Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
اندیکاتور mfi - نحوه استفاده از اندیکاتور MFI در بورس | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اندیکاتور mfi – نحوه استفاده از اندیکاتور MFI در بورس

اندیکاتور ها بهترین ابزارها برای تایید سیگنال های مناسب و نقاط مناسب جهت ورود و خروج به سهم هستند. پیدا کردن بهترین اندیکاتور بورس برای نوسان گیری یکی از دغدغه های هر شخص سرمایه گذاری در بورس است. اندیکاتور mfi یکی از بهترین اندیکاتور بورسی به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم عنوان کنیم که اندیکاتور mfi چیست و نحوه استفاده از اندیکاتور MFI در بورس به چه صورت است؟ اندیکاتور mfi یکی از گزینه های مناسب برای سیگنال گیری از سهم های مختلف در بهترین نقاط وردوی قیمت و زمانی، این اندیکاتور است که جزو بهترین اندیکاتورهای بورسی محسوب می شود. اندیکاتور MFI در کنار اندیکاتور هایی مانند؛ اندیکاتور macd ، اندیکاتور ایچیموکو ، اندیکاتور stochastic و … می توانند گزینه های مناسبی برای تایید روند و سیگنال خرید و فروش در بورس و دیگر بازارهای مالی باشند.

اندیکاتور mfi

اندیکاتور mfi اندیکاتوری است که هم از قیمت و هم از حجم معاملات به منظور محاسبه فشار خرید و فروش در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد. اندیکاتور mfi به وسیله Gene Quong و Avrum Soudack طراحی و به به جهانیان معرفی شده است و در کنار اندیکاتور RSI برای محاسبه حجم نیز کاربرد خواهد داشت. اندیکاتور mfi میزان نقدینگی در بازار را برای ما مشخص می کند. با اندیکاتور mfi قادر خواهید بود نکات مثبتی از بازار را کسب کرده و از آن ها در راستای معاملاتی بهتر کمک بگیرید. با استفاده از ابزارهایی مثل اندیکاتور mfi قادر هستید تصمیم بگیرید که چه زمانی برای ورود و خروج به بازارهای مالی مناسب است. وقتی که فشار فروش روی سهم افزایش یابد، جریان پول زیادتر خواهد شد.

نسبت جریان مثبت و منفی پول پس از آن به یک فرمول RSI متصل خواهد شد تا یک نوسان ساز به وجود آورد که بین ۰ الی ۱۰۰ در نوسان باشد. از آنجا که نوسان ساز حرکت به حجم مربوط است، MFI برای شناسایی واژگونی ها و افراط های قیمت با انواع سیگنال بهترین گزینه خواهد بود. از اندیکاتور mfi می توان همچنین برای یافتن واگرایی با شاخص قیمت هم استفاده نمود.

همین طور از اندیکاتور mfi می توان برای رسم خط روند هم کمک گرفت. در واقع وقتی که برای این اندیکاتور خط روند را رسم می کنید، قادرید در ناحیه هایی که این خط روند ها می شکند، سیگنال ورود و خروج را از این اندیکاتور دریافت کنید. در انتها باید گفت که اندیکاتور mfi به ۳ قیمت بیش خرید، بیش فروش و میانی تقسیم بندی شده است که در ادامه در خصوص با آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

اندیکاتور mfi چیست ؟

اندیکاتور MFI یا همان Money Flow Index به معنی شاخص جریان نقدینگی می باشد. MFI در حقیقت اسیلاتوری به حساب می آید که با استفاده از قیمت و حجم معاملات طراحی شده است و اغلب به عنوان RSI وزن داده شده با حجم مورد استفاده قرار می گیرد. اندیکاتور mfi شاخص جریان نقدینگی مانند اندیکاتور ها میان ۰ الی ۱۰۰ در نوسان خواهد بود و وقتی که تقاضا افزایش یابد و قیمت زیاد شود به سمت بالا صعودی خواهد شد و همچنین وقتی که قیمت کاهش یابد، عرضه ها در بازار افزایش خواهد یافت و این خط به سمت پایین نزولی خواهد شد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این نکته را در خاطر داشته باشید که اندیکاتور mfi درست ماننند اندیکاتور RSI عمل می کند و تنها تفاوت محاسبه ای آن در استفاده از حجم در فرمول آن ها خواهد بود. در خصوص با RSI باید گفت که وقتی که این اندیکاتور به بالای مرز ۷۰ و یا زیر مرز ۳۰ قرار گیرد به ترتیب اشباع خرید و اشباع فروش اتفاق خواهد افتاد که در مورد اندیکاتور mfi این موضوع به ترتیب اعداد ۸۰ و ۲۰ را شامل خواهد شد و وقتی که مقدار MFI به بالای ۸۰ جهش کند، حالت اشباع خرید و وقتی که به زیر ۲۰ نزول کند، اشباع فروش رخ داده است.

نکات کلیدی در مورد این اندیکاتور

  • اندیکاتور mfi بالای عدد ۸۰ نشان دنده افراط در خرید و mfi زیر ۴۰ نشان دنده افراط در فروش خواهد بود.
  • اگر اندیکاتور صعودی باشد، در حالی که قیمت کم شود و یا در حالت رنج قرار گیرد، قیمت می تواند در روند افزایشی جدیدی قرار گیرد.
  • اندیکاتور mfi معمولا با استفاده از ۱۴ دوره داده، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • خرید بیش از اندازه یا فروش بیش از اندزاه الزاما به معنی بازگشت قیمت نخواهد بود، تنها قیمت نزدیک به بالاترین یا پایین ترین دامنه قیمت اخیر آن خواهد بود.
  • طراحان اندیکاتور mfi توصیه دارند تا از سطوح ۹۰ و ۱۰ را به عنوان افراط در خرید و فروش مورد استفاده قرار دهید. جالب است بدانید که این سطوح خیلی کم قابل مشاهده خواهند بود، اما در صورت دیده شدن این سطوح، به معنی بازگشت خط روند قیمت خواهد بود.

واگرایی در MFI

به همان صورت که واگرایی ها در اندیکاتور RSI نقش حائز اهمیتی را ایفا می کنند، باید گفت که حائز اهمیت ترین کاربرد MFI در نمایش واگرایی ها خواهد بود که اخطار تغییر روند را به شما عزیزان خواهد داد. مشاهده واگرایی در نمودار ها و روندها بیانگر ضعف روند موجود و احتمال تغییر در روند محسوب می شود. نکته بعدی که می بایست در نظر داشته باشید این است که تلاش کنید هیچ موقع وقتی که اندیکاتور MFI در محدوده ۴۰ یا ۵۰ است، معامله ای نکنید، به خاطر این که در آن محدوده اندیکاتور هیچ نظر خاصی در خصوص با بازار نخواهد داشت و شما هم نباید بدون گرفتن سیگنال به معامله ورود کنید.

اندیکاتور mfi

موارد استفاده اندیکاتور MFI در بورس

این اندیکاتور مثل اندیکاتور rsi قادر است ناحیه های اشباع خرید و فروش را برای شما نمایش دهد که ورود و خروج از این ناحیه های هر یک سیگنال خاصی در این اندیکاتور خواهد بود. به این نکته توجه داشته باشید که وقتی که اندیکاتور از ناحیه اشباع خارج شود، روند سهم حتی برای کوتاه مدت هم که شده تغییر خواهد کرد. از طرف دیگر از این اندیکاتور می توان به منظور کشیدن خط روند نیز استفاده کرد که پیش تر از این به آن اشاره کردیم.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

وقتی که برای این اندیکاتور خط روند را ترسیم می کنید، قادر خواهید بود در ناحیه هایی که این خط روند ها می شکند، سیگنال ورود و خروج از آن دریافت کنید. شیوه ترسیم این خط روند ها و نحوه استفاده از آن در کنار آموزش تحلیل تکنیکال قادر است به شدت قدرت بالایی به شما در انتخاب ناحیه های ورود و خرج از سهم ببخشد. همین طور استفاده از این اندیکاتور به منظور پیدا کردن واگرایی مثبت و منفی در سهام هم کاربرد فراوانی خواهد داشت.

سیگنال خرید و فروش در اندیکاتور MFI

همانطور که گفته شد، اندیکاتور MFI به اندیکاتور rsi شباهت بسیار زیادی دارد. الآن دیگر باید بلد باشید که ناحیه بالای ۸۰ به عنوان ناحیه اشباع ورود نقدینگی به بازار و ناحیه زیر ۳۰ به عنوان ناحیه اشباع خروج نقدینگی خواهد بود.

  • سیگنال خرید : وقتی که شاخص این اندیکاتور در منطقه اشباع فروش قرار داشته باشد، می توان رفته رفته به سهم مورد نظر ورود کرد. وقتی که همه در حال به فروش رساندن سهام های خود هستند، سهم به کف قیمتی خود نزدیک شده است، بنابراین بهتر زمان برای خرید این نقطه است.
  • سیگنال فروش : وقتی که شاخص این اندیکاتور در منطقه اشباع خرید قرار داشته باشد، می توان به این صورت نتیجه گرفت که تقریبا به زمان فروش سهم نزدیک می شویم. چنانچه سود خوبی از معامله خوبی کرده اید و به دنبال سود کوتاه مدت جدیدی می گردید، قادرید در این محدوده سهم خود را به فروش برسانید.

شناسایی خطوط روند و شکست روند بر روی اندیکاتور

مثل دیگر اندیکاتورها، شما عزیزان قادرید روندها، نواحی شکست روند، بعضی از الگوهای قیمتی و همین طور استراتژی‌ های مرتبط با این ابزارها را، به جای نمودار قیمت، بر روی اندیکاتور MFI نیز مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که این راه اکثرا به منظور تایید سیگنال ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

محدودیت های اندیکاتور mfi

این امکان وجود دارد که بعضی اوقات این اندیکاتور سیگنال های غلط هم صادر کند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که اندیکاتور یک سیگنال خوب صادر کند، ولی بعد قیمت ها بر اساس انتظار پیش نرود و معاملات با شکست مواجه شود. برای مثال، واگرایی شاید منجر به معکوس شدن قیمت ها نشود. همین طور این اندیکاتور امکان دارد بعضی از سیگنال های بسیار حائز اهمیت را صادر نکند. به عنوان مثال وقتی یک واگرایی خبر از معکوس شدن قیمت ها در بعضی اوقات می دهد، واگرایی برای همه معکوس شدن قیمت ها دیده نمی شود، به همین خاطر اکیدا توصیه داریم که معامله گران از اشکال دیگر آنالیز و کنترل ریسک و تحلیل تکنیکال و بنیادی سهم در کنار این اندیکاتور ها استفاده کنند و به یک اندیکاتور وابسته نباشند.

خلاصه مطلب

در خصوص با استفاده از اندیکاتورها بارها گفته ایم که اگرچه هر کدام از ابزارهای تکنیکال قادرند به تنهایی سیگنال ‌های مناسبی را برای انجام معاملات صادر نمایند، ولی به منظور انجام یک تحلیل مطمئن و با خطای کم، به یک استراتژی معاملاتی با ترکیبی از این ابزارها نیاز خواهد بود. MFI با شناسایی ورود و خروج پول هوشمند در بورس، قادر است قسمت مهمی از استراتژی شما عزیزان را تشکیل دهد. سطوح معیار ۲۰ و ۸۰ و همین طور تشخیص واگرایی ‌ها از اساسی ترین موارد استفاده این اندیکاتور هستند که در این مقاله مفصل در خصوص با آن ها صحبت کردیم.

در انتها باید گفت که شما نیز به عنوان یک معامله ‌گر هوشمند، قادرید از اندیکاتور MFI به عنوان قسمتی از استراتژی معاملاتی خود و نه تمام آن، استفاده نمایید و مطمئن باشید که سودهای خوبی را خواهید کرد و کم ترین ضررها را متحمل خواهید شد. امیدوارم از این مقاله آموزشی که به آموزش اندیکاتور mfi پرداختیم، تونسته باشید که مطالبی که به زبان ساده بیان شد را یاد بگیرید. هر سوال و یا ابهامی هم بود، از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما و مشاوران ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: