برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار

استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار در واقع به ما می گوید که زمانی که بازار بورس و یا سایر بازارهای مالی، در رکود به سر می برند، روند منفی دارند و یا با روند رنج (خنثی) مواجه اند، ما چه استراتژی معاملاتی باید در پیش گیریم که ریسک معاملات ما کاهش پیدا کند و در عین حال بتوانیم بیشترین سود را از بازار بگیریم. پس اگر شما هم در بازارهای مالی فعال هستید، مطمئنا باید استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار را بلد باشید، چرا که هیچ بازاری در طولانی مدت در روند صعودی و مثبت باقی نخواهد ماند و ما هم نمی توانیم وقتی بازار صعودی است از بازار سود بگیریم و با اولین منفی، از بازار خارج شویم، بنابراین باید استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار را بلد باشیم تا بدین وسیله بتوانیم سرمایه خودمان را به بهترین شکل مدیریت کنیم و هیجات، ترس و طمع را از خودمان و سرمایه مان دور کنیم.

استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار

همان طور که گفتیم، بازارهای مالی همواره با نوسان همراه هستند و به عنوان مثال، بازارهایی مثل بورس، ارزهای دیجیتال، فارکس، طلا، دلار و … همگی روزهای خوش و ناخوشی را تجربه کردند و ما هم به عنوان سرمایه گذار باید بپذیریم که تشخیص روندهای صعودی و سود گرفتن از آن ها و همین طور شناسایی روندهای نزولی و خارج شدن از آن بازار اصلا کار ساده ای نیست، پس باید بدانیم که در روندهای مثبت باید چطور فعالیت کنیم و در بازارهای مالی منفی چه استراتژی مالی را در پیش گیریم تا هم ریسک معاملات کاهش یابد و هم بتوانیم در عین حال در بازار باقی بمانیم و همچنان کسب سود کنیم.

اگر به عنوان مثال به بازار بورس ایران نگاه کنیم، چند وقتی می شود که از روند صعودی بلندمدت و قدرتمند خود خارج شده است ولی آیا ما هم باید همزمان با این رکود، از بازار خارج شویم و سهم های بنیادی خود را در قیمت هایی زیر ارزش ذاتی به فروش برسانیم و بازار را ترک کنیم؟! قطعا نه؛ سرمایه گذاران و نه نوسان گیران همواره در بازارهای مالی حضور فعال دارند و چه از مثبت های بازار و چه از منفی های آن به عنوان فرصت سودآوری استفاده می کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


برای مثال برای بازاری مثل بازار فارکس که امکان انجام معامله دو طرفه وجود دارد، این امکان وجود دارد که شما بتوانید در روندهای نزولی نیز به کسب سود بپردازیم ولی این استراتژی در بورس خودمان که این امکان در آن فراهم نیست چگونه خواهد بود؟ اگر بخواهید در بازار بورس ایران فعالیت کنید، بهتر است به صورت کلی استراتژی سرمایه گذاری خود را بلندمدت در نظر بگیرید، برای مثال بین ۱ تا ۱۰ سال، چرا که بدین شکل قادرید از هیجانات و احساسات بازار دوری کنید و طبق استراتژی خود پیش روید.

حال اگر ما استراتژی بلندمدتی در بازار داشته باشیم و بازار در روند خنثی یا منفی قرار گیرد، باید بنشینیم و شاهد آب شدن سرمایه مان باشیم و یا اقداماتی وجود دارد که می توانیم با انجام آن ها، از کاهش سرمایه و ارزش دارایی هایمان جلوگیری کنیم و همچنان در قالب استراتژی معاملاتی خود نیز قدم برداشته باشیم؟  مطمئنا جواب این سوال بله است؛ ما قادریم با اقداماتی که در ادامه گام به گام به شما توضیح داده ایم، به سادگی از منفی های بازار استفاده کنید و طبق استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار قدم بردارید، بنابراین اگر شما هم مشتاق هستید که استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، بیشتر از این منتظرتان نمی گذاریم، ولی پیش از آن چند نکته را باید در نظر داشته باشید تا دیدتان بازتر شود:

۱٫ بازار منفی بهترین فرصت برای خرید است

در بازار منفی که قیمت سهام ها در حال کاهش است، فرصت خوبی به وجود می آید تا شما در قیمت های پایین تر، خرید های خود را انجام دهید. در بازار مثبت، هر اتفاقی می تواند صف خرید به وجود آورد ولی در بازار منفی، گزارشات خیلی خوب، تعدیل‌ های مثبت و اخبار بی‌ اندازه جذاب چندان اثرگذار نخواهد بود. زمانی که مردم وحشت‌ زده با سهام های بنیادی خوب چوب حراج می زنند، بهترین فرصت برای شماست تا در آرامش سهم های مناسب را انتخاب کرده و بدون این که نگران باشید که آیا سهام مورد نظر به شما می رسد یا خیر، آن را وارد پرتفوی سرمایه گذاری بلندمدتی خود کنید.

سهامداران عادی به صورت معمول در بازار مثبت خریدارند و در بازار منفی در نقش فروشنده ظاهر می شوند و البته این دسته از سرمایه گذاران از بورس منتفع نخواهند شد و سرمایه بزرگی دست پیدا نخواهند کرد. این را در نظر داشته باشید که بورس برای همین مثبت می شود که بیشتر مردم خریدارند! سرمایه‌ گذاری در بورس تنها از قواعد خاصی پیروی می کند؛ ارزان بخرید و گران تر به فروش برسانید. مشکل این تصمیم این است که شما نمی‌ دانید ارزان کجا است و گران کجا. بورس افزایش پیدا می کند و فکر می‌ کنید هنوز جای رشد دارد. ارزش سهامتان کاهش می یابد و با خود می گویید که از این پایین‌ تر نیز امکان دارد بیاید؛ نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که لازم نیست همه پول خود را یکجا وارد معامله کنید!

حتما بخوانید : بهترین استراتژی های سرمایه گذاری


در روزها منفی قادرید کم کم سهام های مورد نظر خود را خریداری کنید و در روزهای مثبت آن سهم ها را به فروش برسانید؛ البته اگر استراتژی سرمایه گذاری کوتاه مدتی و یا میان مدتی دارید. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت های حقوقی دقیقا از همین استراتژی برای کسب سود استفاده می کنند. در روزهای خوب در نقش فروشنده ظاهر می شوند و در روزهای بد خریدار سهام های شما هستند، به این خاطر که مطمئن هستند که پس از روزهای صعودی، بازار در روند منفی قرار خواهد گرفت و بعد از هر بازار منفی نیز بازار روند صعودی خود را در پیش خواهد گرفت؛ در واقع آن‌ ها می‌ دانند که بازار همواره در صف خرید یا همیشه صف فروش نخواهند ماند.

۲٫ نباید از بازار بترسید

بورس در بلندمدت همواره با توجه به تورم صعودی بوده است. در ۳۰ سال اخیر هیچ زمانی را نمی توان یافت که کسی سهامی خریداری کرده باشد و بالاخره به محدوده سود نرسیده باشد؛ البته سودی که از بازارهای مالی موازی به مراتب بالاتر و بیشتر می باشد. شاید سهم شما پس از ۷ یا ۱۰ سال به نتیجه مطلوب دست پیدا کند، ولی چنانچه به اندازه کافی صبر داشته باشید، مطمئنا می توانید سودی بیشتر از دلار و سکه دریافت کنید. این را در نظر داشته باشید که در طولانی مدت، بازار بورس همواره ثابت کرده است که گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

اگر استراتژی بلندمدتی مناسبی داشته باشید که همیشه در سقف بفروشید و بتوانید در کف مجددا خریداری نمایید، سود خوبی کسب خواهید کرد، ولی حتی معامله‌ گران با تجربه هم همیشه این طور معاملات را تجربه نمی کنند، پس بهتر است دید خود را کمی بلندمدت تر کنید تا درگیر روندهای موقتی و کوتاه مدت نشوید. اصلی ترین اشتباه این است که در سقف برای خرید اقدام کنید، منفی‌ ها را تحمل کنید و وقتی سهم به کف قیمت خود رسید، با نگرانی آن را به فروش برسانید و از بازار خارج شوید. ولی این را هم باید در نظر داشته باشید که بازارهای مالی و به خصوص بازار بورس با ریسک هایی همراه خواهد بود، از همین روی است که از بورس سود قادر به کسب سود بیشتر از بازارهای موازی هستیم، چرا که ریسک بیشتری را قبول کرده ایم.

نوسانات منفی و مثبت، ذات بازار بورس و بازارهای مالی می باشد و نمی توان انتظار داشت که بازار همواره صف خرید باشد و روزی ۵ درصد سود به دست آوریم! انتخاب سهام های با سودآوری مناسب و پایدار، می تواند برای سرمایه گذاری بلندمدت بهترین گزینه ممکن به حساب آید. برای مثال بیایید نگاهی به چندین سال قبل بکنیم؛ کسی که در بدترین روز سال ۹۲ سهم خریده باشد، با وجود ضرر سنگین سال ۹۳، در حال حاضر سرمایه اش ۱۶ برابر شده است! یعنی به صورت میانگین در این سال ها، ۴۷ درصد سالیانه سود مرکب شامل سرمایه وی شده است که عدد بسیار قابل توجهی است.

۳٫ تنوع را در پرتفوی سرمایه گذاری خود رعایت کنید

پدر علم سرمایه‌گذاری مدرن؛ بنیامین گراهام توصیه دارید که هیچ پرتفویی نباید کاملا از اوراق درآمد ثابت یا کاملا از سهام تشکیل شده باشد. او بر این باور است که در هر پرتفوی سرمایه‌ گذاری، حداقل ۲۵ درصد برای سرمایه‌ گذاری هجومی و حداکثر ۷۵ درصد صندوق درآمد ثابت یا اوراق درآمد ثابت حیاتی است. بازدهی درآمد ثابت به صورت معمول در حدود ۲۰ درصد است. لذا چنانچه نیمی از پرتفوی شما درآمد ثابت باشد، بنابراین از یک سال به اندازه ۱۰ درصد از پرتفوی شما، افزایش ارزش را تجربه کرده است.

بدین صورت، چنانچه روی سهام ۲۰ درصد ضرر کنید، اصل بود خود را از دست نداده اید. در مورد سهم هم قادرید تعداد بیشتری سهم از صنایع گوناگون خریداری کنید. شاید وضعیت مس بهتر از اوره شد، یا شاید صنعت چاپ به صورت کلی با مشکلی جدی مواجه شد. در این شرایط شما خود را از ریسک صنعت جدا خواهید کرد. بیرون از سبد بورسی هم می‌ شود تنوع را رعایت کرد. کسی که یک خانه به ارزش ۲ میلیارد دارد، مقداری طلا و دارایی‌ هایی مانند ارز دیجیتال و اوراق درآمد ثابت در اختیار دارد و تنها ۳۰ درصد از پولش در سهام است، با یک ریزش ۵۰ درصدی در بدترین حالت ۱۵ درصد ضرر خواهد کرد.

حتما بخوانید : پرتفوی یا سبد سهام چیست؟


ریزش ۵۰ الی ۸۰ درصدی بدترین سناریوی ممکن برای بورس ایران و بازارهای مالی به حساب می آید. به صورت معمول ریزش‌ های سنگین در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر نیستند. برای این فرد نوسان‌ های بازار استرس به مراتب پایین تری به همراه خواهد داشت و همین استرس کم‌ تر او را کمک خواهد کرد تا تصمیمات بهتری اتخاذ کند. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که استرس هورمون کورتیزول ترشح می کند و کورتیزول موجب می شود اشتهای فرد باز شود. شاید پرخوری برای بورس مشکلی ایجاد نکند، ولی این هورمون همچنین موجب می‌ شود که افراد تصمیم‌ هایی بیشتر احساسی و کم‌ تر منطقی بگیرند که اصلا خوشایند نیست!

۴٫ ماهانه میانگین گیری کنید

به صورت کلی در بازار منفی با ۲ مشکل احساسی مواجه خواهیم شد که شامل نکند بخرم باز هم ارزان‌ تر شود یا نکند نخرم از فردا صف خرید شود! می شود. تصور کنید ۱ میلیارد تومان در اختیار دارید و ۲ میلیارد دیگر هم پول نقد در اختیار شما است؛ می‌ ترسید خرید کنید و بازار پایین بیاید و ضرر کنید، یا خرید نکنید و این آخرین فرصت شما برای خرید سهام در کف قیمت باشد. یک راه مقابله با این مشکل، استراتژی میانگین‌ گیری هزینه ریالی است که در انتهای مقاله در مورد آن مفصل و با مثال صحبت کرده ایم.

استراتژی معاملاتی در بورس

در این روش مستقل از جو بازار، هر ماه مقدار ثابتی سهام خریداری می کنیم، به عنوان مثال هر ماه ۲ میلیون تومان به خرید سهام اختصاص می دهیم. چنانچه بازار منفی شده بود، همه پول خود را خرج نکرده ایم، اما چنانچه مثبت شده بود، از خریدهای قبلی سود به دست آورده ایم. نکته مهم در سرمایه‌ گذاری فرمولی این است که چنانچه روند بازار خوب پیش رود، سرمایه‌ گذاری خود را بیشتر یا اگر بازار بد بود، رقم سرمایه‌ گذاری را کم‌ تر نکنیم و تنها با یک روند و استراتژی خاص پیش رویم و تعداد سهام خود را افزایش دهیم.

۵٫ بعضی مواقع از بازار فاصله بگیرید!

همانطور که احتمالا میدانید، به بازار منفی اصطلاحا بازار خرسی نیز گفته می شود. یک استراتژی می‌ گوید زمانی که خرس حمله می‌ کند، خودت را به مردن بزن! به صورت معمول خرس شما را بو می‌ کند و به سلامت از کنارتان گذر می کند. در بازار منفی هم بستن پرتفوی و رفتن به مرخصی چند روزه می تواند راهگشا باشد. در این شرایط سرمایه‌ گذار پنل معاملاتی خود را در کارگزاری می‌ بندد، به کارهای دیگر خود می رسد و صبر می کند تا خرس از منطقه دور شود. با خرس گلاویزشدن قطعا پایان خوشی به همراه نخواهد داشت!

لذا این که بخواهیم سهم‌ های منفی خود را به فروش برسانیم و برای خرید سهام های دیگری اقدام کنیم و از منفی شدن آن‌ ها غمگین و افسرده شویم، می‌ تواند تمام سرمایه ما را به نابودی بکشاند. البته اجرای این استراتژی نیازمند چند شرط اولیه است؛ اول این که اطمینان حاصل کنید سهم‌ های شما از نظر بنیادی شرایط خوبی دارند و در حال حاضر تنها تحت تاثیر جو بازار روند منفی را تجربه می کنند. همچنین بهتر است که علاوه بر سهام، مقداری دارایی درآمد ثابت داشته باشید. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که خرس همه خوراکی‌ های شما را بخورد و زمانی که دوباره بازگشتید، چیز زیادی برای شما باقی نمانده باشد که بتوانید با آن در بازار گاوی سرمایه خود را چندین برابر کنید، پس این موضوع را در نظر داشته باشید.

۶٫ با پولی سرمایه گذاری کنید که قادر به از دست دادن آن باشید!

همیشه با پولی سرمایه گذاری کنید که قادر به از دست دادنش هستید و در کوتاه مدت به آن نیاز ندارید. چنانچه به دانش تحلیل مسلط نیستید، به اندازه کافی تجربه معاملاتی ندارید یا میزان ریسک‌ پذیری شما بالا نیست، تنها با پولی برای سرمایه گذاری اقدام کنید که اگر تمام آن را هم از دست دادید، اختلال جدی در زندگی شما ایجاد نشود. به عنوان مثال این طور فرض کنید که ۱ میلیارد تومان دارایی در اختیار دارید و اخیرا از یک منبع دیگر ۱۰۰ میلیون (یا ۱۰ میلیون یا ۱ میلیون) به دست آوریده اید.

حتما بخوانید : استراتژی معامله با خط روند به زبان ساده


۱۰۰ میلیونی که به سادگی می‌ توانید آن را به خیریه ببخشید یا برای خرید تلویزیون ۸۰ اینچ هزینه کنید. چنین پولی برای آغاز تجربه بورس مناسب است. یک روز همین پول افزایش پیدا خواهد کرد و رقم به مراتب بیشتری را در اختیارتان قرار خواهد داد. هر بار فکر می‌ کنید که می‌ شد این سهم‌ ها را نداشته باشید. خدا رو شکر که همین مقدار را هم دارید. این که پول پیش خانه را به امید کسب اجاره در بورس سرماهی گذاری کنیم، به هیچ وجه فکر خوبی نخواهد بود، حتی برای معامله گران با تجربه!

این که خانه خود را به امید خرید خانه بزرگ‌ تر به فروش برسانید و در بورس سرمایه گذاری کنید، به هیچ عنوان به هیچ شخصی توصیه نمی شود. ولی چنانچه دو خانه دارید، به جای خرید خانه سوم، بد نیست که دارایی های خود را در سبد سرمایه گذاری خود متنوع تر کنید. همواره این طور فرض کنید که پولی که به بازار وارد می کنید، حداقل قرار است ۵ سال همان جا باقی بماند. بنابراین هرگز پولی که بایستی سر ماه برداشت کنید را در بورس سرمایه گذاری نکنید که اگر این کار را انجام دهید، متضرر می شوید و از بازار خارج خواهید شد.

۷٫ بازار منفی بهترین فرصت برای آموزش های بیشتر است

در یک بازار منفی است که شما توانایی این را دارید که سواد خود را محک بزنید. روزهای قرمز، فرصت بسیار مناسبی به حساب می آید برای خواندن کتاب، تماشای فیلم آموزشی و محک‌ زدن آموخته‌ ها در بازارهای مالی و به خصوص بازار بورس. بیشتر ما در روزهای مثبت وارد پنل معاملاتی خود می شویم و بعضی از ماها، در روزهای منفی از بازار خارج می شویم. ولی آن‌ هایی برای همیشه در بازار بورس باقی می مانند و همواره به کسب سود می پردازند که در روزهای منفی می‌ مانند و بیشتر یاد می گیرند.

این امکان وجود دارد که ۵ سال یا ۷ سال دیگر، مجددا بورس رشدی بسیار خوبی را تجربه کند، لذا خوب است که آن روز شما سابقه‌ ای چند ساله در بازار داشته باشید و در طول این سال های سهام های بسیار زیاد و بنیادی برای خود جمع کرده باشید و سرمایه گذاری بلندمدت شما، آن وقت است که به ثمر خواهد نشست و شما را منتفع خواهد کرد.

بهترین استراتژی در بازار منفی و رنج چیست؟

زمانی که بازار صعودی است، شما سهم هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده و به دید بلندمدت خریداری می کنید، از طرفی زمانی که بازار در روند خنثی یا منفی قرار می گیرد، متاسفانه بیشتر تازه واردها سرمایه خود را به فروش می رسانند و یا مدام در فکر این هستند که ارزش سرمایه شان در حال کاهش است و حس خوبی به بازار و روند سرمایه گذاری خود ندارند و این حس نامناسب را وارد زندگی شخصی و مسائل دیگر نیز می کنند تا زمانی که آن دارایی را به فروش برسانند تا کمی خیالشان راحت شود و بعضا از بازار خارج می شوند و دیگر معاملات خوبی انجام نمی دهند، چرا که تجربه بدی از بازار و رنج منفی آن داشته اند ولی این کاری است که باید در این موقعیت ها انجام دهید؟! قطعا خیر.

وقتی شما مثلا ۱۰۰۰۰ سهم فولاد، ۱۰۰۰ سهم شستا، ۲۰۰۰۰ سهم پارس و … خریداری می کنید و برای خود پرتفوی بلندمدتی تشکیل می دهید، منفی های بازار می تواند باعث شود که شما خریدهای بعدی خود را در قیمت های به مراتب پایین تری انجام دهید و بدین شکل، میانگین قیمت خرید شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این به صورت کلی خوب است و شما اگر واقعا دید طولانی مدت به سرمایه گذاری خود داشته باشید، بدین وسیله می توانید تعداد سهام هایی که خریداری می کنید را افزایش دهید و بنابراین باید از منفی های بازار استقبال هم بکنید!

حتما بخوانید : خرید پلکانی در بورس | بهترین استراتژی کوتاه مدت در بورس


این طور فرض کنید که شما ۵۰۰ سهم فولاد را با قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کرده باشید و برای خریدتان در پله بعدی، قیمت سهام فولاد به ۸۰۰ تومان رسیده باشد، خب حالا شما که قصد فروش ندارید که بخواهید از این کاهش قیمت در کوتاه مدت و یا حتی میان مدت ناراحت شوید و یا متضرر شوید، بلکه دیدتان به سرمایه گذاری بلندمدت است، پس خوشحال هم می شوید و این سری با همان ۵۰۰ هزار تومانی که پیش تر خرید قبلی را انجام داده اید، این بار به جای ۵۰۰ سهم، می توانید ۶۲۵ سهم خریداری کنید و بدین شکل، میزان مالکیت شما بر روی شرکت نیز افزایش پیدا می کند در حالی که اگر قیمت همان ۱۰۰۰ تومان بود، با ۵۰۰ هزار تومان بعدی می توانستید همان ۵۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی را خریداری کنید، پس این طوری شما هم برد کرده اید.

پس بیایید این طور نتیجه گیری کنیم که سهام های شما مثل لشکر شما هستند، بنابراین در بازارهای منفی، رنج و حتی صعودی باید سعی کنید تعداد لشکریان خود را افزایش دهید تا در جنگ های آینده که اتفاق می افتد (افزایش قیمت ها و روندهای صعودی قوی بعدی)، لشکر قدرتمندتری برای جنگ تشکیل داده باشید و در نظر داشته باشید که هر چقدر لشکر شما بیشتر و قدرتمندتر باشد، شانس شما برای پیروزی (کسب سود) بیشتر خواهد شد، پس استراتژی معاملاتی خود را تنظیم کنید و فرآیند سرمایه گذاری بلندمدت در بازارهای مالی مختلف مثل بورس، ارزهای دیجیتال، طلا و … را آغاز کنید و سعی کنید آهسته و پیوسته حرکت کنید و اثر مرکب سرمایه گذاری را هم هیچ موقع از یاد نبرید.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار را به زبان ساده تقدیم حضور شما کردیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید آینده دارترین سهام بورس در حال حاضر کدامند، توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت مطالعه فرمایید.

حال که استراتژی معاملات در روزهای منفی بازار را یاد گرفتید، نظرتان در مورد آن چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: