برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع صرافی های غیر متمرکز برای استفاده ایرانی ها

اگر بخواهید ارزهای دیجیتالی مورد نظر خود را خریداری کنید، باید انواع صرافی های غیر متمرکز و همچنین متمرکز را بشناسید تا قادر باشید بین آن ها بهترین و معتبرترین صرافی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال انتخاب کنید. اگر بخواهید با انواع صرافی های غیر متمرکز آشنا شوید، ابتدا باید بدانید که صرافی غیر متمرکز چیست و چه فرقی با صرافی های متمرکز ارز دیجیتال دارد؟ بنابراین چنانچه دوست دارید صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال را بشناسید و با انواع صرافی های غیر متمرکز که برای استفاده ایرانی ها مناسب هستند، آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

انواع صرافی های غیر متمرکز

صرافی های غیر متمرکز در حقیقت نسخه بروزی از صرافی های رمزارز به حساب می آیند که به منظور حل مشکلات صرافی های متمرکز به ایجاد شده اند، ولی با این وجود این صرافی ها هم مشکلات مخصوص به خود را خواهند داشت. به این خاطر که مدت زمان زیادی از آغاز به کار این نوع صرافی ها نمی گذرد، این امکان وجود دارد که با سوالات زیادی مثل صرافی غیر متمرکز چیست و چه تفاوتی با صرافی متمرکز دارند مواجه شده باشید. به بیانی ساده تر صرافی‌ های غیر‌متمرکز ارزهای دیجیتال که با نام اختصاری DEX در بازار شناخته شده اند، بسترهایی به منظور انجام معاملات و تبادل رمزارزها به حساب می آیند که به وسیله هیچ شخص یا نهادی کنترل نمی شوند و در واقع بر بستر بلاکچین قرار دارند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


همچنین می توان این طور گفت که صرافی غیر‌متمرکز یک پروژه‌ کدنویسی شده مبتنی بر بلاکچین هستند که میزان امنیت و بدون خطا بودن آن ها به قدرت کدنویسی انجام شده وابسته خواهد بود. این صرافی ها بدون انجام ثبت نام و احراز هویت و فقط از طریق اتصال کیف پول دیجیتال اجازه انجام معاملات مختلف دیجیتالی را به کاربران می دهند و دیگر به انتقال دارایی به کیف پول صرافی احتیاجی نخواهد بود، لذا در این سیستم‌ ها، از هک شدن حساب صرافی که در تاریخ رمزارزها بسیار شاهد آن بوده ایم، خبری نخواهد بود. همچنین در صرافی های غیر متمرکز امکان بلوکه شدن دارایی کاربر بر خلاف سیستم‌ های متمرکز وجود ندارد و در ضمن این سیستم‌ ها به علت آن‌ که از یک مجموعه‌ کنترل‌ کننده برخوردار نیستند و از قابلیت های بلاکچین به منظور کنترل پلتفرم استفاده می کنند، به پیروی از قوانین کشور یا دولت خاصی احتیاجی نخواهند داشت.

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز چیست؟

همان طور که گفتیم در بیشتر صرافی های معتبر متمرکز، کاربران می بایست تایید هویت شوند و دارایی های دیجیتال خود را در کیف پول هایی که صرافی ها تعیین کرده اند نگهداری نمایند. هدف صرافی های متمرکز ساده تر کردن معاملات میان کاربران، جلوگیری از کلاهبرداری و سو استفاده است، از همین روی به شکل کامل کنترل معاملات را در دست دارند. به عنوان مثال شما می توانید به سادگی در یک صرافی متمرکز و معتبر، قیمت رمزارزهای مختلف را مشاهده کنید و در کمترین زمان قادر باشید برای انجام معاملات خود اقدام نمایید. چنین ویژگی تنها با کنترل کامل معاملات قابل انجام است.

اما صرافی های غیرمتمرکز دقیقا برعکس صرافی های متمرکز عمل می کنند. مدیریت این صرافی ها به شکل تمام خودکار یا نیمه خودکار انجام می شود و یک پلتفرم مستقل محسوب می شوند. اداره کنندگان این صرافی ها فقط در تصمیم گیری های اصلی که با حضور تمامی اعضای پلتفرم صورت می پذیرد، می توانند در صرافی غیر متمرکز تغییراتی را اعمال نمایند. می توان گفت که اصلی ترین تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز این است که در صرافی غیر متمرکز دارایی ها یا اطلاعات کاربران در یک سرور مرکزی ذخیره نخواهد شد و کاربران می توانند به صورت کاملا ناشناس با یک دیگر به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

لیست صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

۱) صرافی غیر متمرکز Binance : بایننس بزرگترین صرافی رمزارز در دنیا به حساب می آید و نسخه غیر متمرکز آن هم به عنوان بزرگترین و اصلی ترین صرافی رمزارز غیر متمرکز در دنیا شناخته می شود. این صرافی از هسته تکنولوژی بایننس چین به منظور انجام معاملات خود بهره می گیرد، از همین روی ظرفیت معاملات آن تقریبا با خود بایننس است. بدین ترتیب مشکل سرعت و قدرتی که در بسیاری از صرافی های غیر متمرکز دیگر وجود داشت، در این صرافی دیده نمی شود.

حتما بخوانید : معرفی صرافی بایننس به زبان ساده


در کنار این، بایننس از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری هم پشتیبانی کرده است و کارمزد آن نیز بسیار کم در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب این صرافی بهترین صرافی غیر متمرکز دنیا محسوب می شود و در لیست ما هم اولین مورد به آن اشاره کردیم. البته این را هم باید گفت که متاسفانه استفاده از این صرافی برای ایرانیان خیلی ساده نیست و اگر بخواهید با صرافی بایننس که ایران را تحریم کرده است در ایران معامله کنید، ریسک های زیادی را باید به جان بخرید.

۲) صرافی Uniswap : صرافی غیر‌متمرکز یونی‌ سواپ در سال ۲۰۱۸ بر پایه‌ بلاکچین اتریوم فعالیت های خود را آغاز کرد. کارمزد تراکنش‌ ها در این صرافی ۰٫۳ درصد در نظر گرفته شده است که از طریق توکن‌ های مبتنی بر اتریوم مثل ERC20 امکان پرداخت وجود خواهد داشت. کارمزد این صرافی در قیاس با سایر رقبا پایین تر در نظر گرفته شده است و همین موضوع استفاده از آن را برای کاربران و به خصوص نوسانگیران جذاب تر می کند. حجم معاملات در این بستر، به صورت مداوم در حال افزایش است و امروزه از پرطرفدارترین صرافی‌ های غیر‌متمرکز دنیا به حساب می آید. در این بستر در کنار معاملات ارز دیجیتال، می توان از استخر نقدینگی هم در راستای به دست آورد درآمد بهره برد.

۳) صرافی EscoDex : صرافی غیر متمرکز اسکودکس EscoDex با پشتیبانی از ۱۰۰ ارز دیجیتال گوناگون، امکان تایید تراکنش ها، سرعت بالا و راحتی کار با محیط پلتفرم EscoDex ، امکان تبدیل هر دارایی به سایر دارایی ها و امنیت بالا توانسته کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کند. بر خلاف صرافی های دیگر، این صرافی امکانات جانبی بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار نمی دهد و تنها یک محیط ساده و سریع برای انجام معاملات می باشد.

۴) صرافی Balancer : صرافی غیر‌متمرکز Balancer در سال ۲۰۲۰ و بر روی بلاکچین اتریوم فعالیت های خود را در حوزه ارزهای دیجیتالی آغاز کرد. این صرافی از یک توکن بومی به نام BAL برخوردار می باشد که به منظور کنترل تورم آن در نهایت ۱۰۰ میلیون از این توکن توزیع می شود. یکی از قابلیت های خاص این صرافی، امکان ایجاد استخر نقدینگی شخصی و همچنین ایجاد استخر با ۲ تا ۸ توکن می باشد که آن را برای کاربران جذاب کرده است.

لیست صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

البته این در حالی‌ است که برای ایجاد استخر نقدینگی در صرافی یونی‌ سواپ می بایست نسبت ۵۰ درصد به ۵۰ درصد توکن‌ ها حفظ شود. حجم معاملات در این اکسچنج بیش از ۲۰ میلیون دلار است که در پلتفرم‌‌ های غیر‌متمرکز خرید و فروش ارزهای دیجیتال، رقمی قابل قبول محسوب می شود.

۵) صرافی غیر متمرکز switcheo : صرافی switcheo نخستین صرافی غیر متمرکز بلاکچین نئو می باشد که در کنار نئو، امکان معامله ایاس، اتریوم و توکن های نئو را نیز فراهم کرده است. این صرافی نیز حجم معاملات قابل قبولی دارد. هدف پروژه شبکه switcheo ایجاد امکانات بیشتر به منظور تجربه معامله در کلاس جهانی است. این صرافی قابلیت معامله امن و آزاد را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

۶) صرافی Kyberswap : صرافی غیر‌متمرکز کایبر‌سواپ هم بر روی بلاکچین اتریوم بنا شده است. این صرافی به وسیله یک تیم توسعه‌ دهنده‌ سنگاپوری در دو نسخه‌ موبایل و وب ایجاد شده است و امروزه از بهترین و پرطرفدارترین صرافی های غیرمتمرکز برای رمزارزها محسوب می شود. صرافی Kyberswap از یک توکن بومی با نام KNC هم برخوردار است.

حتما بخوانید : بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان کدام است؟


این اکسچنج به علاوه دارا بودن از استخر نقدینگی، امکان استفاده از قابلیت ذخیره‌ پویا یا دخیره‌ دینامیک را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این قابلیت این امکان را برای کاربران سیستم فراهم می کند که با ذخیره و سپرده‌ گذاری دارایی ارزهای دیجیتال خود در بستر این صرافی غیرمتمرکز، از کلیه امکانات و خدمات آن با هزینه‌ ای ناچیز استفاده کنند، ولی مهم ترین قابلیت این صرافی را باید تایید آنی تراکنش‌ های ارز دیجیتال دانست.

۷) صرافی غیر متمرکز IDEX : صرافی IDEX از نظر حجم معاملات روزانه پس از بایننس بیشترین ججم معاملات را داراست. این صرافی غیر متمرکز قابلیت های مناسبی دارد و تا حدود زیادی از نظ محیط کاربری شبیه به صرافی های متمرکز است. این صرافی نخستین صرافی قرار دادهای هوشمند غیر متمرکز مبتنی بر اتریوم به حساب می آید که قابلیت های کاملی برای معامله را سریع و در حجم بالا در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

۸) صرافی ۱inch : وان اینچ نیز یکی از بهترین پلتفرم جمع کننده‌ DEX به حساب می آید. این سیستم را چندین صرافی تشکیل داده اند و قابلیت ثبت سفارش نامحدود نیز در آن تعریف شده است. جالب است بدانید که این سفارش‌ ها در بستر صرافی‌ هایی که در ۱inch تجمیع شده‌ اند، منتشر و با بهترین قیمت تکمیل می شوند. شیوه محاسبه‌ کارمزد در این پلتفرم به این که سفارش در بستر آن تکمیل شده بستگی خواهد داشت . میزان تنوع کوین‌ ها نیز برای کاربران این صرافی نکته بسیار مثبتی به حساب می آید. صرافی غیر‌متمرکز ۱inch در کنار قابلیت کسب سود از طریق معامله ارزهای دیجیتال، امکان شرکت در فرایندهای وام‌ دهی و شرکت در استخرهای نقدینگی به منظور کسب سود و درآمد بیشتر را نیز برای کاربران فراهم کرده است. صرافی وان اینچ از یک ارز دیجیتال بومی به نام ۱inch نیز برخوردار است.

۹) صرافی Waves : ویوز یک بلاکچین است که می‌ توان برای ایجاد توکن‌ های جدید از آن بهره برد. این شبکه در سال ۲۰۱۶ میلادی فعالیت های خود را آغاز کرده است و یک ارز دیجیتال بومی با همین نام نیز دارد که می‌ توان برای تراکنش‌‌ های درون شبکه‌ ای از آن استفاده نمود. همچنین این سیستم قابلیت توکنیزه کردن همه دارایی‌ ها را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است و این بدین معنی است که در این پلتفرم قابلیت معامله هر نوع دارایی به صورت توکن وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید : بهترین صرافی ارز دیجیتال در ایران کدام است؟


کارمزد تراکنش‌ های معامله ها در این صرافی تقریبا ۰٫۰۱ دلار آمریکا در نظر گرفته شده است. پشتیبانی از درگاه‌ های بیت کوین، اتریوم و چندین رمزارز دیگر و همین طور درگاه ارزهای فیات دلار و یورو از قابلیت های جذاب دیگر این صرافی غیرمتمرکز به حساب می آید، ولی این موضوع را در نظر داشته باشید که جهت استفاده از درگاه ارزهای فیات این سیستم به انجام عملیات شناسایی مشتری و ضدپول‌ شویی نیازمند خواهید بود.

۱۰) صرافی Bisq : صرافی بیسکو، آخرین پلتفرم غیر‌متمرکزی است که قصد داریم معرفی کنیم که از سال ۲۰۱۴ میلادی شروع به کار کرده است و یکی از قدیمی‌ ترین سیستم‌ های غیرمتمرکز به حساب می آید. در این پلتفرم می‌ توان با برخی ارزهای فیات مثل دلار و یورو نیز تراکنش انجام داد. نکته‌ منفی که برای این صرافی ذکر شده است، سرعت پایین انجام تراکنش‌ ها و زمان انتظار زیادی جهت تکمیل سفارش‌ هاست که موجب شده است با این‌ که بیسکو از صرافی های غیرمتمرکز قدیمی و مطرح محسوب می شود، همچنان حجم معاملات در آن به نسبت سایر رقبای قدرتمند، کم تر باشد.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۱۰ مورد از انواع صرافی های غیر متمرکز را خدمت شما معرفی کردیم. 

همچنین اگر به دنبال صرافی های معتبر می گردید، در مطلب معرفی صرافی معتبر ایرانی با کارمزدهای کم بهترین صرافی های ایرانی که کارمزدهای خرید و فروش در آن ها بسیار ناچیز است را معرفی کرده ایم.

به نظر شما بهترین صرافی غیر متمرکز کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: