برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اصول سهامداری در بورس – اصول مهم در تشکیل سبد سهامی

بسیاری از مشمولان سهام عدالت و خریداران صندوق های etf دولتی و همین طور افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در بورس دارند، اخیرا کد معاملاتی در بازار سرمایه را دریافت کرده اند، همچنین بسیاری از افراد در بازار بورس فعالیت دارند و همین نکته که در واقع بیانگر مورد توجه بودن بازار بورس است باعث میشود تا اهمیت اصول سهامداری در بورس بیش از پیش احساس شود. اصول سهامداری در بورس بیشتر با تجربه به دست می آیند و میتواند برای افراد مختلف، اصول مهم در تشکیل سبد سهامی بورس متفاوت باشد، ولی به صورت کلی در این مقاله آموزشی بورسی قصد داریم تا در خصوص اصول سهامداری در بورس صحبت کنیم و بررسی کنیم که چه مواردی در بازار بورس است که رعایت آن ها میتواند به سودآوری بیشتر شما و چند برابر شدن سرمایه شما در بورس منجر شود. پس اگر به سرمایه گذاری در بورس علاقه دارید و از فعالان بازار سرمایه هستید، این مطلب آموزشی میتواند به شما عزیزان راهنمایی بسیار خوبی بدهد.

اصول سهامداری در بورس

در ابتدای امر باید گفت که پس از دریافت کد بورسی و آشنایی با بازار بورس و شروع به خرید و فروش سهام در بورس، با اصطلاحات زیادی آشنا می شوید. یکی از اصطلاحات اولیه که باید نسبت به آن آشنایی داشته باشید، سبد سهام یا پرتفوی بورسی به حساب می آید. سبد سهام یا پرتفوی بورسی ترکیبی مناسب از انواع سهام است که یک سرمایه‌ گذار آن‌ ها را خریده است. در نظر داشته باشید که هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم کردن ریسک سرمایه ‌گذاری بین چند سهم است، به همین خاطر سود یک سهم می ‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. گفتنی است که یک پرتفوی بورسی شامل سهم‌ هایی از انواع گروه‌ های بورسی می شود که می ‌تواند از نظر بنیادی باهم تفاوت زیادی داشته باشد. شایان ذکر است که فلسفه تشکیل سبد سهام همان ضرب المثل قدیمی است که می ‌گوید؛ همه تخم مرغ‌ های خود را در یک سبد نگذارید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام رایگان نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


درنظر داشته باشید که یک پرتفوی مناسب میتواند شامل سهام تمامی گروه‌ های بورسی باشد، بنابراین شما میتوانید از هر گروه یک یا دو سهم مناسب را در سبد خود داشته باشید. یک پرتفوی بورسی می ‌تواند شامل شرکت‌ های سرمایه گذاری، گروه خودرویی، دارویی، پتروشیمی، غذایی، پالایشی و … باشد، ولی چنانچه پول شما آنقدر نیست که بتوانید از تمامی گروه ها سهام در پرتفوی سهام خود داشته باشید، این موضوع مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

صندوق های سرمایه گذاری به کمک شما می آیند و گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و تقسیم ریسک در بورس به حساب می آیند و شما میتوانید‌ سهام این صندوق‌ ها را خریداری و سود خوبی کسب کنید. بسیاری از کارشناسان سرمایه ‌گذاری توصیه دارند تا بخشی از سبد سهام خود را به شرکت ‌ها و هولدینگ‌ ها اختصاص بدهید و همچنین از ترکیب سهام کوچک و بزرگ در سبد خود استفاده نمایید. میتوان گفت که تمامی این کارها برای کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری در بورس است.

به هر روی بهترین حالت این است که در سبد سهام خود از سهم هایی که مخالف هم حرکت می ‌کنند، داشته باشید، به عنوان مثال گروه خودرویی و پتروشیمی در ایران اغلب روند‌های مخالفی دارند. این نکته را در خاطر داشته باشید که شناسایی صنایع مختلف برای سرمایه گذاری اهمیت بالایی بسیاری را داراست و این بدین معنی است که ابتدا باید صنایع مختلف را تحلیل کرده و سبد سهام خود را بر پایه صنعت ‌هایی که بازده مناسبی خواهند داشت، تشکیل دهید.

اصل اول؛ به هیچ عنوان تک سهم نشوید

مشخص است که در بازار بورس سهم ‌های بسیاری وجود دارند که در طی ۱ سال، صدها درصد رشد رشد را تجربه کرده اند، بنابراین بر اساس اصل تکرار تاریخ، شاید این رشد برای سهم‌ های مشابه نیز اتفاق خواهد افتاد. البته که یک سرمایه ‌گذار برای کسب چنین سودهایی لحظه ‌شماری می ‌کند، ولی اگر برعکس چیزی که فکر کرده‌ اید اتفاق بیافتد، چیکار خواهید کرد؟ احتمالا خیلی زود مایوس می شوید و ترجیح می‌ دهید سرمایه خود را از بازار بورس به سمت بازارهای دیگری هدایت کنید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که توزیع وزن سرمایه بر روی چند سهم به ‌جای تک سهم شدن، اولین گام استاندارد در امر تشکیل سبد سهام مناسب به شمار می رود.

اصول سهامداری در بورس

البته چنانچه جزو معامله گران ریسک‌ پذیر هستید و قصد تک سهم شدن را دارید، پیشنهاد می کنیم قید پولتان را هم در بدو شروع سرمایه ‌گذاری بزنید و اگر دیدید با این موضوع مشکل ندارید برای تک سهم شدن اقدام کنید! چه بسا که ریسک پذیری شما به نفعتان شود و سود چشمگیری کسب کنید، ولی در غیر این صورت حتی با تشکیل سبد سهام و متنوع سازی نیز کار به اتمام نخواهد رسید.

اگر پرتفوی خود را از یک صنعت بورس (مثل خودرویی یا پتروشیمی) تشکیل داده باشیم، در حقیقت در حال کوبیدن آب در هاون هستیم. تشکیل سبد سهام از درون یک صنعت خاص، به ‌اندازه‌ عدم تشکیل سبد سهام ریسک دارد. فرض کنید سبد سهام خود را تنها از یک صنعت انتخاب کردید، سپس اگر در اثر رویدادهای اقتصادی کل صنعت فوق دچار رکود شود، احتمالا تمامی سهم‌ ها با افت شدید قیمتی مواجه خواهند شد و بخش زیادی از سرمایه شما از بین خواهد رفت.

اصل دوم؛ تعادل را به شکلی استراتژیک ایجاد کنید

به صورت کلی نیاز است تعیین کنید کدام دارایی ها را به عنوان جایگزین سهام قبلی باید خریداری کنید. تشخیص خرید سهام در بورس به عنوان جایگزین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر توازن لازم را در سبد سهام به وجود نیاورید، می ‌تواند اثرات به مراتب بدتری نسبت به قبل داشته باشد. لذا پیشنهاد می کنیم برای خرید سهام مناسب در بورس حتما از تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده نمایید.

اصل سوم؛ وزن ‌سبد سهام در سبد بورسی را به صورت مناسب توزیع کنید

در نظر داشته باشید که باید سبد سهامی که تشکیل داده اید را به صورت دوره‌ ای تحلیل کنید و تعادل آن را دوباره ایجاد کنید و حد ضرر و حد سود خود روی هر سهم را بروزرسانی کنید؛ به این خاطر که حرکات بازار می ‌تواند وزن‌ دهی اولیه شما را عوض کند. برای تخصیص دارایی واقعی سبد سهام شما، بایستی سرمایه ‌گذاری ‌ها را به صورت کمّی گروه بندی کنید و نسبت ارزش هر کدام از آن ‌ها را نسبت به کل سبد مورد ارزیابی قرار دهید. دیگر عواملی که طی زمان عوض می شوند عبارت اند از؛ وضعیت مالی فعلی شرکت، نیازهای آینده شما و تحمل نوسان ریسک از جانب شما. اگر چنین تغییراتی وجود داشته باشد، باید پرتفوی خود را نیز به نسبت آن ‌ها تنظیم کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

اگر میزان ریسک پذیری شما طی گذشت زمان با افزایش و کاهش روبرو شده باشد، باید در تخصیص دارایی ‌های خود بخش کوچکی را به سهام‌ های پر ریسک‌ تر یا کم رسیک تر اختصاص دهید. اساسا به منظور ایجاد تعادل مجدد، باید مشخص کنید که در وزن‌ دهی موقعیت خود، به کدام طبقه از دارایی ‌ها وزن کم تری داده و به کدام وزن بیش تری داده‌ اید. به عنوان مثال این طور فرض کنید که شما ۳۵ درصد از دارایی خود را به سهام‌ شرکت‌ های کوچک اختصاص داده ‌اید و این دل حالی است که داده‌ های شما می ‌گوید که باید تنها ۱۵ درصد از دارایی ‌های خود را به این طبقه اختصاص دهید! در این صورت ایجاد تعادل مجدد شامل تعیین مقدار نیاز کاهش این موضع از جانب شما و تخصیص آن به دیگر گروه های بورسی خواهد شد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی سبد سهامی که به خوبی اصل تنوع سهام و صنایع سهام در آن رعایت شده باشد، بهترین شانس را برای شما در جهت رشد پایدار و طولانی مدت در سرمایه‌ گذاری شما به دنبال خواهد داشت. تشکیل سبد سهام ، دارایی شما را از ریسک سقوط زیاد حاصل از عوامل مختلف در بازار محافظت خواهد کرد، بنابراین طی توضیحات ارائه شده، تنوع بخشی سبد سهامی خود را مد نظر قرار دهید و هر جا که لازم است اصلاحاتی انجام دهید. در نظر داشته باشید که با خرید و فروش های مداوم و بدون استراتژی، تنها کارگزاری های بورس را ثروتمند خواهید کرد نه خودتان را!!

پس تا جایی که امکان دارد در معاملات خود از خرید و فروش های هیجانی اجتناب کنید و سعی کنید همیشه و در هر حالتی، طبق استراتژی معاملاتی خود قدم بردارید و در نظر داشته باشید که بعضی از روزها تنها باید نظاره گر بازار باشید و هیچ خرید و فروشی را انجام ندهید، چرا که تجربه ثابت کرده است خرید های هیجانی در روزهای سبز بازار بورس و همین طور فروش های هیجانی در روز های قرمز بازار سرمایه، همیشه پشیمانی را برای سهامداران به همراه داشته است، پس در آرامش و با استراتژی و حد ضرر و حد سودی که از پیش تعیین کرده اید پیشروی کنید و نگذارید که هیجانات و شرایط جوی بازار به جای شما تصمیم گیری کند.

امیدوارم از این مطلب آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در خصوص اصول سهامداری در بورس و سبدگردانی در بورس داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات که در ادامه مشاهده می کنید، با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: