برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اندیکاتورهای مهم در بازار فارکس

اگر بازار فارکس (جفت ارزها) را بشناسید و همچنین در مورد اندیکاتورها و عملکرد آن ها نیز اطلاعاتی داشته باشید، مطمئنا به دنبال اندیکاتورهای مهم در فارکس هستید تا به عنوان ابزاری کمکی به شما در انجام معامالتتان در بازار فارکس کمک نماید. اندیکاتورهای مهم در فارکس کم نیستند و نحوه استفاده از آن ها هم بسیار ساده است و به همین خاطر قصد داریم در این مطلب چند مورد از اندیکاتورهای مناسب فارکس را خدمت شما معرفی کنیم و مطمئن هستیم که در انتهای مقاله، از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را خواهید برد، پس همراه سایت کد بورسی بمانید.

اندیکاتورهای مهم در فارکس

اگر شما هم از فعالان و تکنیکال کارهای بازارهای مالی مثل فارکس یا بورس باشید، پس برای شما کاربرد اندیکاتورهای مهم در فارکس جالب خواهد بود. آشنایی با اندیکاتورهای مهم فارکس و نحوه کار آن ها به شما در شناسایی نحوه ترکیب اندیکاتورها کمک می کند. چنانچه شما اندیکاتورها را در کنار یک دیگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار دهید، سیگنال های اشتباه صادره از اندیکاتورهای مختلف را فیلتر خواهید کرد و همین موضوع می تواند ریسک سرمایه گذاری شما را در بازارهای مالی به خصوص فارکس تا حدود زیادی کاهش دهد.

بنابراین توصیه ما به شما این است که بهترین اندیکاتورهای فارکس را در این مطلب کد بورسی کاملا رایگان یاد بگیرید. در این مطلب ما به آشنایی کلی با اندیکاتور های بازار فارکس و شیوه کارکرد هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت، ولی پیش از این که به پرکاربردترین اندیکاتورهای فارکس نیاز داشته باشیم، یا حتی بخواهید آن ها را مورد استفاده قرار دهیم، بایستی به خوبی با این ایزار و کارکرد آن آشنایی داشته باشیم؛ لذا در این راستا باید گفت که اندیکاتور در معنای لغوی، به معنی شاخص یا مبنای اندازه‌ گیری است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در حقیقت زمانی که داده‌ ها و متغیرهایی را که در نظر گرفته‌ اید مقایسه می نمایید، قادرید یک اندیکاتور به وجود آورید. معامله گران در فارکس از اندیکاتورهای زیادی می توانند استفاده کنند که به صورت فایل هستند؛ این فایل‌ ها در محیط Meta Editor پلتفرم متاتریدر ۴ یا ۵ نوشته شده است. از آن در واقع به منظور افزایش سود هر معامله بهره گرفته می شود. جالب است بدانید که این فایل‌ ها در بخش Indicator متاتریدر، قابلیت ذخیره سازی و نصب را خواهند داشت. با ما همراه بمانید تا در ادامه ۸ مورد از اندیکاتور های مهم در فارکس را با یکدیگر مرور کنیم.

چطور بهترین اندیکاتور برای فارکس را انتخاب کنیم؟

در این خصوص باید گفت که اندیکاتورهای زیادی در دسترند که قادرید با توجه به نیازتان، هر کدام از آن ها در معاملات خود مورد استفاده قرار دهید. به همین خاطر معرفی بهترین اندیکاتور ها در فارکس کار خیلی ساده ای نیست ولی ما سعی داریم مهم ترین و کاربردی ترین آن ها را برای شما لیست کنیم. به عبارتی نمی‌ توان یک اندیکاتور را به عنوان بهترین اندیکاتور برای فارکس معرفی کرد، به این خاطر که هر کدام برای خواسته و هدفی جداگانه طراحی شده اند. لذا چنانچه نیاز هر شخص و هدف او از معامله مشخص باشد، می‌ توان در این صورت اندیکاتورهای مهم در بازار فارکس را برای شخص او مشخص نمود.

نکته حائز اهمیتی که باید در نظر داشته باشید اینجاست که شما بدانید با چه اندیکاتوری به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا خواهید کرد. بنابراین در این حالت چنانچه به تحلیل صحیح در معامله های خود با اندیکاتور ها دست پیدا کردید، بدانید که انتخاب درستی در گزینش اندیکاتور با توجه به احتیاجتان داشتید که آن توانسته شما را به نتایج دلخواهتان نزدیک تر کند. در بخش بعدی ما ۸ تا از بهترین اندیکاتورها در فارکس را خدمت شما معرفی کرده ایم تا بتوانید اندیکاتورهایی که مطابق با نیازتان و استراتژی معاملاتیتان به کارتان می آید، انتخاب کرده و استفاده نمایید.

بهترین اندیکاتورها برای فارکس

برای آنکه بتوانیم اندیکاتور های مهم فارکس را شناسایی کنیمف باید آگاهی کاملی از انواع اندیکاتورهای مختلف به دست آوریم. همچنین نیاز است با کاربرد هر کدام از آن ها هم آشنا شویم و در مواقع مورد نیاز آن ها را استفاده نمایید. اندیکاتور مناسب فارکس می بایست بتواند پیش‌ بینی دقیقی در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم آینده‌ روند قیمت یک دارایی را به صورت درست ترسیم کنیم. در ادامه به معرفی اندیکاتورهای مهم در فارکس پرداخه ایم؛

۱) اندیکاتور مووینگ اوریج

از بین اندیکاتورهای بازار فارکس، مفهوم میانگین متحرک اهمیت زیادی دارد و هر تریدری باید درباره آن همه چیز را بداند. در واقع این بانک مرکزی و شرکت های چند ملیتی هستند که بازار فارکس را پیش می برند، لذا حائز اهمیت است که آنچه در سطح کلان رخ می دهد را درک کنیم. این اندیکاتور میانگین قیمت ارز مورد نظر را در بازه های زمانی خاص و با محاسبه آخرین تعداد کندل های مورد نظر به تصویر می کشد.

حتما بخوانید : نوسان گیری در بازار فارکس به زبان ساده


در نظر داشته باشید که چنانچه قیمت بالاتر از مووینگ اوریج خرید و فروش شود، مشخص است که خریداران برای کنترل قیمت ها اقدام کرده اند و از طرفی چنانچه قیمت ها کم تر از این اندیکاتور خرید و فروش شوند، بدین معنی می باشد که فروشندگان قصد کنترل قیمت ها را دارند. لذا در استراتژی های معاملاتی خود چنانچه قیمت بالاتر از مووینگ اوریج باشد، می بایست تمرکز خود را بر روی معاملات خرید بگذارید و برعکس. اما به صورت کلی در نظر داشته باشید که این اندیکاتور یکی از بهترین و مهم ترین اندیکاتورهای فارکس به حساب می آید که هر معامله گری باید اطلاعات کافی در مورد آن را در اختیار داشته باشد.

۲) اندیکاتور مکدی

یک اندیکاتور بازار فارکس که مکدی دارد، به معنی همگرایی/واگرایی مووینگ اوریج یا میانگین متحرک می باشد. اندیکاتور مکدی از یک هیستوگرام و یک اندیکاتور مووینگ اوریج تشکیل شده است و هدف اصلی آن محاسبه واگرایی از طریف قیمت و نشان داده فاصله بین دو میانگین متحرک از یکدیگر است. نقاط صفر در این اندیکاتور همان نقاطی هستند که دو اندیکاتور مووینگ اوریج با یکدیگر تلاقی دارند.

واگرایی منظم و آشکار توسط اندیکاتور مکدی و قیمت، نشان می دهد که بازار در حال تغییر است و این در حالی است که واگرایی پنهان بیانگر ادامه روند بازار خواهد بود. بیشتر اوقات تریدرها این اندیکاتور را به عنوان اندیکاتور اصلی برای ایجاد استراتژی تجاری خود مورد استفاده قرار می دهند. همچنین می توانند از این اندیکاتور در راستای یافتن نقطه معکوس احتمالی بازار یا نقطه ادامه روند نیز بهره بگیرند. آموزش اندیکاتور macd را می توانید به صورت کاملا رایگان در این مقاله یاد بگیرید.

۳) اندیکاتور شاخص قدرت نسبی

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا همان rsi بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می کند و نشان می دهد کجا احتمال دارد که روند قیمت معکوس شود، از همین روی می گوییم که این اندیکاتور نوعی اندیکاتور برگشتی به حساب می آید. از طرفی این اندیکاتور قدرت و توانایی خریداران و فروشندگان به نسبت یک دیگر را نیز به تصویر می کشد.

حتما بخوانید : آموزش اندیکاتور rsi – بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری


به شکل کلی باید گفت که با استفاده از این اندیکاتور، می توان اطلاعات بیشتری درباره توانایی های معامله سایر تریدرها کسب کرد. این را در نظر داشته باشید که در روند صعودی وقتی قیمت از ۷۰ سطح بیشتر شود، بدین معنی است که بازار به شکل نزولی وارونه شده است و چنانچه قیمت در روند نزولی به زیر ۳۰ سطح برسد، این معنی را خواهد داد که بازار صعودی وارونه شده است. اندیکاتور RSI با ایجاد اختلاف در قیمت ها، فرصت های معاملاتی را به معامله گران و نوسان گیران باهوش نشان می دهد.

۴) اندیکاتور استوکاستیک

یکی دیگر از اندیکاتورهای مهم در فارکس بدون شک اندیکاتور استوکاستیک به حساب می آید که نوعی اندیکاتور شتاب عمومی می باشد و در اوایل دهه ۱۹۵۰ بین معامله گران به شهرت رسید. جالب است بدانید که هدف اصلی این اندیکاتور، شناسایی منطقه معامله بیش از حد است. لذا به صورت معمول تریدرها به وسیله آن بایستی منطقه سوددهی احتمالی خود را در استراتژی معاملاتی خود بیابند.

بهترین اندیکاتورهای فارکس

لذا آن ها این اندیکاتور را مورد استفاده قرار می دهند تا محلی را بیابند که انتظار می رود قیمت از آنجا در روند مخالف حرکت کند. اندیکاتور استوکاستیک بین سطوح ۰ تا ۱۰۰ نوسان می کند و چنانچه قیمت به بالای سطوح ۷۰ برسد، احتمال وارونه شدن روند قیمت خواهد رفت، ولی از طرفی چنانچه به زیر سطوح ۳۰ برسد، این احتمال می روند که قیمت در راستای روند صعودی قرار بگیرد. اگر دوست دارید همه چیز درباره اندیکاتور stochastic را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، این مطلب راهنمای شماست.

۵) اندیکاتور بولینگر باند

خالق این اندیکاتور، فردی به نام جان بولینگر بود و البته عنصر اصلی آن اندیکاتور مووینگ اوریج می باشد. این اندیکاتور از سه بخش بالایی، پایینی و مووینگ اوریج کلاسیک برخوردار است. به صورت کلی استفاده از این اندیکاتور ساده است و بدین ترتیب امکان ورود قابل اعتمادی را برای تریدر ایجاد می کند. قسمت های بالایی و پایینی اندیکاتور بولینگر باند در حقیقت تحت عنوان سطوح پشتیبانی و مقاومت عمل می کنند.

جالب است بدانید که هر گونه رد کردن این سطوح به معنای یک ورودی احتمالی است، همان طور که هر گونه شکست از این سطوح به معنی فراهم شدن فرصت برای خرید و فروش های سودده می باشد. به صورت کلی کندلی درست در بخش زیر و یا بالای خط میانی قرار دارد که امکان آزمایش سطح بعدی را ایجاد می کند.

۶) اندیکاتور فیبوناچی

یکی از مشهورترین اندیکاتورهای بازار فارکس بدون شک اندیکاتور فیبوناچی می باشد. شهرت اندیکاتور فیبوناچی به دلیل دقت بالای آن در به تصویر کشیدن جهت بازار است و البته این موضوع به آن دلیل است که این اندیکاتور به هر موجودی در دنیا مرتبط است. حائز اهمیت ترین قسمت ابزار فیبوناچی نسبت طلایی ۱.۶۱۸ به شمار می رود. در بازار فارکس تریدرها از این نسبت به منظور شناسایی وارونگی بازار و حوزه سوددهی بهره می گیرند.

حتما بخوانید : فیبوناچی در تحلیل تکنیکال – آموزش تحلیل فیبوناچی


در نظر داشته باشید که چنانچه قیمت مطابق با یک روند پیش برود، به سمت ۶۱.۸ درصد فیبوناچی اصلاحی تصحیح می شود، بنابراین وارونگی بازار را نشان خواهد داد. در این شرایط قیمت احتمالا از پایه فعالی خود تا سطح فیبوناچی گسترشی ۱۶۱.۸ درصد حرکت خواهد کرد. البته فیبوناچی سطوح دیگری نیز بر اساس رفتار و شتاب بازار دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ۲۳.۶%, ۳۸.۲%, ۵۰.۰%, ۸۸.۶%, ۱۲۷.۰%, ۲۶۱.۸% اشاره کرد.

۷) اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو یکی دیگر از اندیکاتور های مهم بازار فارکس به شمار می رود که عناصر مناسبی برای خلق یک استراتژی تجاری کامل دارد و در آن چندین عنصر وجود دارند که به تریدرها به منظور شناسایی جنبه های گوناگون بازار کمک شایانی می نماید. ابر کمو نخستین عنصر این اندیکاتور می باشد که برای درک زمینه بازار بسیار حائز اهمیت است.

چنانچه قیمت ها زیر ابر کومو قرار بگیرند، روند کلی نزولی خواهد بود و چنانچه بالای این ابر قرار بگیرد، روند صعودی را برای بازار متصور هستیم. از طرفی این اندیکاتور از دو عنصر حائز اهمیت به نام های Tenkan Sen و Kijun Sen برخوردار می باشد که بر اساس مفهوم مووینگ اوریج طراحی شده اند. این دو خط همراه با قیمت حرکت می کنند و هر گونه رد شدن از این دو موجب یک ورودی تجاری خواهد شد. آموزش اندیکاتور ایچیموکو را همین الان در این مطلب به صورت رایگان یاد بگیرید.

۸) اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI روی قدرت و یا ضعف روند کنونی قیمت متمرکز می باشد و لذا برای معامله گرانی که قصد دارند از زمان‌ های عالی برای معامله اطلاع پیدا کنند، به عنوان بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری محسوب می شود. این طور فرض کنید که در بازار فارکس یکی از دارایی‌ ها با قیمت خیلی بالاتر از حد واقعی خود فروخته شود، در این شرایط اندیکاتور CCI این موضوع را بلافاصله به معامله کننده اطلاع خواهد داد.

حتما بخوانید : اندیکاتور cci – آموزش استفاده از اندیکاتور CCI


این امر موجب خواهد شد تا معامله گر بتواند از زمان‌ های بیش فروش و یا بیش خرید پیش از دیگر معامله گران اطلاع پیدا کند. این به عنوان یک مزیت برای معامله گران به حساب می اید که از دیگر تریدرها زودتر بتوانند از سیگنال‌ های خرید اطلاع پیدا کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که اندیکاتور CCI مقدار کمی تاخیر دارد که می‌ تواند به عنوان یک کاستی برای آن به حساب آید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی اندیکاتورها ابزارهای مناسبی برای کمک به تریدرها در بازارهای مالی مختلف به حساب می آیند ولی تنها یک ابزار هستند. ما اندیکاتورهای پر کاربرد و مهم بازار فارکس را بررسی کردیم و در این بین اندیکاتور ایچیموکو بازدهی بهتری از خود نشان می دهد ولی همان گونه که پیش تر هم گفتیم، این نمی تواند ملاکی برای بهترین بودن ایچیموکو باشد، چرا که ممکن است شما با تغییراتی در تنظیمات اگر دوباره این تست را انجام دهید، اینبار مکدی عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد بنابراین همه چیز به استراتژی معاملاتی شما و سطح دانشتان از اندیکاتورها و به صورت کلی تحلیل تکنیکال بستگی دارد.

به صورت کلی این را در نظر داشته باشید که چیزی به نام بهترین اندیکاتور فارکس وجود ندارد و چنانچه می خواهید از اندیکاتورها استفاده کنید، بهتر است چند اندیکاتور رو که با یک دیگر همپوشانی دارند انتخاب کنید و با سیستم معاملاتی خود به تست کردن آن بپردازید و عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهید و در واقع سعی کنید باگ های آن را تا حد امکان بگیرید. در ادامه با هر اندیکاتور که بهتر ارتباط برقرار کردید و عملکرد بهتری نصیبتان شد، آن اندیکاتور برای شما بهترین اندیکاتور بازار فارکس خواهد بود.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب سعی داشتیم ۸ مورد از اندیکاتورهای مهم در فارکس را برای شما معرفی کرده و سازوکار آن ها را توضیح دهیم.

همچنین اگر دوست دارید نکات مهم در معاملات فارکس را یاد بگیرید، توصیه می کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

حال که دیگر بهترین اندیکاتور ها در فارکس را میشناسید، به نظر شما بهترین ترکیب اندیکاتورها در فارکس کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: