایان روز و بعد از محاسبه NAV می‌ توان آن‌ ها را مورد معامله قرار داد، سرمایه‌ گذاران قادرند واحدهای ETF را مثل سهام در طول روز خرید و فروش نمایند و از مزیت نقدشوندگی بالای آن به نسبت انواع دیگر صندوق‌ ها بهره مند شوند. همچنین کم‌ هزینه‌ تر بودن و مزایای مالیاتی از دیگر قابلیت های مثبت این نوع صندوق‌ های قابل معامله به شمار می رود.

حتما بخوانید : صندوق های ETF – همه چیز درباره صندوق های قابل معامله ETF


البته در نظر داشته باشید که این نوع صندوق‌ ها با محدودیت‌ هایی نیز مواجه هستند، از جمله به این دلیل که مثل سهام قابلیت خرید و فروش دارند، ممکن است که واحدها پیش از ناپدیدی آربیتراژ و برقراری تعادل، به قیمت‌ های متفاوت از NAV خرید و فروش وشند. در ETF‌ ها رکن ضامن نقدشوندگی حذف شده‌ و رکن جدیدی به‌ عنوان بازارگردان در نظر گرفته شده است و در صورت نبود فروشنده یا خریدار موظف به عرضه یا خرید واحدهای صندوق می باشد.

انواع صندوقهای سرمایه گذاری

صندوق‌ های قابل معامله در بورس یا ETF به سه گروه کلی سرمایه‌ گذاری در سهام، سرمایه‌ گذاری مختلط و سرمایه‌ گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تقسیم‌ می شوند. جالب است بدانید که تفاوت این سه نوع صندوق علاوه بر استراتژی معاملاتی آن‌ ها که از نام هر کدام کاملا مشخص است، در کارمزد خرید و فروش آن‌ ها خلاصه می شود. اگر دوست دارید همه چیز درباره صندوق های قابل معامله در بورس را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، این مطلب جذاب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

۵) صندوق سرمایه گذاری جسورانه

سرمایه‌ گذاری جسورانه یک مدل سرمایه‌ گذاری به منظور راه اندازی کسب و کارهای نوپا مثل انواع استارتاپ و شرکت‌ های کوچک با پتانسیل رشد در طولانی مدت است، در حقیقت این نوع سرمایه‌ گذاری منبع حائز اهمیتی برای راه‌ اندازی کسب و کارهای کوچک به حساب می آیند که دسترسی مناسب به منابع مالی ندارند و به صورت معمول از ریسک بالا و به‌ تبع آن از بازدهی مورد انتظار بالایی نیز برای سرمایه‌ گذار برخوردار خواهند بود. نکته جالب توجه اینجاست که صندوق های جسورانه از زمان تشکیل ایده تا انتهای پروژه، منابع مالی را تامین خواهند کرد.

هدف از تشکیل صندوق سرمایه‌ گذاری جسورانه، گردآوری سرمایه از سرمایه‌ گذاران و سرمایه‌ گذاری در شرکت‌ های در شرف راه اندازی یا نوپای دارای پتانسیل رشد زیاد و سریع با هدف کسب بیشترین بازده اقتصادی ممکن در برابر پذیرش ریسک بالاست. البته در کنار کسب بازدهی از سرمایه‌ گذاری‌ های طولانی مدت در این زمینه، کمک به رشد اقتصادی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه فن‌ آوری از دیگر اهداف صندوق به شمار می رود. در راستای این اهداف، صندوق منابع مالی را گردآوری کرده و در اوراق در مالکیت اشخاص حقوقی با توجه به موضوع فعالیت و برای بهره‌ برداری کردن و تجاری‌ سازی دارایی‌ های یاد شده از طریق تملک خرد یا مدیریتی، سرمایه‌ گذاری می نماید.

حتما بخوانید : صندوق سرمایه گذاری چیست | بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام


ایجاد این صندوق موجب می شود که قسمتی از سرمایه‌ گذاران حقوقی یا حقیقی که از منابع مالی زیادی برخوردار هستند، بتوانند پرتفوی خود را با حضور در سرمایه‌ گذاری صنایع نوظهور تنوع بخشند. صندوق سرمایه‌ گذاری جسورانه این امکان را در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می دهد که بدون درگیر شدن در چالش‌ ها و پیچیدگی‌ های صنعت سرمایه‌ گذاری مخاطره‌ پذیر از مزایا و منافع آن استفاده کنند. سرمایه‌ گذاری در این صندوق با ریسک بالایی همراه است که ناشی از ماهیت این‌ گونه سرمایه‌ گذاری می باشد.

البته، تمهیدات لازم انجام شده است تا سرمایه‌ گذاری‌ های این صندوق سوددهی لازم را داشته باشد، ولی هیچ گونه تضمینی در مورد سود یا اصل سرمایه وجود ندارد. این امکان وجود دارد که در اثر کاهش ارزش خالص دارایی‌ های صندوق، سرمایه‌ گذار در موقع فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری خود، مبلغی دریافت نماید كه از مبلغ پرداختی وی در زمان پذیره‌ نویسی یا خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری بسیار کم تر باشد.

۶) صندوق‌ سرمایه گذاری در طلا

بسیاری از مردم علاقه دارند که با خرید طلا و سکه، ارزش پول خود را در بدترین حالت ممکن حفظ کنند و یا افزایش دهند، ولی اتفاقاتی مثل ربوده شدن، همواره پیش روی این نوع از سرمایه‌ گذاری‌ ها وجود داشته است. صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری طلا با خرید و فروش سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که به صورت معمول در بورس پذیرفته ‌شده‌ اند، به کسب بازده می پردازند.

بنابراین سرمایه‌ گذاران در کنار رهایی از مشکلاتی که عنوان کردیم، می‌ توانند با ارقام خرد در طلا سرمایه‌ گذاری نمایند. البته نباید فراموش کرد که این صندوق‌ ها می‌ توانند مازاد دارایی‌ های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ ها و گواهی سپرده بانکی سرمایه‌ گذاری نمایند. چنانچه دوست دارید در مورد این نوع از صندوق ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطلب بهترین صندوق های طلا در بورس را مطالعه کنید.

نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌ گذاری

  • اعتبار و شهرت صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری : بیشتر تصمیمات حائز اهمیت در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری بر دوش مدیر صندوق می باشد و وی نقش بسزایی در نحوه عملکرد صندوق در بازار بر عهده دارد. یک مدیر خوب اغلب دارایی‌ های صندوق را به صورتی مناسب در سبد سرمایه‌ گذاری استفاده می کند، به نوعی که تنوع و ترکیب دارایی‌ های آن در نتیجه با بازدهی خوب و حداقل ریسک را همراه داشته باشد. در نهایت مجموع این عملکردها و کسب کارنامه درخشان از صندوق، موجبات شهرت و اعتبار بیشتر آن صندوق بین سرمایه‌ گذاران در بازار بورس را فراهم خواهد کرد.
  • ارزیابی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری : یکی از ابتدایی‌ ترین امور برای تزریق سرمایه در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، بررسی سوابق آن صندوق از طریق درگاه‌ های قانونی است، از همین روی برای سرمایه‌ گذاران درگاه‌ هایی تعبیه شده است که به سادگی همه فرآیندهای بازدهی و فعالیت‌ های صندوق قابل ملاحظه است. با کمی وقت گذاشتن و بررسی این سوابق به سادگی راجع به عملکرد صندوق مد نظر در بازار بورس اطلاعات خوبی را به دست می آورید. سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی TSETMC.COM یکی از بهترین مرجع‌ها جهت ارزیابی سوابق صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به حساب می آید.
  • مقایسه بازدهی صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری : یکی از روش های تشخیص بهترین صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، مقایسه یک صندوق با انواع مشابه آن صندوق می باشد. برای مثال چنانچه می خواهید سرمایه خود را در صندوق در سهام واریز نمایید، با یک بررسی اجمالی قادرید میزان بازدهی این نوع از صندوق‌ ها را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه نمایید و در صورت کسب نتیجه از این مقایسه، تصمیم نهایی برای انتخاب بهترین صندوق را انجام دهید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی افراد به دو روش می‌ توانند در بازار بورس سرمایه‌ گذاری نمایند؛ روش اول سرمایه‌ گذاری به صورت مستقیم است که در این روش افرادی که از دانش بورسی و مهارت‌ های معامله‌ گری کافی در بازار بورس برخوردارندف از این روش استفاده می کنند. در نقطه مقابل سرمایه‌ گذاری غیر مستقیم قرار می گیرد که برای افرادی که دانش کافی در مورد بازار بورس و نحوه معاملات آن ندارند، بهتر است از این روش استفاده کنند و این روش به این صورت است که افراد با تزریق سرمایه به صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری به صورت غیر مستقیم سرمایه‌ گذاری در بورس را تجربه می کنند.

این صندوق‌ ها در بازار بورس انواع گوناگونی دارند و سرمایه‌ گذاران بنا به سطح ریسک‌ پذیری و سلایق خود قادرند یکی از این صندوق‌ ها را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب نمایند. در انتها ذکر این نکته ضروری است که سرمایه‌ گذاری در انواع صندوق های سرمایه گذاری حتی برای افراد خبره در این بازار هم گزینه مناسبی می باشد و از این طریق می‌ توانند به سودهای خوبی دست پیدا کنند، ولی پیش از واریز پول به این صندوق‌ ها حتما در مرحله نخست اطلاعات خود را تکمیل نمایید و در ادامه برای سرمایه‌ گذاری اقدام کنید که هیچ نکته دیگری نباشد که در طول سرمایه گذاری شما را شگفت زده و یا پشیمان کند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب ۶ مورد از انواع صندوق های سرمایه گذاری را معرفی کردیم. 

اگر دوست دارید بدانید ترکیب دارایی در صندوق های سرمایه گذاری به چه معناست، می توانید مطلب ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری چیست را در این خصوص مطالعه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: