برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارز دیجیتال near چیست و چطور کار میکند؟

با توجه به رشد و پیشرفت روزافزون دنیای کریپتوکارنسی و رمزارزها، ارزهای دیجیتال در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند. در این مقاله قصد داریم ابتدا به این بپردازیم که ارز دیجیتال near چیست و در ادامه شما را با یکی از برترین ارزهای دیجیتال به اسم NEAR آشنا کنیم. این ارز دیجیتال، توکن ارائه شده پلتفرم NEAR Protocol است که یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز یا DApp می باشد و کاربرد آن استفاده از برنامه ها در وب می باشد. در این مقاله خواهیم گفت که ارز دیجیتال near چیست و همین طور نحوه عملکرد این پروتکل و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین کیف پول های مناسب جهت ذخیره سازی این رمز ارز و صرافی های برتر برای خرید و فروش آن را معرفی خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

بلاک چین‌ ها بر اساس ویژگی هایی که دارند از یکدیگر متمایز می شوند. از سال ۲۰۱۵ که توسعه دهندگان بلاک چین اتریوم، قراردادهای هوشمند را ابداع کرند، برنامه های متعددی بر پایه ی آن فعالیت می‌کنند. اما همانطور که می دانید هر یک از این بلاک چین ها محدودیت هایی دارند. NEAR کوین یکی از این ارزهای دیجیتالی است که مبتنی بر بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند و هدف آن حل کردن مشکل مقیاس پذیری با استفاده از ویژگی شاردینگ و خرد کردن داده هاست. مقیاس پذیری از جمله مشکلاتی است که بسیاری از بلاک چین ها مانند بیت کوین با آن روبرو هستند.

ارز دیجیتال near چیست ؟

امروزه استفاده از اپلیکیشن ها و بازی هایی که بر بستر بلاک چین طراحی شده اند، کاری بسیار پیچیده و زمانبر است. به همین دلیل  تمرکز اصلی شبکه Near بر روی قابل استفاده بودن و کاربرپسند بودن این پلتفرم است. پروتکل Near یکی از ارزهایی است که بر بالاترین نقطه ی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. برنامه نویسان می توانند با استفاده از این پلتفرم، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز DAPP خود را راه اندازی کنند. هدف این پروتکل حل کردن مشکلاتی نظیر توان و سرعت کم و سازگاری ضعیف است که در سایر رقبای آن وجود دارد. بنابراین توسعه دهندگان و برنامه نویسان و کاربران نهایی محصولات راه‌اندازی شده بر بستر پروتکل Near، احساس بهتر و راحت تری در زمان استفاده از آن خواهند داشت.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این شبکه هم مانند بسیاری از شبکه های مبتنی بر بلاکچین اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام برای تایید معاملات انجام شده و ایجاد بلوک های جدید استفاده می‌کند. تقریباً تمام پروژه های حوزه دیفای بر روی شبکه اتریوم راه اندازی شده‌اند. برای مثال یونی سواپ، آوه، کامپوند اپلیکیشن های غیرمتمرکزی هستند که مبتنی بر شبکه اتریوم می باشند. اما شبکه Near ادعا دارد که بهترین و خبره ترین توسعه دهندگان و برنامه نویسانِ سراسر جهان را به خدمت گرفته است. در ادامه بیشتر در مورد اینکه ارز دیجیتال near چیست و طرز کار آن چطور است صحبت خواهیم کرد؛

طرز کار پروتکل Near

Near نیز مانند بسیاری از پروتکل های دیگر مثل ترون، کاردانو و اتریوم، از لایه‌ ی اصلی و پایه تشکیل شده‌ است که باعث می‌شود برنامه های دیگر نیز بتوانند بر پایه ی این برنامه ها ایجاد شوند. پروتکل نیِر داده ها را به منظور توسعه ظرفیت کلی معاملاتِ بر بستر بلاک چین، خرد می کند. برای این کار گره های اعتبار سنج داده‌ها را در چندین زنجیره ی خرد شده تقسیم و آن‌ها را پردازش می‌کنند. این روش خرد کردن، تا حدودی متفاوت از روش سایر بلاک چین ها می باشد.

در این روش، هر قطعه که تکه ای از دیتاهای خرد شده است، کسر و بخشی از بلوک بعدی را تولید می کند. این قطعه ها ابتدا پردازش شده و سپس ذخیره می‌شوند‌ و به این ترتیب پردازش داده ها بر بلاک چین فشار وارد نکرده و سرعت آن را کم نمی کند. بر اساس آن‌چه در وب سایت این پروتکل آمده، این امکان را به شما می دهد تا در عرض ۵ دقیقه بتوانید برنامه ی غیر متمرکز خود را تولید کنید. به دلیل اینکه این برنامه از استاندارد توکن های ERC20 استفاده می‌کند، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا از توکن های این شبکه برای خرید و فروش NFT ها استفاده یا در بازی ها از این توکن استفاده کنند.

ویژگی‌ های شبکه Near

  • سرعت بالای تراکنش و هزینه کم انجام آن: مسئله اصلی اتریوم سرعت پایین آن (تقریباً ۱۴ تراکنش در ثانیه) و هزینه تراکنش بالای آن است. به همین دلیل سراغ تکنولوژی های لایه دوم رفتند تا شبکه خود را مقیاس پذیرتر کنند؛ اما این ایده مقبولیت کافی را به دست نیاورد و بازار آن را کنار گذاشت.

تقریباً در سال ۲۰۱۹ بود که شبکه های جدیدی مانند شبکه ایاس برای حل کردن مسئله مقیاس پذیری راه اندازی شدند. این شبکه ها، مشکل مقیاس پذیری را حل کردند اما از طرف دیگر عملاً شبکه ها به صورت متمرکز درآمدند. این شبکه ها می توانند هزاران تراکنش در ثانیه انجام دهند اما دیگر نمی‌توان به آنها شبکه های غیرمتمرکز گفت.

بنابراین برای رفع این مشکلات نسل بعدی شبکه بلاک چین شروع به کار کرد؛ که پروتکل نیِر هم جزو همین دسته می باشد و همانطور که گفته شد از تکنولوژی شاردینگ استفاده می‌کند. با تکنولوژی شاردینگ یک شبکه به چندین شبکه موازی تبدیل می شود و به صورت همزمان تراکنش ها را بررسی می‌کنند، یعنی هر تراکنش توسط یک شارد بررسی می‌شود.

بنابراین دیگر نیازی نیست یک تراکنش توسط همه نودهای شبکه بررسی شود در نتیجه، تنها نودهایی که در یک شارد حضور دارند، این تراکنش را بررسی و تایید می‌کنند و نودهای دیگری که در شاردهای دیگرِ شبکه حضور دارند، نیازی نیست این تراکنش را بررسی کنند. این ایده ظرفیت شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این پروتکل قادر است ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه پردازش کند.

  • استفاده از فضای ابری میزبان: نودهای شبکه در بسیاری از شبکه هایی که از شاردینگ استفاده می‌کنند، برای راه اندازی نودهای خود به تجهیزات سخت افزاری پیچیده‌ای نیاز دارند؛ بنابراین افراد کمتری قادر به راه اندازی نود در این شبکه ها هستند. اما پروتکل نیِر برای راه اندازی نود از فضای ابری میزبان استفاده می‌کنند.
  • کاربرپسند بودن: ویژگی سوم، راحتی استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی در شبکه Near است که آن را بسیار کاربرپسند کرده. این شبکه برای دستیابی به این مهم، از زبان های رایج برنامه نویسی استفاده کرده است. مزایای فنی این پروتکل زیاد است اما جالب است بدانید این پروتکل برای کسانی که دانش کمی در مورد بلاک چین دارند قابل دسترسی است و کاربران عادی قادر خواهند بود از DAppهای ساخته شده در Near استفاده کنند. این موضوع به توسعه دهندگان کمک می کند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند.

ویژگی‌ های توسعه دهندگان پروتکل Near

توسعه دهندگانِ این پروتکل می‌توانند به جای کاربران خود، معاملات را امضا و پیش پرداخت آن را انجام دهند. بنابراین نیاز به دانش فنی برای استفاده از نرم افزارهای غیر متمرکز به میزانِ زیادی، کاهش میابد و همین موضوع نرم افزارهای غیر متمرکز را برای کاربران جذاب می کند.

همچنین این پروتکل، توسعه دهندگان را قادر می‌سازد بدون نیاز به فراگیری زبان برنامه نویسی سالیدیتی یا زبان‌های خاص بلاک چین، با استفاده از بسیاری از زبان های برنامه نویسی، برنامه ها و قراردادهای هوشمند بسازند. به همین دلیل این پلتفرم می‌تواند، توجه اکثر برنامه نویسان را به خود جلب کند.

توسعه دهندگان می‌توانند با هر بار انعقاد قرارداد، درصدی از مبلغ معاملات را دریافت کنند؛ بنابراین، این موضوع انگیزه ای ایجاد می کند تا توسعه دهندگانی که کارشان نوشتن قراردادهای هوشمند برای استفاده در برنامه هاست، به پیشرفت و گسترش زیرساخت ها کمک کنند.

کاربرد شبکه Near

همانطور که بالاتر اشاره شد از جمله ویژگی های شبکه نیِر استفاده از شاردینگ است که این شبکه را مقیاس پذیر کرده و بستری برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کرده است. اما محصولاتی که با استفاده از این شبکه می‌توان تولید کرد چیست؟

  • رمز ارز : توسط این شبکه می توان توکن کاربردی و رمز ارز جدید تولید کرد.
  • بلاک چین خصوصی : توسعه دهندگان این شبکه می توانند شبکه های بلاک چین خصوصی ایجاد کنند که شرکت های بزرگ بتوانند از طریق آن ها، دیتای خود را مدیریت کنند . نودهای این شبکه، عمومی نبوده و توسط خود شرکت انتخاب می‌شوند.
  • اپلیکیشن غیرمتمرکز : محصول اصلی این شبکه، اپلیکیشن غیرمتمرکز است. اپلیکیشن‌های حوزه Defi و همه اپلیکیشن های غیرمتمرکز را می‌توان بر مبنای این شبکه ایجاد کرد.

توکن NEAR

رمزارز اصلی شبکه نیِر، توکن NEAR است. توکن NEAR کارمزد پردازش معاملات را پرداخت کرده و سهام خود را برای ولیدیت کردن Validate نود‌ها نگه می‌دارد. به بیان دیگر، هر تراکنشی که در شبکه نیِر انجام شود مستلزم پرداخت کارمزد است که این کارمزد به صورت توکن NEAR پرداخت می‌شود. پروتکل Near از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند و هر شخصی که قصد  مشارکت در این شبکه را داشته باشد باید توکن NEAR را خریداری کرده و استیک کند.

ارز دیجیتال near

همچنین دارندگان توکن NEAR در صورتیکه بخواهند، می توانند از طریق استفاده از پلتفرم این توکن، به ولیدیتورها بپیوندند. در زمان انتشار توکن های این پلتفرم، یک میلیارد توکن صادر شد و مدل توکنومیکِ آن اجازه می‌دهد که تا حداکثر ۵ درصد از توکن های جدید را در هر سال استفاده کنند. ولیدیتور‌ها می توانند ۴٫۵ درصد از رمز جدید صادر شده را دریافت کنند و ۰٫۵ درصد باقیمانده به صندوق اختصاصی برای توسعه آینده این رمزارز منتقل می شود. همچنین قابل ذکر است که در این پروتکل به ولیدیتورها هیچ سهمی از کارمزد معاملات تعلق نگرفته بلکه ۳۰ درصد از این کارمزد‌ها به توسعه دهنده قرارداد هوشمند معامله اختصاص میابد و مابقی آن نیز سوزانده می‌شود.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال NEAR

برای خرید و فروش ارز دیجیتال NEAR باید در یکی از صرافی هایی که این رمزارز را پشتیبانی می کنند ثبت نام و احراز هویت کرده باشید. قبل از هرچیز لازم است بدانید، کاربران ایرانی به دلیل تحریم ها نمی توانند این ارز دیجیتال را هم همانطور که در مورد سایر ارزهای دیجیتال دیگر نیز صادق است، به صورت مستقیم خریداری کنند و ابتدا باید تتر و یا یکی از استیبل کوین ها را خریداری کرده و سپس به رمزارز NEAR تبدیل نمایند.

صرافی هایی نظیر Binance، Huobi Global، KuCoin، Crypto.com Exchange،Bitfinex، Gate.Io، OKEx و CoinEx از جمله صرافی های پشیبان این رمزارز هستند که خریداران قادر خواهند بود ارز دیجیتالNEAR را در این صرافی ها با جفت ارزهای USDT، BNB، BTC و ETH و … معامله نمایند.

کیف پول های مناسب ارز دیجیتال near چیست؟

برای ذخیره سازی ارز دیجیتال NEAR می توان از کیف پول های دیجیتالی که از این رمزارز پشتیبانی می کنند استفاد کرد. در حال حاضر کیف پول هایی که برای ارز دیجیتال NEAR امن هستند، عبارتند از:

کیف پول تراست : Trust wallet یک کیف پول های موبایلی است که بسیاری از رمزارزها را پشتیبانی می کند. این کیف پول قابل نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و ios میباشد و به صورت رایگان می توان از آن استفاده نمود.

کیف پول مث : Math wallet یک کیف پول چند پلتفرمی است که امکان ذخیره سازی بسیاری از توکن ها را فراهم می کند. علاوه بر رمز ارز NEAR رمزارزهایی چون بیت کوین، اتریوم، ایاس و … قابل ذخیره سازی در این کیف پول هستند.

کیف پول متامسک : MetaMask یک کیف پول ارز دیجیتال است که علاوه بر نسخه اندروید و iOS، روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس قابل استفاده است.

نکته : همچنین برای ذخیره سازی این رمز ارز می توان از کیف پول های سخت افزاری نظیر لجر Ledger، ترزور Trezor نیز استفاده کرد.

آینده ارز دیجیتال NEAR

همانطور که اشاره شد؛ این پروتکل قصد دارد امکان تراکنش های خصوصی، اضافه کردن شاردینگ خصوصی برای افزایش امنیت و سرعت را ایجاد کند. همچنین یکی از مهم ترین اهداف این پروتکل که از زمان راه اندازی پروژه مورد توجه قرار گرفت ادغام تلفن همراه و معرفی نودهای تلفن همراه میباشد.

مانند هر پروتکل دیگری، اگر این پروتکل بتواند در راستای اهداف خود حرکت کند و آن ها را محقق سازد آینده خوبی در انتظارش است و می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری باشد.


نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله با پروتکل Near و توکن این شبکه با نماد NEAR آشنا شدیم. رمز ارز NEAR به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین پروژه‌های بلاک چین، بستری برای Dappها است و از شاردینگ برای بهبود عملکرد خود و افزایش ظرفیت شبکه استفاده می نماید. این رمزارز برای مشکلات زیرساختی موجود در اتریوم ۲ و پولکادات راه‌حل‌هایی ارائه می‌کند.

این پروتکل از سرعت بالایی در حدود ۱۰۰٫۰۰۰ تراکنش بر ثانیه برخوردار می باشد. لازم به ذکر است که ارز دیجیتال NEAR به دلیل نوع مکانیزم اجماع خود قابلیت استخراج ندارد و با سهام گذاری دراین شبکه، به نود تایید کننده آن تبدیل خواهید شد و پاداش استخراج دریافت خواهید کرد. در این مطلب سعی داشتیم این موضوع را بررسی کنیم که ارز دیجیتال near چیست و آینده آن چگونه است و امیدوارم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

اگر به دنیای رمزارزها علاقه دارید و دوست دارید اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب را به شما توصیه می کنم.

برای دوستانتان بفرستید: