برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارز دیجیتال آیوتا چیست و چطور کار میکند؟

آیا میدانید ارز دیجیتال آیوتا چیست و چطور کار میکند؟ تا به حال به این فکر کردید که چگونه با استفاده از ارزهای دیجیتال میتوان پرداخت های کوچک با کارمزد صفر و سرعت بسیار بالا را انجام داد؟  آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که به جز تکنولوژی بلاکچین، ارزهای دیجیتال از چه تکنولوژی های دیگری می توانند استفاده کنند؟ اگر می خواهید بدانید ارز دیجیتال آیوتا چیست و همچنین به دنبال پاسخ این سوالات هستید این مقاله تحت عنوان ارز دیجیتال IOTA را از دست ندهید.

ارز دیجیتال آیوتا چیست ؟

پروژه های مبتنی بر رمز ارزها از ابتدا با هدف جایگزین شدن کامل سیستم مالی سنتی و پول فیزیکی در تراکنش های روزمره و تسهیل معاملات بین مردم به وجود آمده اند اما به علت بالا بودن کارمزد و پایین بودن سرعت انجام تراکنش‌ها در بیشتر این پروژه‌ها، چنین اهدافی تاکنون به صورت جهانی و همگانی محقق نشده است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


با توجه به نواقص ذکر شده در پروژه های ارزهای دیجیتال، در سال ۲۰۱۷ پروژه آیوتا با هدف بالا بردن سرعت تراکنش ها و رایگان کردن کارمزد، و همچنین دسترسی آسان و همگانی برای کاربردهای روزمره و انجام پرداخت‌های خرد و به ویژه پرداخت‌هایی که مربوط به تکنولوژی اینترنت اشیا (IOT) می‌شود طراحی شد. در واقع، محدودیت های سیستم های بلاکچین موجود برای برخی از کاربردها منجر به توسعه جایگزین هایی شده است که می تواند برای اهداف مختلف استفاده شود. در پروژه‌های طراحی شده با استفاده از تکنولوژی بلاک چین امکان صفر شدن کارمزد وجود ندارد، زیرا در تمامی الگوریتم ها کسانی که کار تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند به دنبال گرفتن پاداش هستند.

آیوتا برای اینکه بتواند کارمزد تراکنش‌هایش را به صفر برساند، به جای مدل رایج بلاک چین از ساختار نوع آورانه ای به نام تنگل استفاده کرده است که خود نوعی از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا Distributed ledger technology است. تکنولوژی Tangle به منظور تسهیل در انجام معاملات خرد و بدون کارمزد برای اکوسیستم در حال رشد دستگاه های اینترنت اشیا توسعه داده شده است. دستگاه های اینترنت اشیا دستگاه هایی با قابلیت شبکه هستند، از جمله محصولاتی مانند لوازم خانگی هوشمند، سیستم های امنیتی خانگی ، وسایل جانبی رایانه ، فناوری پوشیدنی ، روترها و بلندگوهای هوشمند که دارای اتصالات Wi-Fi، اتصالات بلوتوث یا ارتباطات نزدیک میدانی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا تحلیل جامعی از این رمز ارز محبوب داشته باشیم.

تاریخچه آیوتا

عرضه اولیه این پروژه در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و در طی آن در حدود ۱,۵۰۰ بیت کوین جمع شد که باتوجه به قیمت بیت کوین سرمایه زیادی نبود و دلیل آن هم این بود که در آن زمان فروش توکن پروژه‌های ارز دیجیتال زیاد رواج پیدا نکرده بود.

به دلیل اینکه سازوکاری شبیه به ماینینگ برای این رمز ارز وجود نداشت که توکن‌ها از طریق استخراج ایجاد شوند، در سال ۲۰۱۵ و در ابتدای شروع پروژه تعداد کل سکه هایIOTA  برنامه ریزی شده برای وجود داشتن حدود ۲۷ کوادریلیون بود. در سال ۲۰۱۶، یک سال بعد از عرضه اولیه، آیوتا آزمایشات بتای خود را انجام داد و در نهایت در سال ۲۰۱۷ بطور رسمی آغاز به کار کرد. طی سه ماه از آغاز فعالیت خود در بازار ارزهای دیجیتال، IOTA به بالاترین ارزش خود یعنی حدود ۱۴٫۵ میلیارد دلار رسید. اما، ارزش آن بعد از این دوره زمانی به همراه اکثریت رمز ارزها به شدت افت کرد.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در ترون | همه چیز درباره ارز دیجیتال ترون


در تابستان ۲۰۱۷، بنیانگذار ساتوشی‌ پی، یک شرکت نانوپرداخت مبتنی بر بلاکچین که معاملات دیجیتالی در مقیاس خرد را امکانپذیر می کند، آغاز همکاری خود را با کپانی IOTA اعلام کرد و گفت قصد دارد IOTA را به عنوان شبکه تسویه حساب شرکت جایگزین بیت کوین کند. بعد از آن ارز دیجیتال آیوتا در صرافی بیت‌فینکس قرار گرفت و در پاییز همان سال، مدیر پروژه آیوتا با شرکت‌های بزرگی از جمله، سامسونگ، فوجیتسو، فولکس واگن، مایکروسافت و دویچه تلکام، قراردادهایی را برای همکاری به امضا رساندند.

همه چیز در مورد ارز دیجیتال آیوتا (IOTA)

آیوتا چگونه کار می‌ کند؟

روش کار تکنولوژی IOTA Tangle به این صورت است که انجام شدن هر تراکنش در ازای تایید ۲ تراکنش قبلی است که به صورت خودکار توسط شبکه انجام می شود. یعنی زمانی که یک کاربر قصد انجام تراکنش در شبکه آیوتا را دارد، دو تراکنش قبل از خود را به صورت خودکار تایید می‌کند و این روند به صورت پیوسته ادامه پیدا می‌کند.

در این تکنولوژی نوع آورانه همه کاربران در تایید تراکنش‌ها و افزایش سرعت شبکه نقش دارند، در صورتی که در بلاک چین، افراد مشخصی که به آنها ماینر می‌گویند تراکنش‌ها را تایید می کنند. اتفاقی که در تنگل می‌افتد این است که کاربران به جای پرداخت کارمزد برای تایید تراکنش خود در شبکه به صورت مستقیم، تایید دو تراکنش قبل از خود را انجام می دهند. در واقع، هرچه تعداد کسانی که در حال انجام تراکنش هستند، بیشتر شود، سرعت تایید تراکنش‌ها افزایش می‌یابد و به علاوه کارمزد همچنان و در هر شرایطی صفر باقی می‌ماند.

حتما بخوانید : مقیاس پذیری در ارز دیجیتال چیست؟


تعداد واحد‌های سکه آیوتا ۲,۷۷۹,۵۳۰,۲۸۳,۲۷۷,۷۶۱ است. تمام این سکه‌ها در ابتدای کار پروژه آیوتا تولید شده‌اند و دیگر به تعداد آنها اضافه نمی‌شود. به دلیل بزرگی رقم تعداد واحد‌های رسمی آیوتا و برای راحت‌تر شدن محاسبات در صرافی‌ها، از واحد مگا آیوتا یا به اختصار میوتا استفاده می‌شود و آن را با mi نمایش می‌دهند. هر (mi) برابر با ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ (i) است.

بهترین کیف پول ها برای آیوتا کدامند؟

همانطور که می دانیم، برای نگهداری تمامی ارزهای دیجیتال، چک کردن موجودی حساب و یا انجام تراکنش ابتدا نیاز به یک کیف پول یا والت داریم. در این قسمت به معرفی ۳ کیف پول مناسب برای ارز دیجیتال آیوتا می پردازیم.

کیف پول Trinity : اولین مورد در این لیست کیف پول Trinity است. این یک نوع کیف پول سیاری است که به راحتی و سهولت قابل استفاده است. این کیف پول چون توسط سازمان IOTA توسعه یافته است و تمامی ویژگی های مورد نیاز شبکه Tangle را دارا می باشد بهترین گزینه برای ذخیره IOTA است. این کیف پول برای تمامی سیستم عامل ها شامل اندروید، ios، ویندوز و مک به راحتی و با تنظیمات بسیار آسان در دسترس است. این کیف پول همچنین دارای ویژگی Watch Market است که این امکان را به کاربر میدهد تا قیمت های رمز ارزهای دیگر را مشاهده بکند.

کیف پول سخت افزاری Ledger Nano for IOTA : این کیف پول نوعی کیف پول سخت افزاری است و به عنوان بهترین کیف پول سخت افزاری برای آیوتا در این لیست قرار می گیرد. دلیل آن این است که بسیار ایمن است و سکه های شما در اختیار و کنترل کامل شما هستند. Ledger Nano در Nano S و Nano X عرضه می شود و هر دو دستگاه سخت افزاری از IOTA پشتیبانی می کنند. سکه های IOTA شما بصورت آفلاین ایمن هستند و فقط وقتی دستگاه کیف پول را به سیستم رایانه متصل کنید، می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

کیف پول GUI IOTA Light : این نیز یک گزینه عالی برای کسانی است که دارای سکه های IOTA هستند. این کیف پول Desktop است و با ویندوز ، مک و لینوکس سازگار است و از GitHub قابل دانلود است. این کیف پول مجازی دو نوع دارد: ۱-full node 2- Light Node. در حالی که کیف پول Light Node مخصوص مبتدیان است و برای معاملات منظم ارسال و دریافت IOTA مورد استفاده قرار می گیرد، کیف پول Full Node کمی پیچیده است و توسط افرادی که تخصص فنی لازم را دارند استفاده می شود. از نظر کلی، رابط کاربری گرافیکی با چند مرحله ساده یک فرایند آسان برای تنظیم دارد، استفاده از آن آسان است و همچنین از یک رابط کاربرپسند مناسب برخوردار است.

صرافی هایی که آیوتا درآن ها لیست شده است:

صرافی Changelly: این صرافی یکی از شناخته شده ترین ها برای معاملات ارزهای دیجیتال است و تا به امروز مورد اطمینان در بین مردم بوده است؛ در این صرافی، فرآیند مبادلات ارزهای دیجیتال غیر متمرکز و کاملا خودکار است و نیازی به تایید هویت ندارد، در حال حاضر، روزانه تعداد معاملات از ۱۵ هزار معامله فراتر می رود. اما، چنجلی دسترسی با آی.پی های ایران را مسدود کرده است.

حتما بخوانید : دوج کوین چیست و چرا انقدر محبوب است؟!


صرافی Binance : این صرافی بزرگترین و شناخته شده ترین صرافی ارزهای دیجیتال است. این صرافی چینی است و در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است. خدمات بسیار عالی و پر سرعت این صرافی به حدی قابل قبول بوده است که در بین فعالین بازار ارزهای دیجیتال بسیار محبوب است و امروزه اکثریت رمزارزهای موجود در این بازار را می توانید در بایننس خرید و فروش کنید. متاسفانه به دلیل تحریم برای ورود به بایننس باید از آدرس IP خود را تغییر دهید.

همکاری آیوتا با کمپانی های برجسته

همکاری با شرکت‌های بزرگ یکی از فاکتورهای تاثیرگذار و انکار ناپذیری است  که می‌تواند نقش اساسی در توسعه پروژه‌ هایی مانند آیوتا بازی کند، چرا که پیشرفت چنین پروژه هایی در گرو همکاری با شرکت‌های الکترونیکی و بطور کلی حوزه آی‌تی و اینترنت اشیاء (IOT) است. پروژه آیوتا از زمان بنیان گذاری تا به امروز همواره در تلاش برای همکاری‌ با شرکتهای بزرگ در سراسر بوده است که در ادامه به مهم‌ترین و معروفترین این همکاری‌های می‌پردازیم.

همکاری آیوتا و تسلا

خبر همکاری پروژه آیوتا با کارخانه بزرگ خودروسازی تسلا در چند ماه گذشته منتشر شد. هدف این همکاری استفاده از آیوتا به عنوان سیستم پرداختی در خودروهای هوشمند تسلا عنوان شده است و ابعاد مختلفی دارد. مهندسین نرم افزاری خودروسازی بزرگ تسلا در حال توسعه و آزمایش نرم‌افزاری برای خودروهای تولیدی تسلا هستند که دیگر نیازی به راننده نداشته باشد. در نتیجه، یک سیستم پرداختی هوشمند بر پایه سیستم اینترنت اشیاء دقیقا سیستمی است که مهندسین این شرکت نیاز دارد.

زمانی که خودروهای هوشمند تسلا برای سوخت‌گیری برقی خود به جایگاه های مخصوص مراجعه می کنند، خودرو می تواند توسط سنسورهای موجود شناسایی شده و عمل سوخت گیری بدون نیاز و دخالت هیچ انسانی انجام شود، پس از اتمام سوخت گیری هزینه آن با استفاده از ارز دیجیتال آیوتا و با استفاده از کیف پول آیوتا می‌تواند به راحتی انجام شود.

ویژگی دیگر و منحصر به فرد این همکاری مربوط به پرداخت کرایه توسط مسافران است. فرض کنید خودروهای تسلا برای رساندن مسافران مختلف به مقصد مورد استفاده قرار گیرند. در این مورد نیز پرداخت کرایه توسط افراد می‌تواند به راحتی و با سرعت بالا و حتی با کارمزد رایگان توسط شبکه آیوتا انجام شود.

آینده ارز دیجیتال آیوتا

اگرچه ارزش بازار IOTA نسبت به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۷ به میزان قابل توجهی کاهش یافته، بنیاد این ارز دیجیتال در اواخر سال ۲۰۲۰ نشانه هایی از بهبود نشان داد. IOTA سال ۲۰۲۰ را با ارزش بازار ۴۴۶ میلیون دلار آغاز کرد، اما در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۰ این مقدار به بالاتر از ۹۰۰ میلیون دلار رسید. این تغییرات یک سود بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. همکاری مداوم IOTA با شرکت های بزرگ و تمرکز بر رشد اینترنت اشیا (IOT) نیز به جدایی آن از سایر ارزهای رمزپایه کمک شایانی می کند.


جمع بندی و کلام پایانی

پروژه آیوتا از این منظر بسیار حائز اهمیت است که به عنوان اولین پروژه‌ برای استفاده در کاربردهای اینترنت اشیاء طراحی و ایجاد شده است. اگرچه این پروژه با چالش ها و کم و کاستی‌های فراوانی روبرو بوده است و در یک سال اخیر از جایگاه نهم به نوزدهم سقوط کرده است، اما همچنان به عنوان یک پروژه بسیار ارزشمند و آینده‌دار از نگاه متخصصان فعال در بازار رمز ارزها به شمار می‌رود.

چالش هایی نظیر رشد پلتفرم‌های ارائه دهنده قراردادهای هوشمند، پیدایش پروژه‌های رقیب با پتانسیل‌های بسیار برجسته و ممتاز مانند آیوتکس و آی‌او‌تی چین، و همچنین عدم پیشروی از نظر فنی از پیشرفت این پروژه تا حدی جلوگیری کرده اند.

با وجود تمام این موانع، نباید نادیده گرفت که این پروژه با وجود سابقه‌ای که در این حوزه دارد، همکاری های کم نظیری که با کمپانی های پیشتاز مانند مایکروسافت، تسلا و .. برقرار کرده و همچنین فاصله‌ زیادی که در حال حاضر با رقبای جدی خود از نظر حجم سرمایه دارد، به این زودی میدان رقابت را خالی نخواهد کرد و در آینده ای نه چندان دور به جایگاه اصلی خود بازخواهد گشت.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به این پرداختیم که ارز دیجیتال آیوتا چیست و چطور کار میکند. 

اگر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را دوست دارید، مطلب ارز دیجیتال هدرا هش گراف چیست؟ پر از نکات جذاب و خواندنی و راهنمایی های رایگان و ساده برای شماست.

برای دوستانتان بفرستید: