Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
استراتژی مدیریت سبد سهام و راهکار {جادویی} مدیریت پرتفوی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استراتژی مدیریت سبد سهام و راهکار جادویی مدیریت پرتفوی

بسیاری اوقات افراد در چیدمان سبد سهام و مدیریت سبد سهام بورس خود به مشکل می خورند و دوست دارند استراتژی مدیریت سبد سهام برای پرتفوی سهامی خود داشته باشند. نحوه تشکیل سبد سهام به صورتی است که افراد با علم به این موضوع بتوانند سبد سهامی را تشکیل دهند که در مثبت های بازار، بیشترین سود و در منفی های بازار، کم ترین ضرر متوجه سرمایه آن ها شود. استراتژی مدیریت سبد سهام به ما کمک خواهد کرد تا به مدیریت سبد سهام بپردازیم و سهام های متنوع از صنایع مختلف شرکت های بورسی را خریداری کنیم و سبدی کم ریسک و پر سود را تشکیل دهیم. در ادامه خواهیم گفت که مدیریت پرتفوی چیست و استراتژی مدیریت سبد سهام و راهکار جادویی مدیریت پرتفوی به چه صورت است، پس اگر دوست دارید نحوه مدیریت سبد سهام در بورس که بسیار ساده است را یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمای برای شماست.

استراتژی مدیریت سبد سهام در بورس

معامله گران بورس در مقابل سرمایه‌ گذاری که انجام می ‌دهند که همان ریسکی است که متحمل می شوند، باید بازدهی را از بازار کسب نمایند. در واقع میزان سرمایه ‌گذاری انجام شده به وسیله هر سرمایه‌ گذار، به مقادیر بازده و ریسک بستگی دارد. چنانچه دو شرکت را در نظر بگیرید که یک محصول یکسان را تولید می ‌کنند و در مقاطعی شرکت اول دچار بحران می‌ شود و شرکت دوم در حال بازدهی بیشتری ناشی از تولید بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار می ‌باشد و یا برعکس این قضیه رخ دهد؛ شرکت برتر میتواند سود هنگفت خود را به دلیل عدم مدیریت مناسب دارایی ها از دست بدهد و دچار بحران شود و همچنین شرکت بحران زده میتواند با مدیریت مناسب دارایی های خود مجدد به سودآوری رسیده و وضعیت خود را بهبود بخشد.

در بازار بورس هم به همین صورت است و چیدمان و انتخاب سهام از شرکت های مختلف برای سرمایه گذاری در بازه های زمانی مختلف، میتواند بسیار سودده باشد و درآمد خوبی از آن حاصل شود و میتواند حتی اصل پول شما عزیزان را هم در معرض تحدید قرار دهد. در این بین اگر استراتژی معاملاتی مناسب داشته باشید و روی اصول و به دور از هیجانات، شایعات و روند های زودگذر به انجام معاملات در بورس بپردازید، مطمئن باشید که نه تنها ضرر نخواهید کرد، بلکه در کوتاه مدت، میان مدت و مخصوصا بلند مدت سود بسیار خوبی را کسب خواهید کرد.

مدیریت پرتفوی چیست؟

اصولا به انجام معاملات بورسی با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقتصادی و سیاسی و با بکارگیری انواع استراتژی های مدیریت سهام و استفاده از ابزار و روش های تحلیل سهام مانند؛ تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را مدیریت سبد دارایی و یا همان مدیریت پرتفوی می گویند. به بیانی دیگر از وظایف مهم افراد و شرکت ‌ها، مدیریت دارایی یا همان مدیریت پرتفوی است که به معنی تعیین نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت‌ها در انتخاب بدهی در مقابل سرمایه، رشد در مقابل اطمینان و دیگر انتخاب ‌ها در مسیر افزایش بازدهی می باشد.

{همه تخم ‌مرغ‌هایتان را در یک سبد قرار ندهید}

مطمئنا همه ما حداقل یک‌ بار این جمله معروف را شنیده ‌ایم و احتمالا تلاش کرده‌ ایم آن را در مدیریت سرمایه خود استفاده کنیم، ولی نکته حائز اهمیت این است که تشکیل سبد سرمایه‌ گذاری یا همان پرتفوی سهام باید از یک سری مزایا و ویژگی ‌هایی مانند تنوع‌ بخشی برخوردار باشد تا بتوانیم بگوییم سبد مناسبی را تشکیل داده ‌ایم. پورتفولیو یا پرتفوی در لغت به معنای کیف دستی است که در گذشته یک سرمایه ‌گذار، مجموعه ‌ای از اسناد و مدارک خود را در آن حمل می‌ کرده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حقیقت آن دسته سرمایه ‌گذارانی که سهام شرکت‌ های بورسی را خریده بودند، هر روز به بازار بورس سر می ‌زدند تا ببینند سرمایه آن ‌ها در چه وضعیتی قرار دارد. در اصطلاح مالی نیز به کنار هم قرار گرفتن ترکیبی از دارایی ‌های مختلف مالی اعم از املاک و مستغلات، سهام شرکت‌ ها، اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌ های بانکی با هدف تنوع ‌بخشی و کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری را پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری می نامند.

۱۰ نکته مهم برای چیدمان سبد سهام حرفه ای

  1. شرایط حاکم در بازار و نوع بازار را بسنجید : مدیر پرتفوی در شرایط رونق بازار از استراتژی فعال و در شرایط رکودی از استراتژی مدیریت منفعل استفاده می کند.
  2. سطح تحمل ریسک پرتفوی باید سنجیده شود : هر چقدر پرتفوی تحمل ریسکش افزایش یابد، از استراتژی منفعل به سمت استراتژی مدیریت فعال در حرکت خواهیم بود.
  3. اندازه و حجم پرتفوی شما نیز تاثیرگذار است : مدیران پرتفوی ‌هایی با ارزش و حجم بالا، سادگی قادر است با اجرای مدیریت فعال برای جابجایی سهام در پرتفوی خود اقدام کند.
  4. نگاه و ویژگی شخصیتی مدیران هم مهم است : ظرفیت ریسک ‌پذیری و محافظه کاری مدیران پرتفوی، نوع استراتژی که آن‌ ها در سبد سهام خود استفاده می کنند را تعیین می کند.
  5. سطح کارایی بازار را ارزیابی کنید : در بازاری که کارایی آن در سطح بالایی قرار دارد، مدیریت منفعل به کار برده می شود و مدیران به سمت سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های شاخصی و متنوع حرکت می ‌کنند. در مقابل در بازارهای غیرکارا به ‌تناسب وجود شکاف‌ ها و فرصت‌ های آربیتراژی، مدیران به سمت استفاده از توان تحلیل ‌گری و مدیریت فعال در حرکت خواهند بود.
  6. متعصبانه به سهام شرکت ‌ها نگاه نکنیداین که سهام یک شرکتی در چند سال اخیر همواره سودآور بوده، دلیل کافی و مناسبی برای ادامه سودآوری آن در آینده نیست و همین طور این که یک سهم را چندین سال است که می شناسید یا حتی در آن کار می کنید هم نمی تواند دلیل کافی و مناسبی برای خرید سهام شرکت باشد و بهتر است برای تشکیل بهترین سبد سهام به فاکتورهای متعددی توجه کنید تا هم ریسک کمتر و هم بازدهی مناسب ‌تری را به دست آورید.
  7. هیچ‌ گاه تک سهم نباشید : این طور فرض کنید که سبد سهام خود را تنها از یک صنعت خاص تشکیل داده‌ اید. در صورت رکود در آن صنعت، در تمامی سهام موجود در پرتفوی خود دچار ضرر خواهید شد؛ لذا توصیه داریم حتما تنوع را رعایت کنید و سبد معاملاتی خود را از سهام شرکت ‌های مختلف پر کنید. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که آن‌ قدر تنوع سهام را زیاد نکنید تا در ادامه برای مدیریت پرتفوی خود با مشکل روبرو شوید.
  8. انتظار و توقع سرمایه‌ گذار باید به صورت واضح مشخص شود : سهام‌ داران محافظه ‌کار اغلب استراتژی منفعل را مورد استفاده قرار می دهند و در مقابل سهام‌ دارانی که انتظار سود بیش ‌تری دارند از مدیریت پرتفوی فعال بهره می برند.
  9. صنایع پربازده را شناسایی کنید : در زمان تشکیل پرتفوی ابتدا صنایع پربازده را شناسایی نمایید. سپس از بین آن صنایع پرتفوی خود را به وجود آورید. شایان ذکر است که بدون مطالعه شرکت ‌ها و انتخاب سهام‌ های مختلف و تصادفی نیز امکان ضرر شما وجود خواهد داشت، بنابراین لازم است با تشخیص صنایع مطلوب جلوی ضرر را بگیرید. با این کار تا حدودی می ‌توانید ریسک سرمایه ‌گذاری در بورس را کاهش دهید.
  10. مراقب شایعات و شایعه‌سازها باشید : اشاره کردیم توجه به اخبار رسانه ‌های معتبر برای خرید یا فروش سهم و انتخاب سهام شرکت‌ های ارزنده بسیار حائز اهمیت است، ولی در عین‌ حال نباید حین توجه به اخبار رسانه ‌ها در دام شایعات و پیام‌ های غیر واقعی بیافتید. اغلب دیده شده است که برخی افراد تأثیرگذار در بازار، پس از خرید سهام یک شرکت خاص، اقدام به خبرسازی و شایعه ‌پراکنی برای آن می ‌کنند تا اصطلاحا بازار را مطابق میل خود حرکت دهند، در همچین زمان هایی تیزبینی و تکیه ‌بر اخبار رسانه‌ های معتبر اهمیت و دیگر ابزارهای تحلیل بازار سرمایه اهمیت بیشتری خواهد یافت.

انواع استراتژی های مدیریت سبد سهام

یکی از وظایف حائز اهمیت افراد و شرکت ها برای مدیریت دارایی، مدیریت پرتفوی است که از طرق مختلف و به صورت های گوناگون انجام می شود. پرتفوی به معنای مجموعه‌ ای از دارایی ‌ها و مدیریت پرتفوی، هنر و علم تصمیم‌ گیری در مورد سیاست و ترکیب سرمایه ‌گذاری، متناسب ‌سازی سرمایه ‌گذاری با اهداف، تخصیص دارایی برای افراد و مؤسسات و کنترل ریسک است.

مدیریت سبد سهام

به بیانی دیگر می ‌توان گفت مدیریت پرتفوی به معنای تعیین نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت ‌ها در انتخاب بدهی در مقابل سرمایه، رشد در مقابل اطمینان و دیگر انتخاب‌ها در مسیر افزایش بازدهی در سطح معینی از ریسک است. در این بخش انواع استراتژی های مدیریت سبد سهام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استراتژی منفعل یا انفعالی

در این نوع استراتژی، به دلیل عدم توانایی تخمین جریان آتی بازار یا عملکرد قیمت سهام، هدف اصلی نزدیک کردن بازده پرتفوی به بازده شاخص موردنظر است. در این نوع استراتژی، نوع مدیریت پرتفوی به ‌صورت خرید و نگهداری است. در این شرایط خرید سهام بر مبنای چندین معیار انجام‌ شده و تا پایان دوره سرمایه ‌گذاری، حفظ می‌ شود.

حتما بخوانید : استراتژی موفق معاملاتی در بورس – چگونه یک استراتژی معاملاتی در بورس داشته باشیم؟

لذا هیچ گونه فعالیت معاملاتی بعد از ایجاد پرتفوی وجود ندارد. استراتژی منفعل به نام‌ های گوناگونی مانند استراتژی سرمایه ‌گذاری در شاخص نیز، معروف است. در این حالت مدیریت هیچ ‌گونه تلاشی برای شناسایی سهام با قیمت پایین یا با قیمت بالا از طریق روش‌ های تجزیه‌ و تحلیل نمی کند و همچنین هیچ ‌گونه تلاشی در راستای تخمین حرکات کلی در بازار صورت نمی دهد.

چگونه پرتفوی شاخص انفعالی تشکیل دهیم؟

به منظور ایجاد پرتفوی با نگاه استراتژی انفعالی، سه روش مرسوم وجود دارد که به شرح زیر است :

  • روش پیگیری کامل : در این روش تمامی سهام موجود در شاخص به نسبت وزنشان در آن شاخص خریداری می ‌شوند.
  • روش نمونه ‌گیری : در این روش، مدیر پرتفوی تنها برای خرید نمونه ‌ای از سهام که در شاخص مبنا وجود دارد، اقدام خواهد کرد.
  • روش بهینه‌ سازی یا برنامه‌ ریزی غیرخطی : در این روش از اطلاعات تاریخی تغییرات قیمت ‌ها و همبستگی بین سهام استفاده می ‌شود و طبق آن ترکیب پرتفوی تعیین می شود.

استراتژی ‌فعال

این استراتژی عمدتا برای هماهنگی با پیش ‌بینی‌ های کوتاه‌ مدت یا میان ‌مدت بازار و سهم مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی مدیر پرتفوی در حال معامله سهم است تا بتواند بازدهی بیش از بازدهی شاخص بازار کسب کند. برای مدیریت فعال پورتفوی، سه روش مرسوم وجود دارد که به شرح زیر است :

  • استراتژی تمرکزبخش : این روش مشابه استراتژی گلچین سهام است، با این تفاوت که واحد موردنظر به ‌جای سهام، صنعت در نظر گرفته شده است.
  • استراتژی سنجش موقعیت بازار : سرمایه‌ گذار با پیش بینی آینده بازار، حجم سرمایه ‌گذاری را بین اوراق‌ بهادار تغییر می ‌دهد و در صورت پیش ‌بینی بازده بالاتر از متوسط برای پرتفوی، نسبت به تعدیل و اصلاح ریسک پرتفوی اقدام می ‌کند؛ این بدین معنی است که مدیر پرتفوی اگر بداند بازار در روند نزولی/صعودی قرار می گیرد، بیشتر/کمتر در اوراق بهادار با درآمد ثابت (مثل اوراق مشارکت یا اوراق خزانه اسلامی)، سرمایه ‌گذاری انجام می دهد و حجم سرمایه ‌گذاری در سهام را کاهش/افزایش می ‌دهد.
  • استراتژی گلچین سهام : سرمایه ‌گذار، وزن سهام زیر قیمت را در پرتفوی افزایش و وزن سهام بالای قیمت را کاهش می‌ دهد و بدین وسیله ریسک پرتفوی نیز متنوع می ‌شود و انتخاب ‌های سهم بر دیگر سهام اثر می‌ گذارد.

استراتژی تنوع بخشی برای کاهش ریسک

تنوع بخشی یک راه برای کاهش ریسک غیر سیستماتیک محسوب می شود. ریسک غیر سیستماتیک از تاثیرات رویدادهایی ناشی می شود که به طبیعت یک شرکت یا گروه خاصی از شرکت ها مرتبط بوده و لزوما کل شرکت ها و یا کل بازار را مستقیما تحت تاثیر خود قرار نمی دهد. به عنوان مثال مدیریت ضعیف یک شرکت در توسعه بازار امکان دارد موجب تضعیف موقعیت آن شرکت در برابر رقبا شده و سودآوری شرکت را نسبت به سایرین کم کند و همین امر به افت قیمت سهم آن شرکت منتهی گردد. برای مثال همین رویداد به صورت مستقیم بر بازده سهام شرکت های مرتبط اثر می گذارد و نه کل بازار.

این را در خاطر داشته باشید که تنوع بخشی توسط ساختن یک سبد متشکل از سهام شرکت های گوناگون می تواند ریسک غیر سیستماتیک را کاهش دهد. ولی در مقابل ریسک غیر سیستماتیک، ریسک سیستماتیک قرار دارد. ریسک سیستماتیک به تاثیرات مجموعه ای از رویدادهای کلی بر بازده طیف گسترده ای از شرکت ها و صنایع می گویند که به راحتی قابل پیش بینی یا کنترل نیستند. برای مثال، سیاست های پولی دولت ها، عملکرد کلی اقتصاد، مناقشات سیاسی، حوادث طبیعی، و تغییرات دائمی شرایط روانی بازار نمونه هایی از این رویدادها به حساب می آیند که هر یک می تواند بازده کل بازار را به صورت مثبت یا منفی تحت تاثیر قرار دهد.

استراتژی سبد مبتنی بر ارزش بازار

در سبد مبتنی بر ارزش بازار، وزن سهام هر شرکت در سبد با توجه به ارزش بازار آن شرکت در مقایسه با سایر سهم های سبد تعیین می شود. برای مثال، اگر ۱۰ سهم با بیشترین ارزش بازار انتخاب شده و ارزش بازار سهم اول نسبت به سهم دوم ۲۰ درصد بیشتر باشد، وزن سهم اول در سبد هم باید ۲۰ درصد بیشتر از وزن سهم دوم باشد. ارزش بازار شرکت برابر تعداد کل سهام شرکت ضرب در قیمت آن سهم است. وزن هر سهم در سبد هم با توجه به نسبت ارزش خرید آن سهم به کل ارزش سبد تعیین می شود.

حتما بخوانید : پرتفوی سهام چیست و استراتژی پرتفوی بهینه بورس یعنی چی؟

به عنوان مثال ۱ میلیون تومان برای خرید ۱۰ سهم جهت تشکیل یک سبد در نظر گرفته شده اگر ۱۰۰۰ سهم یک شرکت به قیمت ۲۰۰ تومان خریداری شود ارزش خرید آن سهم ۲۰۰ هزار تومان و وزن آن سهم در سبد معادل ۲۰ درصد است. برای اینکه این سبد یک سبد مبتنی بر وزن بازار باشد باید نسبت وزن سهم ها در سبد با نسبت ارزش بازار شرکت های مربوط به هر سهم موجود در سبد تناسب داشته باشد.

امیدوارم از این مقاله که به بیان استراتژی مدیریت سبد سهام پرداختیم، نهایت استفاده رو برده باشید و دید خوبی نسبت به این موضوع پیدا کرده باشید.

هر سوالی راجب نحوه تشکیل سبد سهام و مدیریت سبد سهام ذهنتان را مشغول کرده است، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهم.

برای دوستانتان بفرستید: