برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع صنایع بورس ایران کدامند؟

برای سرمایه گذاری در بورس ابتدا باید انواع صنایع بورس ایران را شناخت و با نحوه انجام معاملات در بازار بورس آشنا شد و در ادامه برای دریافت کد بورسی اقدام کرد. زمانی که طبقه بندی شرکت ها در بورس را بدانیم، متوجه خواهیم شد که در چه زمانی برای خرید سهام چه صنایعی باید اقدام کنیم. به عنوان مثال در زمان کرونا و حتی پیش از آن، خرید سهام دارویی می توانست سود بسیار خوبی را برای شما به همراه داشته باشد، پش دیگر الان متوجه شده اید که شناخت انواع صنایع بورس ایران تا چه اندازه می تواند در بازدهی سرمایه شما در بورس اثرگذار باشد. در این مطلب از سایت کد بورسی قصد داریم تا لیست نمادهای بورس و فرابورس به تفکیک صنعت را بیان کنیم و انواع صنایع بورس ایران را بهتر بشناسیم، پس همراه ما باشید تا به معرفی صنایع بورسی بپردازیم.

انواع صنایع بورس ایران

یکی از مواردی که فعالین بازار سرمایه با آن روبرو هستند، تعداد بالای صنایع بورسی و شرکت های مربوط به هر صنعت به حساب می آیند که هرچند نشان از فرصت های متعدد سرمایه گذاری در شرایط گوناگون سیاسی و اقتصادی کشور است، ولی امکان دارد موجب سردرگمی فعالین بازار شود به صورت که یافتن صنعت مناسب و پربازده همواره یکی از دغدغه های  این افراد بوده است. بورس ایران بیش از ۵۰ صنعت را در دل خود جای داده است، به صورتی که در مجموع بیش از ۶۳۰ شرکت پذیرفته شده در آن وجود دارد که بیشتر از؛ ۳۲۰ شرکت در بورس، ۱۲۰ شرکت در فرابورس و ۱۸۰ شرکت در تابلو های مختلف بازار پایه فرابورس قرار دارند. بیشترین تعداد شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس به ترتیب مربوط به صنعت محصولات شیمیایی با ۵۸ شرکت، مواد و محصولات دارویی با ۴۵ شرکت و صنعت سیمان، آهک و گچ با ۴۱ شرکت هستند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


صنایع بورس ایران و شناخت آن ها از موارد مهم آموزش بورس به حساب می آید و به بیانی دیگر از حائز اهمیت ترین مراحل آموزش بازار سهام، اطلاع از صنایع بورس ایران و شناخت دقیق و کامل آن ها است. صنایع و شرکت‌ های متنوعی در بورس تهران وجود دارند که این شرکت ‌ها با توجه به تولیدات و خدمات خود در گروه ‌ها و صنایع گوناگونی از جمله خودرو سازی، لبنیات، پتروشیمی و … دسته بندی می شوند. به عنوان مثال همه شرکت های مرتبط با تولید خودرو و قطعات آن در صنعت خودرو هستند. هر کدام با توجه به نوع تولید خود دارای دسته بندی های کوچکتری نیز هستند. شناخت صنایع بورس ایران تنها یک مرحله از مراحل ۴ گانه برای شناخت بنیادین بورس ایران است. برای مثال شرکت زامیاد تولید کننده وانت است و این در حالی است که شرکت رینگ سازی مشهد تنها رینگ اتومبیل تولید می ‌کند ولی هر دو جزو خودروسازها محسوب می شوند.

در راستای شناخت هر شرکت و کسب توانایی شناخت آن ها، در ابتدا باید صنایع بورس ایران را به صورت کامل شناخت که مراحل اصلی شناخت شرکت ها در بورس به صورت زیر می باشد؛

  1. شناخت کلان اقتصاد بین الملل
  2. شناخت کلان اقتصاد کشور
  3. شناخت صنایع بورس
  4. شناخت شرکت های بورس

در نظر داشته باشید که بسیار مهم است که هر سرمایه گذار خود در ابتدا این مراحل را طی کند تا به شناخت کامل برسد. خطر قطعی عدم شناخت این ۴ مرحله، از دست دادن قسمتی از سرمایه در بازار بورس است. لازم به ذکر است که با آموزش صحیح بورس، می‌ توان کوتاه‌ ترین راه ورود به بورس و سرمایه گذاری را برگزید. در ادامه همراه کد بورسی بمانید تا ابتدا انواع صنایع بورس ایران را معرفی کنیم و در ادامه هم چندین مورد از آن ها را مورد بررسی دقیق تر قرار دهیم و در انتها هم نکات تکمیلی در خصوص لیست صنایع بورسی را تقدیم حضور شما عزیزان نماییم.

فهرست صنایع بورسی

ردیف گروه‌ های صنعت
۱ آهن و فولاد
۲ مواد شیمیایی/متنوع
۳ سرمایه گذاری
۴ فراورده‌ های نفتی
۵ کانی ‌های فلزی
۶ بانک ‌ها و موسسات اعتباری
۷ مخابرات
۸ تولید فلزات گرانبهای غیر آهن
۹ نرم ‌افزار و خدمات
۱۰ تولید کود و ترکیبات نیتروژن
۱۱ خدمات رفاهی متنوع
۱۲ خودرو
۱۳ دارویی
۱۴ فعالیت مهندسی
۱۵ بیمه
۱۶ سیمان، آهک و گچ
۱۷ خدمات رفاهی/برق
۱۸ محصولات پاک ‌کننده
۱۹ ماشین ‌آلات الکتریکی
۲۰ قطعات خودرو
۲۱ انبوه‌ سازی، املاک و مستغلات
۲۲ شکر
۲۳ محصولات کشاورزی
۲۴ سایر محصولات کانی غیرفلزی
۲۵ لیزینگ
۲۶ فعالیت ‌های مرتبط با اوراق بهادار
۲۷ محصولات فلزی
۲۸ لاستیک و پلاستیک
۲۹ حفاری
۳۰ سایر محصولات غذایی
۳۱ بنادر و کشتیرانی
۳۲ محصولات لبنی
۳۳ ماشین ‌آلات
۳۴ محصولات کاغذی
۳۵ حمل‌ و نقل از طریق خطوط راه‌ آهن
۳۶ وسایل اندازه‌ گیری به غیر از کنترل صنعتی
۳۷ وسایل خانگی
۳۸ زغال ‌سنگ
۳۹ کاشی و سرامیک
۴۰ شیرینیجات
۴۱ سخت ‌افزار و تجهیزات
۴۲ حمل ‌و نقل بار زمینی
۴۳ خرده ‌فروشی، به ‌استثنای وسایل نقلیه موتوری
۴۴ چاپ و نشر
۴۵ نوشیدنی
۴۶ تجهیزات صنعتی
۴۷ نساجی
۴۸ تجهیزات مخابراتی
۴۹ چوب
۵۰ هتل و رستوران
۵۱ پیمانکاری صنعتی
۵۲ سایر مواد معدنی

در ادامه قصد داریم ۶ مورد از مهم ترین و بزرگ ترین صنایع بورس ایران را کمی دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم و از سهام های حاضر در آن صنعت برای شما مثال بزنیم تا درک و دید مناسبی نسبت به سهام های شرکت های مختلف از انواع صنایع بورسی ایران پیدا کنید.

۱) بانک‌ ها و موسسات اعتباری

بی تردید یکی از بزرگترین و مهم ترین صنایع بورس ایران، صنعت بانک ‌ها و موسسات اعتباری می باشد. عامل اصلی و تعیین ‌کننده در این گروه نرخ بهره و تغییرات آن است. تغییرات نرخ سود بانکی و همچنین میزان سپرده بانک ‌ها و از طرفی وضعیت تسهیلات و بازپرداختشان، از حائز اهمیت ‌ترین عوامل موثر در وضعیت سودآوری بانک‌ ها و موسسات اعتباری هستند. میزان ارتباط با دیگر کشورها و همچنین ایفای نقش در روابط اقتصادی با کشورهای خارجی، تهاتر ارزی و تجدید ارزیابی دارایی ‌ها نیز در مقاطعی می ‌تواند بر قیمت سهام این گروه بسیار موثر واقع شود. همچنین اراثه منظم صورت ‌های مالی و بهبود نسبت ‌های مالی می ‌تواند بیانگر وضعیت مطلوب بانک‌ ها در آینده باشد.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام


امروزه این صنعت با حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۷ درصد از کل ارزش بورس، پس از صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فراورده‌ های نفتی و کانه ‌های فلزی در رتبه پنجم قرار می گیرد. بانک ملت با نماد وبملت با حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان بزرگترین بانک بورسی ایران به حساب می آید. بانک تجارت با نماد وتجارت و بانک پاسارگاد با نماد وپاسار هر کدام با حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان، بانک صادرات با نماد وبصادر با حدود ۹ هزار میلیارد تومان و بانک پارسیان با نماد وپارس با ۸۲۰۰ میلیارد تومان از سایر بانک‌ های بزرگ و با عملکرد نسبتا مطلوب حاضر در بورس می باشند.

۲) محصولات شیمیایی

بزرگترین صنعت بورسی در بازار سرمایه ایزان از نظر مجموع ارزش بازار و تعداد شرکت‌ های پذیرفته شده، گروه محصولات شیمیایی می باشد. در مجموع بیش از ۵۵ شرکت به ارزش حدودی ۳۱۸ هزار میلیارد تومان در این صنعت حضور دارند که معادل ۲۳ درصد از ارزش کل بازار بورس است. بزرگترین صنعت از نظر ارزآوری و همچنین یکی از صنایع مهم از نظر ایجاد اشتغال در کشور ما، صنعت محصولات شیمیایی است که علاوه بر تامین احتیاجات داخلی، بسیاری از محصولات تولیدی این گروه به سایر کشور های جهان نیز صادر می شود. بیشتر شرکت‌ های این گروه را پتروشیمی‌ ها، هلدینگ ‌های پتروشیمی، صنایع بهداشتی، شوینده‌ ها و تولیدکنندگان رنگ تشکیل داده اند.

طبقه بندی شرکت ها در بورس

یکی از بزرگترین شرکت های کشورمان یعنی صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد شرکت فارس با ارزشی معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان در این گروه قرار دارد. پتروشیمی مارون با نماد مارون، پتروشیمی پارس با نماد پارس، پتروشیمی جم با نماد جم و پتروشیمی زاگرس با نماد زاگرس مهمترین و بزرگترین پتروشیمی ‌های کشور به حساب می آیند. همچنین گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه ‌گذاری نفت و پاز و پتروشیمی تامین نیز از بزرگترین هلدینگ‌ های این صنعت بسیار بزرگ محسوب می شوند. شرکت ‌های کوچکی مانند توکا رنگ فولاد سپاهان، شرکت گلتاش، پاکسان، صنایع بهداشتی ساینا، لعابیران و … نیز نقش حائز اهمیتی در این گروه ایفا می کنند.

تنوع تولیدات و محصولات در این گروه بسیار زیاد است و عوامل موثر بر سودآوری شرکت‌ های این گروه نیز می‌ تواند گوناگون باشد. به عنوان مثال در بین پتروشیمی ‌ها افزایش قیمت جهانی فراورده‌ های پتروشیمی مانند متانول و اوره و همچنین افزایش قیمت ارز حائز اهمیت ترین عوامل افزایش سودآوری شرکت محسوب می شود، در مقابل ولی افزایش نرخ گاز خوراک به عنوان ماده اولیه صنعت پتروشیمی می‌ تواند تهدیدی برای سودآوری این صنعت به شمار رود یا برای مثال  در مورد صنایع شوینده قیمت مصولات به صورت مصوب به وسیله نهادهای دولتی ارائه می ‌شود، بنابراین افزایش یا کاهش نرخ ‌ها در این شرکت ‌ها بسیار مهم است. گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی همیشه در بین انواع صنایع بورس ایران بزرگترین گروه های سهامداری و سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده اند.

۳) سیمان، آهک و گچ

از قدیمی ‌ترین صنایع حاضر در بورس می توان صنعت سیمان، آهک و گچ را به زبان آورد. شرکت سیمان تهران با نماد ستران و شرکت سیمان شمال با نماد سشمال از نخستین شرکت ‌های پذیرفته شده در بورس در سال ۱۳۴۱ بوده ‌اند که همچنان نیز معاملات آن‌ ها در بازار اول بورس صورت می گیرد. صنعت سیمان با بیش از ۴۰ شرکت پذیرفته شده در بورس از این لحاظ یکی از صنایع بزرگ حاضر در بورس به حساب می آید، ولی از نظر ارزش بازار کمتر از ۲ درصد ارزش کل بازار معادل حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام


همچنینسیمان فارس و خوزستان با نماد سفارس، سرمایه ‌گذاری توسعه صنایع سیمان با نماد سیدکو و صنایع سیمان دشتستان با نماد سدشت هر یک با ارزشی بیشتر از یک هزار میلیارد تومان از شرکت ‌های بزرگ این گروه به شمار می آیند. ارتباط صنعت سیمان با صنعت ساختمان در کشور ما بسیار زیاد است، بنابراین رونق بخش مسکن و انبوه ‌سازی عنصر مهمی در میزان فروش و سودآوری شرکت ‌های سیمانی خواهد بود. میزان تورم، رقابت در قیمت‌ گذاری با دیگر شرکت‌ ها، نرخ ارز، نرخ سود تسهیلات بانکی، میزان تسهیلات در راستای نوسازی کارخانجات قدیمی و هزینه حمل و نقل از دیگر عوامل موثر بر صنعت سیمان محسوب می شود.

۴) مواد و محصولات دارویی

اگرچه صنعت دارو از نظر حجم بازار جزو صنایع بزرگ کشور به حساب نمی آید، ولی با بیش از ۴۵ شرکت فعال در بورس، همیشه یکی از صنایع مورد توجه سرمایه ‌گذاران بوده است. ارزش کل بازار این صتعت در حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان است و از این لحاظ در گروه صنایع متوسط جای می گیرد. از قابلیت های صنعت داروسازی می‌ توان به رقابت بالای بین شرکت‌ های این گروه اشاره داشت، از همین روی شاید نتوان شرکت خاصی را تحت عنوان شرکت مطرح این حوزه معرفی کرد. همچنین باید گفت که تعداد عرضه ‌های اولیه گروه مواد و محصولات دارویی در سال‌ های گذشته افزایش چشم گیری یافته است که بیانگر اقبال گسترده فعالان کلان این حوزه نسبت به بورس می باشد.

به صورت معمول قیمت ‌گذاری محصولات دارویی به شکل دولتی و با تعامل میان وزارت بهداشت، شرکت‌ های بیمه و شرکت‌ های فعال در این صنعت انجام می شود. در سالیان اخیر، آغاز صادرات دارو به وسیله برخی از شرکت‎ ها و درآمدهای ارزی ناشی از آن توجهات بسیاری را متوجه گروه دارویی کرده است. البته شاید مهم ترین تهدید برای این شرکت ‌ها تحریم مواد اولیه و سخت تر شدن واردات آن نسبت به گذشته است که می ‌تواند بر عملکرد شرکت ‌های داروسازی تاثیراتی را بگذارد. جالب است بدانید که در بین انواع صنایع بورس ایران گروه دارویی جزو پرطرفدارترین گروه های سرمایه گذاری بورسی به حساب می آید.

۵) خودرو و ساخت قطعات

صنعت خودروسازی نیز یکی دیگر از صنایع قدیمی در اقتصاد کشور و همچنین در بورس ایران است کهبه علت اهمیت استراتژیک و همچنین ایجاد فرصت‌ های شغلی بسیار زیاد علی ‌رغم مشکلات بسیار، همیشه مورد حمایت و توجه دولت‌ های گوناگون بوده و احتمالا خواهد بود. دو شرکت ایران خودرو با نماد خودرو و سایپا با نماد خساپا به عنوان دو غول خودروساز کشور، بیشترین ارزش بازار این گروه را به خود اختصاص می دهند. در سالیان گذشته به علت افزایش تحریم‌ های پولی و بانکی مشکلات بسیاری برای واردات تکنولوژی و قطعات مورد نیاز گروه خودروسازی به وجود آمده است، به صورتی که شاید بتوان گروه خودرو و ساخت قطعات را ثآثیرپذیرترین گروه نسبت به اتفاقات و حواشی سیاسی به حساب آورد.

همین طور افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت ورق فولادی می ‌تواند موجب افزایش قیمت تمام شده تولید و در نهایت کاهش سودآوری شرکت ‌های حاضر در صنعت خودرو شود. البته که حمایت ‌های بخش دولتی و همچنین انعقاد قراردادهای بین ‌المللی از عوامل تأثیرگذار مثبت در صنعت خودروسازی هستند ولی به صورت کلی بیش از ۳۵ شرکت خودروسازی و ساخت قطعات در این گروه ارزشی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دارند. پارس خودرو با نماد خپارس و گروه بهمن با نماد خبهمن به عنوان دیگر شرکت‌ های خودروسازی بزرگ کشور می ‌توان نام برد که البته به مراتب نسبت به ایران خودرو و سایپا ارزش بازار کمتری دارند. شرکت‌ های پر تعداد و کوچک قطعاتی زیادی نیز در این صنعت فعالند که از اصلی ترین آن ‌ها می ‌توان به قطعات اتومبیل ایران با نماد ختوقا، محورسازان ایران خودرو با نماد خمحور و سایپا آذین با نماد خاذین اشاره داشت.

۶) فلزات اساسی

بیش از ۳۵ شرکت بزرگ و کوچک فعال در بورس، فرابورس و بازار پایه به صورت مجموع به ارزش تقریبی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان این صنعت بورسی را تشکیل داده اند. گروه فلزات اساسی بعد از گروه محصولات شیمیایی دومین گروه بزرگ بازار بورس ایران به حساب می آید که حدود ۱۴ درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص داده است. فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد با ارزش بازار حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان و ملی صنایع مس با نماد فملی با ارزش بازار حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان حدود ۵۰ درصد از ارزش این گروه را به خود اختصاص داده ‌اند. همچنین در این گروه هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد میدکو با ارزش بازار ۱۵ هزار میلیارد تومانی خود، بزرگتری هلدینگ بورسی صنعت فلزات اساسی است. فولاد خوزستان با نماد فخوز، فولاد خراسان با نماد فخاس، فولاد کاوه جنوب کیش با نماد کاوه، آلومینیوم ایران با نماد فایرا، کالسیمین با نماد فاسمین و ملی سرب و روی ایران با نماد فسرب از دیگر شرکت‌ های مورد توجه در این گروه هستند.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام


دامنه شرکت ‌های فعال در این صنعت از شرکت‌ های فولادسازی و قطعات فولادی، تا صنایع مس، روی، سرب و آلومینیوم را در بر می ‌گیرد. رشد صنعت فلزات اساسی کشور در سالیان اخیر موجب افزایش ارزآوری این صنعت برای کشور شده، بنابراین از این جهت یک صنعت استراتژیک و مورد توجه در تصمیمات کلان اقتصادی است. بسته به داخلی یا صادراتی بودن فروش محصولات شرکت ‌های این صنعت عوامل گوناگونی بر سودآوری آن‌ ها اثرگذار است. در مورد شرکت ‌های صادراتی نرخ ارز و قیمت‌ جهانی فلزات اساسی اصلی ترین نفش را در میزان درآمد آن ‌ها ایفا می‌ کند و این در حالی است که نرخ فروش محصولات داخلی اغلب به صورت دستوری و با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می ‌شود. اگرچه که در بلند مدت نهایتا نرخ فروش داخلی و خارجی تقریبا با هم یکسان سازی می ‌شوند. توجه به بازارهای هدف داخلی و جهانی و نرخ حامل‌ های انرژی نیز عامل بسیار مهممی در رشد سودآوری شرکت‌ های تولید فلزات اساسی به حساب می آید.

ارزش بازار صنایع بورس ایران

یکی از پارامترهای حائز اهمیت در بررسی صنایع بورسی، ارزش بازار آن ها می باشد، به خاطر این که امکان دارد یک صنعت از تعداد کمی شرکت تشکیل شده باشد، ولی از نظر ارزش بازار سهم بزرگتری را دارا باشد که حاکی از اهمیت بیشتر آن نیز هست. از این منظر صنعت فرآورده های نفتی و پالایشگاه ها بالاترین نسبت ارزش به تعداد را برخوردار هستند، به این خاطر که با وجود تعداد ۱۴ شرکت در رده چهارم بیشترین ارزش بازار قرار دارند که این امر نشان از اهمیت بالای این صنعت در اشتغال زایی کشور نیز دارد.

با توجه به ارزش بازار هر کدام از صنایع میزان تاثیرگذاری آن ها روی شاخص کل مشخص می شود به صورتی که صنایع با ارزش بازار بیشتر به عنوان صنایع شاخص ساز شناخته می شوند و نوسانات آن ها تاثیر بیشتری بر شاخص کل دارد. لازم به ذکر است که نوسانات قیمتی نمادهای بورسی الزاما مثل یکدیگر نبوده و بسته به نوع فعالیت و نوع عملکرد میزان بازدهی سرمایه گذاری در شرکت ها متفاوت بوده است مقایسه هر شرکت در گروه صنعت و بررسی و مقایسه های پارامترهای تحلیل بنیادی می تواند چشم اندازی روشن از عملکرد شرکت های بورسی ارائه داده و کمک قابل توجهی به تصمیم گیران فعالان بورس ارائه دهد.

نکته ۱ : شرکت ‌ها و گروه ‌هایی که ارزش بازار بالاتری دارند، تاثیر بیشتری روی شاخص کل بورس می‌ گذارند، لذا صعودی بودن شاخص کل بورس معمولا به معنای افزایش قیمت سهام این شرکت‌ هاست

نکته ۲ : در بین صنایعی که ارزش بازار کمتری دارند، گروه‌ هایی هستند که شامل چند شرکت معدود می ‌شوند. این صنایع و شرکت ‌ها تاثیر بسیاری روی شاخص و حرکت‌ های بورس ندارند، ولی امکان دارد به این دلیل که در حوزه ‌ای خاص تقریبا بی رقیب به شمار می روند، در مقاطعی مورد توجه فعالان بازار باشند. به صورت معمول در دوره‌ هایی که صنایع بزرگ و شاخص ‌ساز دچار افت یا رکود می ‌شوند این گروه از صنایع بیشتر مورد توجه قرار می ‌گیرند.

نکته ۳ : به این منظور که به ارزش و اهمیت این صنایع واقف شوید، این نکته را در نظر داشته باشید که ده صنعت اول بورس ایران بیش از ۷۰ درصد از ارزش بازار بورس را به خودشان اختصاص می ‌دهند.

نکته ۴ : جالب است بدانید که ایران پیشتاز صنایع تولیدی در زمینه های خودرو، حمل و نقل، ساخت و ساز، لوازم خانگی، مواد غذایی و کالاهای کشاورزی، داروسازی، فناوری اطلاعات و پتروشیمی است.

صنایع موجود در سهام عدالت ایرانیان

از ۴۹ شرکت حاضر در سبد سهام عدالت تعداد ۳۶ شرکت بورسی هستند که ارزش آن ها در زمان واگذاری ۲۷۷ هزار میلیارد ریال بوده است و در حال حاضر با توجه به تورم اقتصادی و همچنین رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکت ها ارزش این شرکت ها به بیش از ۴۴۳۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که نشان از رشد بیش از ۱۶ برابری ارزش اسمی سهام عدالت مشمولان دارد. همچنین در این سبد، ۱۳ شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش مقطع واگذاری آن ها ۳۵ هزار میلیارد ریال بوده که ارزش روز این سهم ­­­ها نیز متناسب با تورم و افزایش قیمت­ ها نیز افزایش پیدا کرده است.

حتما بخوانید : بهترین زمان فروش سهام | نکات طلایی در تشخیص زمان مناسب فروش سهام


بزرگترین صنعت در بازار سرمایه ایران از نظر مجموع ارزش بازار و تعداد شرکت‌ های پذیرفته شده، گروه محصولات شیمیایی است که با ۵۷ شرکت به ارزش حدود ۴۸۷ هزار میلیارد تومان معادل ۲۳ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد و بزرگترین صنعت به لحاظ ارزآوری و اشتغالزایی در ایران است که علاوه بر تامین احتیاجات داخلی بسیاری از محصولات تولیدی این گروه به کشورهای گوناگون دنیا صادر می ‌شوند.

عوامل تعیین کننده مناسب بودن یک صنعت برای سرمایه گذاری

صنعتی که از چند مورد یا همه قابلیت های زیر برخوردار باشد، صنعت مناسبی برای سرمایه گذاری است، در واقع؛

  • صنعتی که محصولات استراتژیک تولید کند برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است.
  • صنعتی که تقاضا برای محصولاتش رو به افزایش باشد برای سرمایه گذاری مناسب است.
  • صنعتی که وابستگی کم تری به مواد اولیه خارجی داشته باشد برای سرمایه گذاری مناسب است.
  • صنعتی که کالای مصرفی تولید می کند مثل غذا و دارو چون میزان تقاضای نسبتا ثابتی دارد برای سرمایه گذاری مناسب است.
  • صنعتی که محصولی تولید کند یا خدمتی ارائه دهد که جانشینی برای آن وجود نداشته باشد برای سرمایه گذاری مناسب است.
  • صنعتی که از مزایای ویژه مثل مواد اولیه ارزان، دسترسی راحت به مواد اولیه، نزدیکی به بازار فروش، انحصاری بودن و … نسبت به شرکت ‌های مشابه داخلی و خارجی برخوردار باشد، برای سرمایه گذاری مناسب است.

بزرگ ‌ترین و مهم ‌ترین صنایع در بورس ایران

جالب است بدانید که بزرگ ‌ترین و مهم‌ ترین صنایع در بورس ایران عبارت ‌اند از سرمایه‌ گذاری ‌ها،‌ صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، صنعت فلزات اساسی آهن و فولاد، کانی ‌های فلزی، بانک ‌ها و موسسات اعتباری، مخابرات، فلزات گرانبهای غیرآهن، خودرو و ساخت قطعات، صنعت سیمان آهک و گچ و … است. از جمله بزرگ ‌ترین شرکت‌ های حاضر در بورس ایران می ‌توان از هلدینگ خلیج‌ فارس، فولاد مبارکه، معدنی گلگهر، ملی مس ایران، پتروشیمی مارون، شرکت ارتباطات سیار، پتروشیمی پارس، سرمایه‌ گذاری نفت ‌و‌ گاز پتروشیمی تامین، پتروشیمی جم، سرمایه‌ گذاری توسعه معادن فلزات، چادرملو، پالایشگاه نفت بندعباس، بانک ملت، ایران‌خودرو، سرمایه‌ گذاری غدیر، خدمات انفورماتیک، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و … نام برد. در حقیقت می توان این طور گفت که یکی از برتری‌ های بورس تهران نسبت به بورس کشورهای همسایه این است که صنایع متنوعی در آن فعال است.


نتیجه گیری و کلام آخر

صنایع بورس تنوع زیادی دارند و شناخت و بررسی انواع صنایع بورس ایران شاید خیلی آسان نباشد ولی دانستن گروه بندی آنها کمک بزرگی به سرمایه گذاران خواهد کرد. هر کدام از صنایع بورس دارای زیر مجموعه های خاصی هستند که شرکت ها را از هم متمایز می ‌کند. در راستای مقایسه شرکت ها با هم باید توجه داشت که حتما هم گروه هم در صنایع بورس باشند. به صورت معمول هر زیر مجموعه در صنایع بورس اعضای تقریبا مشابهی دارد، ولی نمی ‌توان گفت اعضای یک زیر مجموعه صنایع بورس کاملا شبیه هم هستند.

در انتهای مقاله امیدوارم انواع صنایع بورس ایران را شناخته باشید و از لیست شرکت های بورسی به تفکیک صنعت نیز استفاده کرده باشید.

به نظر شما سرمایه گذاری در کدام یک از انواع گروه های بورسی برای سال ۱۴۰۰ مناسب تر خواهد بود؟ (حتما تجربیاتتون رو بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند)

برای دوستانتان بفرستید: