برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اصطلاحات اولیه فارکس به زبان ساده

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی جذاب برای سرمایه گذاری و نوسان گیری به حساب می آید که موجب شده است افراد زیادی برای کسب سود و ترید به این بازار جذب شوند. پس اگر بخواهید برای خرید و فروش در فارکس اقدام کنید، باید ابتدا اصطلاحات اولیه فارکس را یاد بگیرید و اگر اصطلاحات اولیه فارکس را بلد نباشید، چطور قادر در مواقع مختلف بهترین تصمیم گیری و اقدام را در بازار فارکس داشته باشید؟! لیست اصطلاحات فارکس خیلی بلند نیست و این مفاهیم و مقدمات فارکس به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به بازار فارکس پیدا کنید. پس اینجا اصطلاحات اولیه فارکس را به زبان ساده و کاملا جمع و جور یاد بگیرید.

اصطلاحات اولیه فارکس

آموزش فارکس و مفاهیم آن برای فعالیت در بازار فارکس بسیار حائز اهمیت است؛ یکی از روش های اصلی حرفه ای شدن در بازار فارکس یادگیری و آموزش مفاهیم اولیه فارکس می باشد. اصلاً مگر امکان دارد بدون دانستن اصول اولیه فارکس در بازار فارکس فعالیتی کرد؟! البته که یادگیری تنها به تحلیل و بررسی و … ختم نخواهد شد و همان‌ طور که می‌ دانید، در بازارهای گوناگونل مثل بورس، فارکس و سایر بازارهای مالی، اصطلاحات و واژگانی وجود دارد که به منظور درک بهتر بازار و آنچه در آن رخ می دهد، شناخت و درک آن ها الزامی می باشد.

در کنار این با شناخت و درک اصول اولیه بازار فارکس ساده تر و سریع تر می توانید فعالیت های خود را در این بازار بین المللی انجام دهید. بعضی از تریدران و سهامداران بازار فارکس به علت عدم آشنایی با مفاهیم اولیه فارکس در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات اشتباه خواهند کرد و این امکان وجود دارد که در زمان خرید و فروش ارزهای مورد نظر خود، دچار خطای جبران ناپذیری شوند و برای همیشه فعالیت در این بازار سودده را کنار بگذارند، پس اینجا اهمیت آگاهی از مفاهیم اولیه فارکس خودش را نشان می دهد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بعضی اوقات نیز مشاهده می شود که عدم اطلاع کافی معامله گران از اصطلاحات اولیه فارکس ضرر و زیان آن ها را به همراه می آورد. توصیه کلی بر این است که قبل از آغاز فعالیت در هر زمینه‌ ای، تلاش کنید با اصطلاحات فارکس به زبان ساده آشنا شوید. هر مکانی، هر کاری و هر فعالیتی ادبیات خاص خود را دارد و بدون دانستن زبان و ادبیات قادر نیستید موفقیت پایداری به دست آورید. لذا باید گفت که یادگیری اصطلاحات و مفاهیم فارکس بسیار حائز اهمیت است، چرا که هر چه آگاهی و تسلط شما نسبت به مفاهیم و اصطلاحات بازار فارکس افزایش یابد، به نسبت در انجام معامله و سایر فعالیتهای فارکسی، موفقیت به مراتب بیشتری به دست خواهید آورد.

بدین منظور می توانید با استفاده از آموزش کامل اصطلاحات اولیه فارکس در این مطلب از سایت کد بورسی، به یک تریدر نسبتا حرفه ای تبدیل شوید و با آگاهی بیشتری برای ورود به این بازار بین المللی اقدام کنید. در نظر داشته باشید که مطمئنا آگاهی بیشتر و تسلط کامل به مفاهیم پایه فارکس تاثیر خودش را در روند معاملات و سوددهی شما خواهد گذاشت و می تواند عامل مؤثری در موفقیت شما محسوب شود. بررسی های انجام شده در این زمینه، ثابت کرده است که اکثر افراد موفق در بازار جهانی فارکس اطلاعات کاملی نسبت به مفاهیم و اصطلاحات فارکس دارند و مطابق با آن معاملات خود را پیش می برند. لذا اگر شما هم دوست دارید در این بازار جهانی فعالیت داشته باشید، می توانید با استفاده از مفاهیم اولیه در فارکس مثل یک معامله گر حرفه ای فعالیت خود را در بازار بین المللی فارکس آغاز کنید.

۱) بروکر یا کارگزاری

به منظور فعالیت در بازار جهانی بورس به‌ تنهایی امکان انجام معاملات را نخواهید داشت و معاملات شما به یک رابط به نام کارگزار وابسته است. در بازار فارکس هم به همین موضوع صادق است و همه معاملات با کمک واسطه‌ ای به نام کارگزار یا همان بروکر فارکس صورت می پذیرد. قبل از وارد شدن به این بازار بروکر موردنظر خود را شناسایی کنید و بعد از ثبت‌ نام و طی مراحلی می توانید برای انجام معاملات خود اقدام کنید. به عبارتی همیشه به منظور انجام معاملات در بستری امن و با اطمینان خاطر باید فرآیند معامله سهام را تحت نظر افراد و موسسات با تجربه پیش برد. لذا در این راستا بروکرهای بسیاری وجود دارند که با ارائه خدمات متفاوت بستری عالی برای معامله در این بازار بین المللی در اختیار کاربران و علاقه مندان قرار داده اند.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که با توجه به زمینه فعالیت، هدف و خواسته تریدرها و سهامداران فارکس، گزینه های گوناگونی برای انتخاب بروکر وجود دارد. شما هم به منظور انجام فعالیت در این بازار جهانی باید مطابق با نوع و مدت زمان فعالیت یک بروکر مناسب انتخاب کرده و به واسطه آن معاملات خود را در بازار فارکس را پیش ببرید. در مورد بروکر این را همواره در خاطر داشته باشید که یکی از پرکاربردترین اطلاحات و مفاهیم پایه فارکس به حساب می آید، به نحوی که در طول مدت زمان فعالیت و انجام معامله در فارکس، وجود یک بروکر الزامی می باشد و مطمئنا بدون یک رابط مطمئن و با تجربه انجام معاملات امکانپذیر نخواهد بود.

۲) جفت ارز و انواع آن

جفت ارز نیز یکی دیگر از مفاهیم اولیه و اصطلاحات مهم در بازار فارکس محسوب می شود. معاملات در این بازار به شکلی است که هر ارز در مقابل ارزی دیگر قیمت‌ گذاری و خرید و فروش می گردد. به این دو ارز متفاوت که در مقابل یک دیگر مورد معامله قرار می گیرند، جفت ارز گفته می شود.

حتما بخوانید : نوسان گیری در بازار فارکس به زبان ساده


برای مثال EUR/USD که یورو در مقابل دلار می باشد، یک جفت ارز محسوب می شود. به ارزی که در سمت چپ این نسبت قرار می‌ گیرد هم، ارز پایه گفته می شود. در این مثال یورو ارز پایه است. انواع جفت ارزها را می توان در سه دسته زیر قرار داد:

جفت ارزهای اصلی : در جفت ارزهای اصلی، یکی از دو ارز موجود، دلار آمریکا است. این جفت ارزها، با توجه به نقشی که دلار در اقتصاد جهانی ایفا می کند، سهم حدود ۸۵ درصدی از معاملات روزانه در فارکس را در اختیار دارد. چند مورد از مهم ترین جفت ارزهای اصلی به شرح زیر می باشند:

  • EUR/USD : یورو/دلار آمریکا
  • GBP/USD : پوند/دلار آمریکا
  • USD/JPY : دلار آمریکا/ین ژاپن
  • USD/CAD : دلار آمریکا/دلار کانادا
  • NZD/USD : دلار نیوزلند/دلار آمریکا
  • AUD/USD : دلار استرالیا/دلار آمریکا
  • USD/CHF : دلار آمریکا/فرانک سوئیس

جفت ارزهای فرعی : به گروهی از جفت ارزها می گویند که شامل دلار آمریکا نیست. جالب است بدانید که ارزهای اصلی در این جفت ارزها، دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، دلار کانادا، پوند، یورو، ین و فرانک سوئیس است. برای مثال مهم ترین جفت ارزهای فرعی به شرح زیر می باشند:

  • EUR/JPY : یورو/ین ژاپن
  • EUR/CAD : یورو/دلار کانادا
  • EUR/GBP : یورو/پوند انگلیس
  • CHF/JPY : فرانک سوئیس/ین ژاپن

جفت ارزهای غیر معمول : جفت ارزهایی که یک طرف آن، یکی از ارزهای کشورهای در حال توسعه مثل ترکیه، مکزیک و … و طرف دیگر، یک ارز اصلی به عنوان ارز پایه قرار دارد. مهم ترین جمله جفت ارزهای غیر معمول به شرح زیر هستند:

  • EUR/TRY : یورو/لیر ترکیه
  • JPY/NOK : ین ژاپن/کرون نروژ
  • USD/HKD : دلار آمریکا/دلار هنگ کنگ

۳) لوریج یا ضریب اهرم

لوریج یا ضریب اهرمی از آن مفاهیم پایه ای بازار فارکس به حساب می آید که تعریف های اشتباهی در مورد آن وجود دارد. میزان تغییر قیمت جفت ارزها در بازار در روز حدود ۱ درصد است و این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران خرد علاقه ای به این بازار نداشته باشند، از همین روی مفهومی به نام اعتبار اهرمی یا Leverage ایجاد شده است.

در حقیقت با استفاده از اعتبار اهرمی، سرمایه گزار قادر است تا ۱۰۰۰ برابر سرمایه خود را مورد معامله قرار دهد، البته باید گفت که این رقم در بروکرهای گوناگون می تواند بین ۱۰ الی ۱۰۰۰ متغیر باشد و این عدد به وسیله شما قابلیت تنظیم دارد که البته همین امر ریسک شما را هم تا حدود زیادی بیشتر خواهد کرد. چنانچه در یک معامله ۱۰ پیپ سود کنید با حجم ۱ لات، چه لوریج شما ۱۰۰ باشد چه ۵۰۰ سود یکسانی به دست خواهید آورد و تفاوت در این است که امکان دارد با سرمایه کم و ضریب اهرمی کم نتوانید معامله ای به اندازه ۱ لات را در دستور کار خود قرار دهید (مفهوم پیپ و لات را در ادامه توضیح می دهیم).

۴) اسپرد

اسپرد، یکی دیگر از اصلی ترین اصطلاحات فارکس محسوب می شود که مفهوم آن را می‌ توان این طور توصیف کرد که برای هر جفت ارز در بازار فارکس، دو قیمت متفاوت وجود دارد. این اختلاف قیمت در بازار را اسپرد می گوییم که مشابه مفهوم کارمزد در بازار بورس ایران است.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری های فارکس برای ایرانیان


در حقیقت اسپرد هزینه‌ ای است که تریدرها به منظور ورود به یک معامله پرداخت کرده و بروکرها هم به همین وسیله، درآمد خود را به دست می آورند. این را در نظر داشته باشید که پایین بودن میزان اسپرد، یکی از معیارهای مهم در انتخاب بروکر می باشد. می توان این طور گفت که هر اندازه میزان اسپرد یک بروکر کم تر باشد، استفاده از آن بروکر جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد، به این خاطر که دیگر مجبور به پرداخت رقم‌ های بالا، برای ورود به معاملات نخواهیم بود.

۵) پیپ یا همان pip

پیپ مخفف عبارت درصد در نقطه یا نقطه بهره قیمت یا همان price interest point می باشد و در حقیقت معیاری است که تغییر یک جفت ارز در بازار فارکس را نشان می دهد. لازم به ذکر است که پیپ کوچک‌ ترین مقداری است که ارز مظنه قادر به تغییر می باشد.

۶) مارجین

مارجین یکی از پرکاربردترین اصطلاحات بازار فارکس است که احتمالا زیاد آن را شنیده اید و به معنای میزان پولی است که در یک پوزیشن یا معامله درگیر می کنید. در حقیقت وقتی که شما حساب خود را شارژ کنید و یک اهرم انتخاب نمایید، بروکر اعتباری متناسب با اهرم یا لوریج انتخابی به حساب شما خواهد داد. به عنوان مثال اگر شما اهرم ۱:۱۰۰ را برای یک حساب ۲ هزار دلاری در نظر بگیرید، در این حالت قادرید ۲۰۰ هزار دلار در بازار معامله انجام دهید. حال چنانچه بخواهید تا ۰٫۰۱ لات، یورو به دلار آمریکا را خریداری کنید، با توجه به نرخ برابری این جفت ارز، ۲۰ دلار از حساب ما درگیر معامله می شود.

مفاهیم و اصطلاحات فارکس

در این حالت، به اصطلاح گفته می شود که مارجین حساب ما، ۲۰ دلار شده است. بنابراین این را در نظر داشته باشید که قبل از آغاز خرید و فروش های خود در بازار فارکس، مارجین حساب شما صفر است و وقتی که نخستین معامله خود را باز کردید، مارجین حساب با توجه به حجم معامله‌ ای که انجام دادید، اضافه شد. به عبارت دیگر می‌ توان این طور گفت که مارجین مقدار پولی است که در ازای انجام یک معامله در حساب ما بلوکه شده و توانایی معامله با آن قسمت از سرمایه خود را ندارید و مقدار آن هم با توجه به لوریج شما، قابل محاسبه است.

۷) سواپ

به صورت کلی وقتی که ما سهمی را مورد معامله قرار می دهیم، در حال معامله با بروکر هستیم. به این منظور که این معاملات معتبر باشد، نیاز است تا بروکر به همان میزان اعتباری که به ما می فروشند، خود دارای اعتبار باشد. از آن جایی که حجم معاملات روزانه در بازار فارکس بیشتر از مقداری است که یک بروکر می تواند به همان مقدار در حساب خود داشته باشد، به همین خاطر بروکرها با بانک‌ ها قرارداد می بندند.

حتما بخوانید : نکات مهم در معاملات فارکس


به بیان دیگر بروکرها به وسیله بانک ها برای تامین اعتبارات مورد نیاز خود اقدام می کنند و به نوعی وام دریافت می کنند. بانک، بروکرها را ملزم می کند تا در پایان هر روز، وجوه دریافتی را تسویه کنند. حال اگر معاملات شما بیشتر از ۲۴ ساعت باز باشد، ملزم به پرداخت بهره آن به بانک هستید. به این بهره پرداختی، به اصطلاح سواپ می گویند.

۸) لات

به معیار اندازه‌ گیری حجم معاملات در بازار فارکس لات گفته می شود. به صورت استاندارد، هر لات معادل ۱۰۰ هزار واحد دلار آمریکا می باشد. با توجه به این موضوع که یک لات برای بسیاری از معامله‌ گران این بازار رقم زیادی به حساب می آید، به همین خاطر لات را به ۱۰۰ بخش تقسیم بندی کردند. حال کوچک ترین حجمی که یک معامله گر قادر است انتخاب کند، حداقل ۰٫۰۱ لات است.

لات را به نوعی می‌ توان معیاری مهم در امر مدیریت سرمایه و ریسک دانست. در حقیقت این مفهوم به ملاکی تبدیل شده که معامله گران میزان سرمایه ورودی، میزان سود یا زیان و … خود را مطابق با آن محاسبه می نمایند. حال به این منظور که بتوانیم سرمایه خود را به خوبی مدیریت نماییم، لازم است تا در معاملات خود، از مقدار لات استاندارد بهره بگیریم. به منظور تعیین این میزان کافی است تا میزان سرمایه خود را بر عدد ۱۰ هزار تقسیم نماییم.

۹) حد سود

حد سود اصطلاحی است که به منظور بستن سفارش به شکل اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد، با این فرق که در حد سود، شما به نوعی برای معاملات خود هدف در نظر گرفته اید و با رسیدن به محدوده مورد نظر، برای خروج از معامله اقدام خواهید کرد. این کار، ریسک معاملات شما را تا حدود زیادی کم می کند. در حقیقت معامله گران هدف خود را قبل از ورود به معاملات و منطبق با تحلیل‌ های خود مشخص می نمایند.

حتما بخوانید : تفاوت بورس و فارکس – فرق بازار فارکس و بازار بورس


تعیین حد سود هم به نوعی پایبندی و اعتماد تریدر به تحلیل‌ ها و برنامه‌ های خودش است. در این راستا توصیه داریم بعد مشخص کردن حد سود، مگر در شرایط خاص، آن را جابجا نکنید. همچنین قادرید حد سود خود را در چند مرحله و با درصد تعیین کنید تا در هر مرحله، درصدی از خرید خود را با سود خارج کنید.

۱۰) حد ضرر یا همان Stop Loss

حد ضرر یا همان استاپ لاس را می‌ توان تعیین بازه ای از قیمت دانست که معامله گر به منظور بسته شدن معاملات زیان‌ ده، تعیین می کند. در حقیقت تریدرها بعد از باز کرد یک پوزیشن، محدوده‌ ای را در نظر می گیرند که چنانچه قیمت به آن حد رسید، معامله آن ها به صورت اتوماتیک بسته شود.

با این کار از ضررهای بیشتر جلوگیری به عمل خواهد آمد. با توجه به این که امکان دارد در شرایط نوسانی بازار، بستن معاملات به شکل دستی امکان پذیر نباشد، به همین خاطر نیاز است تا حتما حد ضرر را از قبل مشخص کنید. این را در نظر داشته باشید که حد ضرر در معاملات خرید، پایین‌ تر از قیمت فعلی و در معاملات فروش، بیشتر از قیمت فعلی است.


همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب ۱۰ تا از مهم ترین اصطلاحات اولیه فارکس را به زبان ساده به شما آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بیت کوین یا فارکس برای سرمایه گذاری و ترید مناسب تر است، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

حال که مفاهیم اولیه بازار فارکس را می دانید، فکر می کنید برای آغاز فعالیت در بازار فارکس آماده اید؟

برای دوستانتان بفرستید: