برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارز ديجيتال پالی گان چیست + پیش بینی آینده polygon

تا به حال در مورد ارز ديجيتال پالی گان چیزی شنیده اید؟ ارز دیجیتال polygon یکی از آلت کوین های جذاب بازار رمزارزها برای سرمایه گذاری به حساب می آید که در این مطلب به این می پزدازیم که ارز ديجيتال پالی گان چیست و چطور می توان آن را خریداری و نگهداری نمود. همچنین پس از این که به معرفی ارز ديجيتال پالی گان پرداختیم، در مورد آینده ارز ديجيتال پالیگان نیز صحبت کرده ایم که مطمئنا برای شما جذاب است، پس تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

ارز ديجيتال پالی گان

ارز دیجیتال Polygon سعی دارد هم مقیاس پذیری در بلاکچین را بیشتر کند و هم مشکل عدم همکاری متقابل بین شبکه‌ های بلاکچین را برطرف نماید. چنانچه این دو هدف را محقق کند، قادر است به پیشرفت بزرگی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین دست یابد. در فوریه ۲۰۲۱، راه حل مقیاس پذیری لایه ۲ Ethereum Matic Network با نام تجاری پالی گان ارائه شد. رمزارز پالی گان که پیش از این با نام Matic Network شناخته شده بود، چارچوبی برای ایجاد شبکه‌ های بلاکچین به هم متصل می باشد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


رمزارز پالی گان به جای این که یک راه حل ساده مقیاس پذیری مثل شبکه قبلی ماتیک ارائه نماید که از فناوری معروف به پلاسما به منظور پردازش معاملات خارج از زنجیره بلاکچین پیش  از نهایی کردن آن ها در زنجیره اصلی اتریوم استفاده می کند؛ پالی گان به عنوان یک پلتفرم کامل، جهت راه‌ اندازی بلاکچین‌ های قابل همکاری ساخته شده است. با کمک این رمزارز، توسعه‌ دهندگان حوزه بلاکچین می‌ توانند شبکه‌ های بلاکچین از پیش تعیین شده را با قابلیت های متناسب با احتیاجات خود راه‌ اندازی فرمایید. این موارد را می‌ توان با طیف فزاینده‌ ای از ماژول‌ ها، که به توسعه‌ دهندگان اجازه می‌ دهد بلاکچین‌ های مستقل با امکانات خاص‌ تر به وجود آورند، انجام داد.

توکن ماتیک چیست؟

رمزارز پلی گان از توکن ماتیک استفاده می کند. توکن MATIC برای اهداف گوناگونی در اکوسیستم Polygon استفاده می شود؛ از جمله شرکت در مدیریت شبکه با رای دادن به پیشنهادهای بهبود Polygon، کمک به امنیت از طریق استیکینگ و همچنین پرداخت کارمزد‌های شبکه رمزارز اتریوم.

چرا پالی گان منحصر به فرد است؟

مقیاس پذیری، توان عملیاتی بالا، امنیت مناسب و … از قابلیت های خاص رمزارز پالی گان در قیاس با دیگر ارزهای دیجیتال است. پالی گان که خود را با عنوان راه حل مقیاس پذیری لایه دو معرفی می‌ کند، بر کاهش پیچیدگی مقیاس پذیری و تراکنشه ای فوری بلاکچین تمرکز کرده است؛ با این حال می‌ توان نتیجه گرفت که این شبکه در آینده نزدیک قصد ارتقای لایه اصلی بلاکچین فعلی خود را ندارد. این شبکه از نسخه سفارشی چهارچوب پلاسما که بر روی نقاط بررسی الگوریتم گواه بر سهام زنجیره اصلی اتریوم ساخته شده، بهره می گیرد.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی چیست؟


با استفاده از این تکنولوژی خاص پالی گان امکان انجام ۶۵٫۵۳۶ تراکنش را در هر بلاک برای هر سایدچین فراهم می‌ کند. یکی از موارد حائز اهمیت و چشم گیر دیگر در امنیت و اداره کردن سیستم پالی گان توکن MATIC است و امروزه با این وجود که شبکه پالی گان تنها از بلاکچین پایه ای اتریوم پشتیبانی می‌ نماید، ولی مطابق با سازوکارهای اجماع جامعه و پیشنهادات، قصد دارد تا پشتیبانی از دیگر بلاکچین های پایه ای دیگر را در برنامه کاری خود قرار دهد. با استفاده از این امکان، پالی گان می‌ تواند به پلتفرمی تعامل پذیر برای بلاکچین غیرمتمرکز لایه دو بدل شود.

نحوه خرید ارز دیجیتال پالی گان از ایران

به علت افزایش روز افزون محبوبیت رمزارز پالی گان تعداد زیادی از صرافی‌ های بزرگ جهان امکان خرید توکن ماتیک را از طریق خرید ارز دیجیتال تتر فراهم کرده‌ اند. همین طور با توجه به تاثیرگذاری و کمک‌ های توکن ماتیک در توسعه اکوسیستم اتریوم، این ارز دیجیتال در صرافی‌ های متمرکز بر دیفای از محبوبیت زیادی برخوردار است. از جمله این صرافی‌ ها می‌ توان به موارد گفته شده در زیر اشاره نمود :

  • صرافی FTX
  • صرافی MXC
  • صرافی هوبی
  • صرافی کراکن
  • صرافی DFNY
  • صرافی بایننس
  • صرافی کوین بیس
  • صرافی یونی سواپ
  • صرافی اوکی ایکس
  • صرافی سوشی سواپ

ارز دیجیتال polygon چیست

کیف پول های ارز polygon 

به این خاطر که ارز دیجیتال متیک یک توکن ERC20 به حساب می آید، در هر کیف پولی که از شبکه اتریوم پشتیبانی کند، امکان ذخیره‌ سازی آن وجود خواهد داشت. انواع کیف پول‌ های نرم‌ افزاری، سخت‌ افزاری وجود دارند که قادرید متناسب به نیازتان از هر کدام از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال تراست والت از جمله کیف پول‌ های پشتیبان رمزارز ماتیک می باشد که در آن علاوه بر شبکه ERC20، توکن متیک روی شبکه‌ های BEP20 و BEP2 نیز در دسترس است.

البته باید توجه داشت که فصای صفحه نمایش موبایل‌ ها محدود است و نحوه عملکرد آن‌ ها با کامپیوترها متفاوت می باشد، داشتن رابط کاربری ساده و روان برای کیف پول‌ های موبایلی بسیار حائز اهمیت است. این ولت ها که در قالب اپلیکیشن بر روی موبایل کاربر نصب می‌ شود، به منظور کار کردن به احراز هویت احتیاج دارد. از بهترین اپلیکیشن‌ های ولت های موبایلی سازگار با ارز دیجیتال پلی گان می‌ توان به اتمیک ولت، اکسودوس، متامسک و تراست ولت اشاره کرد. در ادامه ۵ کیف پول مرسوم برای ذخیره سازی ارز دیجیتال پالی گان و به صورت کلی سایر رمزارزها را برای شما معرفی کرده ایم؛

  • اتمیک ولت : یک کیف پول پرطرفدار به منظور نگه داری رمزارز پالی گان اتمیک ولت می باشد که به گفته تیم توسعه دهنده پالی گان، از سه اصل مهم و اساسی امنیت، ناشناس بودن و تمرکززدایی برخوردار می باشد.
  • تراست ولت : یکی دیگر از برترین ولت های دیجیتالی که از نظر امنیت از جایگاه خاصی برخوردار است، تراست ولت است که ل علاوه بر اپلیکیشن برای کامپیوتر، در دو نسخه اندروید و IOS نیز وجود دارد و به سادگی می توانید آن را از سایت رسمی تراست ولت دانلود و استفاده نمایید.
  • ترزور تی : این ولت سخت افزاری به علت داشتن صفحه نمایش بزرگ و رنگی که دارد، یکی از پرطرفدارترین ولت های سخت افزاری به حساب می آید و امنیت بالای آن وجه تمایز اصلیش نسبت به دیگر کیف پول های سخت افزای محسوب می شود. برای اصالت کیف پول ترزور تی به برچسب هولوگرامی که بر روی درگاه USB-C آن قرار دارد توجه فرمایید و در زمان خرید حتما از سالم بودن این هولوگرام اطمینان یابید تا هیچ گونه مشکلی در این خصوص برای شما ایجاد نشود.
  • لجر نانو اس : ولت لجر نانو اس قابلیت بازیابی اطلاعات از طریق عبارت بازیابی ۲۴ کارکتری را در اختیار کاربران خود قرار داده است. نمایشگری کوچک به منظور خواندن آدرس مقصد، دسترسی به ارزهای دیجیتال از طریق کابل OTG به موبایل، پشتیبانی از دیگر ارزهای دیجیتال در کنار توکن ماتیک، همگی از قابلیت های کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس به شمار می رود.
  • لجر نانو ایکس : همه قابلیت های کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس با نوع S آن مشابه است و برتری و تفاوت نوع ایکس نسبت به اس در امکان اتصال از طریق بلوتوث به موبایل، صفحه نمایش بزرگتر و امکان مدیریت هم زمان صد رمزارز می باشد.

راهنمای استیکینگ ماتیک

در سیستم هایی که از اثبات سهام بهره می گیرند، به منظور تایید تراکنش ها از اعتبار سنج ها استفاده می شود. جالب است بدانید که اعتبار سنج شخصی است که دارایی های خود را به عنوان ضمانت در اختیار شبکه قرار می دهد. این توکن ها در سیستم قفل می شود و به فرد مورد نظر به عنوان بخشی از مکانیسم اعتبار سنجی در خواهد آمد. البته به ازای این کار به اعتبار سنج ها سود نیز پرداخت می شود.

حتما بخوانید : صرافی رمز ارز بدون تحریم برای استفاده ایرانی ها


البته شایان ذکر است که برای اعتبار سنجی به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز است که تامین آن ها برای تمامی افراد امکان پذیر نیست. در صورتی که شما امکانات کافی را در اختیار ندارید، اما قصد دارید به عنوان بخشی از فرآیند اعتبار سنجی باشید، می توانید از استیکینگ استفاده نمایید. در این روش شما قسمتی از سرمایه خود را در شبکه قفل می کنید و یکی از اعتبار سنج ها را به عنوان فرد منتخب خود انتخاب می نمایید. به این منظور که بتوانید از این قابلیت پلیگان استفاده نمایید، به مقداری از این ارز دیجیتال احتیاج خواهید داشت.

بهترین صرافی دیجیتالی برای خرید ارز دیجیتال پالی گان، بدون شک صرافی بایننس می باشد. البته استیک کردن ارزهای دیجیتال ریسک های زیادی به همراه دارد. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که در مدتی که شما ارزهای خود را در شبکه قفل کردید، با پامپ های شدید ارزش سرمایه شما به شدت کاهش یابد. همچنین امکان دارد که به خاطر اشتباه اعتبار سنج جریمه شوید، ولی به صورت کلی تصمیم با شماست که این روش را مورد استفاده قرار دهید یا خیر.

تحلیل فاندامنتال ماتیک به ما چه میگوید؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم، این پلتفرم می خواهد از یک طرف مقیاس‌ پذیری در بلاکچین را بیشتر کند و از طرف دیگر، مشکل عدم همکاری متقابل میان شبکه‌ های بلاکچین را حل کند. رمزارز متیک که حالا با نام پلی گان در بازار شهرت پیدا کرده است، به این دلیل طراحی شده است که در آینده، بلاکچین‌ های گوناگون را به یکدیگر اتصال دهد و آن ها را به‌ صورت شبکه‌ هایی در تعامل با یکدیگر درآورد.

قیمت این رمزارز از ابتدای عرضه‌ اولیه ای که داشت، تا مدت‌ ها از نوسان کمی برخوردار بود و از همین روی افت و خیز زیادی در نمودار قیمتی آن به چشم نمی خورد، ولی از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی، قیمت این رمزارز روند صعودی خود را آغاز کرد و رکورد عجیبی از خود به ثبت رساند. در ادامه رشد سریع و انفجاری، قیمت توکن متیک برای مدتی آرام گرفت و وارد فاز اصلاحی شد. با توجه به این که صرافی‌ های بزرگی مثل بایننس از پلتفرم پالی گان پشتیبانی می کنند و همچنین به علت اهداف بسیار خوبی که این پروژه به دنبال آن است، می توان تا حدود زیادی به آینده این رمزارز خوش بین بود.

آینده رمزارز پالی گان چگونه است؟

رقابت بر سر نخستین راه حل ایجاد امکان همکاری هنوز بسیار زیاد است. راه‌ حل‌ های اثبات سهام پلی گان و راه‌ حل‌ های مقیاس پذیری پلاسما وجود دارند، ولی توسعه‌ دهندگان هنوز قادر نیستند زنجیره‌ های امنیتی مستقل یا مشترک خود را بر روی رمزارز پالی گان راه‌ اندازی نمایند. هنوز قابلیت های ZK-rollups و Optimistic rollups در شبکه پلی گان راه‌ اندازی نشده است. امروزه تنها راه حل مقیاس پذیری موجود در رمزارز پلی گان استفاده کردن از شبکه پلاسما محسوب می شود.

رقبای Polygon هم در تلاشند تا طرح های خود را وارد بازار نمایند. البته از مارس ۲۰۲۱، پولکادات هنوز parachains عمومی خود را به صورت کامل راه‌ اندازی نکرده و کازماس هم پروتکل ارتباطات بین بلاکچین خود را  به صورت کامل عملیاتی نکرده است. با توجه به این موضوع که رمزارز پالی گان تازه در فوریه ۲۰۲۱ آگهی شد، هنوز نقشه راه آن و جزئیات دقیق پیشرفت پروژه آن تعیین نشده است.

حتما بخوانید : جدیدترین ارزهای دیجیتال آینده دار کدامند؟


از دیگر دلایل رشد این ارز دیجیتال می‌ توان به حمایت مارک کیوبن، کارآفرین و سرمایه‌ دار آمریکایی و صاحب برند ماوریکس اشاره کرد، چرا که وی چندی پیش در وب سایت رسمی خود از رمزارز پالی گان حمایت کرد. حتی هنگامی که ایلان ماسک استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین را برای خرید تسلا متوقف نمود، کیوبن همچنان برای خرید لباس برند ماوریک، ارز دیجیتال پالی گان را ارز دلخواهش اعلام نمود. او همچنین در گذشته از دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم حمایت کرده بود و حال می‌ توان با حمایت او از توکن پالی گان، تا حدود زیادی به آینده آن امیدوار بود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

پالی گان که معمولا آن را با نام متیک نتورک به یاد می آوریم، در سال ۲۰۱۷ فعالیت های خود را در این حوزه آغاز کرد. پالیگان در میان پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال آینده دار بازار قرار دارد و رشد قیمت خود را مدیون انفجار صنعت دیفای، برنامه‌ های غیر متمرکز و حوزه سازمان خودگردان و مستقل غیر متمرکز است. شبکه پالیگان چارچوب پلاسما و معماری اثبات سهام را با هم ترکیب کرده است. با استفاده از این پروژه، قابلیت های جدیدی پیرامون این فناوری‌ ها طراحی می شود تا به احتیاجات متنوع توسعه‌ دهندگان اکوسیستم پاسخ داده شود.

متیک نیز توکن اختصاصی این شبکه و بر اساس استاندارد ERC20 است که روی بلاکچین اتریوم فعالیت می‌ کند. از ارز دیجیتال MATIC به منظور پرداخت هزینه خدمات روی شبکه پالیگان بهره گرفته می شود. شایان ذکر است که کارمزد تراکنش‌ های انجام شده بر روی ساید چین‌ های این شبکه نیز به وسیله این توکن پرداخت می‌ شود. این توکن سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۰٫۰۱۷۸۲ دلار شروع کرد که با توجه به قیمت فعلی، رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است، اما با توجه به امکانات این شبکه، خرید پالیگان می‌ تواند یک انتخاب مناسب در لیست آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری باشد.

به بیانی دیگر پروژه پلی گان یکی از تلاش‌ های اخیر در زمینه افزایش قابلیت همکاری و مقیاس پذیری در بلاکچین به حساب می آید و به منظور رفع بعضی از محدودیت‌ های پروژه‌ های قابلیت همکاری مثل پولکادات و کازماس طراحی شده است. پلی گان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است که آن را برای افرادی که عادت به ساخت برنامه در اتریوم و برنامه‌ نویسی در Solidity دارند، جذاب می‌ کند. رقیب آن Cosmos از یک ماشین مجازی مبتنی بر WASM بهره می گیرد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب به معرفی ارز ديجيتال پالی گان و نحوه خرید و نگهداری از آن اشاره داشتیم. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید آینده دارترین سهام بورس کدام است، این مقاله شما را یاری خواهد کرد.

برای دوستانتان بفرستید: