برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس – نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در حقیقت یکی از شاخه های مبانی تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه است. نوسانگیر بورسی هم شخصی است که در بازه زمانی کوتاه مدت؛ از چند دقیقه تا چند هفته، به خرید و فروش سهام در بورس می پردازد. نوسان گیری در بورس به خودی خود بسیار شیرین است و اگر به صورت اصولی انجام شود، می تواند سرمایه شما را در بازه زمانی کوتاه مدت با افزایش چشم گیری روبرو کند، ولی قطعا به این آسانی ها هم نیست که هر کس بخواهد بتواند بدون آموزش نوسان گیری روزانه در بورس به انجام معالات کوتاه مدت و پر سود دست پیدا کند! پس اگر دوست دارید نوسانگیری در بورس را اصولی تجربه کنید، باید به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا اگر به آموزش نوسان گیری روزانه در بورس توجه نداشته باشید، سرمایه شما به خطر خواهد افتاد و امکان دارد از بورس و بازارهای مالی زده بشید.

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

سرمایه‌ گذاران بازار سرمایه روش‌ ها و اهداف گوناگونی برای سودآوری دارند. سود در بازار سرمایه اغلب از ۲ روش حاصل می شود؛ یکی بالا رفتن ارزش سهام و دیگری سودی که شرکت میان سهامداران خود تقسیم می ‌کنند. ذات بازار بورس طبق تغییرات و نوسان قیمت در بازه ‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. انجام معاملات در تمامی این بازه ‌ها را می ‌توان به نوعی نوسان ‌گیری به حساب آورد که بازه آن‌ ها متفاوت است، ولی چیزی که در بازار سرمایه از آن با نام نوسان‌ گیری عنوان می شود، منظور نوسان ‌گیری در کوتاه مدت است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در راستای آشنایی با نوسان گیری، ابتدا بایستی با تعریف نوسان در بازار سرمایه آشنا شویم. منظور از اصطلاح نوسان در بازار بورس تغییراتی به حساب می آید که در زمان کم یا در اصطلاح کوتاه مدت در قیمت سهام اتفاق می افتد. کسانی که استراتژی آن ‌ها روی بازه زمانی کوتاه مدت تنظیم شده است، اغلب تکنیک نوسان گیری در بورس را مورد استفاده قرار می دهند و خرید و فروش خود را طبق نوسان ‌ها صورت می پذیرند. در اصطلاح به این افراد نوسان‌ گیر گفته می شود. استراتژی افراد مختلف در نوسان گیری، به میزان ریسک پذیری و مقدار سرمایه آن‌ ها و بازه زمانی مورد نظر سرمایه گذار وابسته است.

نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بورس به چه معناست؟ نوسان گیری در واقع خرید و فروش سهام با هدف کسب سودهای خرد ۳ تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی کوتاه مدت در حدود ۱ تا ۳ ‌روزه را نوسانگیری در بورس گفته می شود. البته برخی از معامله گران نوسان گیری را خرید سهم در اول روز کاری و فروش آن در انتهای روز کاری برای کسب سود تا ۵ درصد به حساب آورند. بیشتر افراد استراتژی های گوناگونی برای سرمایه گذاری در بورس دارند، در حقیقت نوسان‌ گیری یک نوع استراتژی معاملاتی به شمار می رود. در بورس نوسان ‌گیری را با نام سفته ‌بازی هم می شناسند.

به صورت کلی سفته‌ بازی یعنی وارد شدن به مبادلاتی که ریسک بسیاری دارند، برای به دست آوردن سود از نوسانات. کسب سود می ‌تواند به دو صورت باشد؛ مستقیما از نوسانات قیمتی و سود تقسیمی شرکت‌ ها. جالب است بدانید که نوسان گیران به ارزش بنیادی شرکت ‌ها توجه زیادی ندارند و تنها توجهشان بر روی روند قیمتی سهم و تحلیل تکنیکال است. پس توجه داشته باشید که نوسان گیران با توجه به تحلیل تکنیکال و شناسایی و بررسی نقاط حمایتی و نقاط مقاومتی، به خرید سهام در کف و سپس فروش آن در سقف می ‌پردازند.

انواع بازه زمانی در آموزش نوسان گیری در بورس

  • نوسان گیری کوتاه مدت : این گروه از نوسان گیران، طبق شرایط و جو بازار به انجام معامله می پردازند و امکان دارد کمتر از ۲ هفته بر روی یک سهم بمانند.
  • نوسان گیری میان مدت : این گروه از نوسان گیران با استفاده از تحلیل تکیکال و بررسی نمودار های قیمت٬ سهم را خریداری می کنند و بعد از رسیدن به حد سود آن را به فروش می رسانند. این تحلیل گران سهم را اصولا برای ۴ یا ۶ هفته نگه می دارند. البته این را هم در نظر داشته باشید که نمی توان برای مدت زمان نگه داری سهم در نوسان گیری زمان دقیق و یا استانداردی را ارائه کرد، به خاطر این که همه چیز به شرایط سهم٬ بازار و استراتژی معاملاتی معامله گر وابسته است.
  • نوسان گیری بلند مدت : این گروه از نوسان گیران برای چند ماه سهم را نگه می دارند و سهم هایشان را بیشتر طبق تحلیل بنیادی شرکت انتخاب و خریداری می کنند.

روش های نوسان گیری در بورس

برای نوسان ‌گیری حتما می بایست تجربه و دانش کافی داشته باشید، به خاطر این که ریسک نوسان ‌گیری زیاد است و چنانچه افراد غیرحرفه‌ ای به انجام این کار مباردت کنند، احتمالا زیان‌ زیادی را متحمل خواهند شد. می توان گفت که یکی از ابزارها یا به عبارت بهتر، مهارت ‌های مورد نیاز برای نوسان‌ گیری، تحلیل تکنیکال یا همان تحلیل فنی است. در آموزش های تحلیل تکنیکال، بیشتر سر و کار با نمودارها است و بر اساس تحلیل آن ‌ها، سرمایه ‌گذاران در بازه‌ های کوتاهی سهمی را خریداری کرده و پس از چند درصد افزایش قیمت، آن را به فروش می رسانند و از اختلاف قیمت فروش با قیمت خرید که به آن سود گفته می شود، کسب درآمد می کنند. یکی دیگر از مواردی که برای نوسان‌ گیری مورد توجه است، بازار و جو حاکم بر آن است که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نوسان‌ گیر همیشه می بایست اخبار بازار را رصد کند. بعضی اوقات یک خبر یا حتی شایعه، می ‌تواند موجب رشد یا افت قیمت یک صنعت شود. در این مواقع، نوسان‌ گیران در موقعیت مناسب، سهام مرود نظر را خریداری کرده و پس از رسیدن به سود مورد نظر، آن را به فروش می رسانند. از دیگر مواردی که نوسان‌ گیرها طبق آن عمل می ‌کنند، اطلاعات پنهان شرکت‌ ها است. بعضی اواقت امکان دارد اطلاعاتی مثل؛ افزایش سود، افزایش سرمایه و … پیش از اعلام عمومی شرکت ‌ها از آن ‌ها درز کند و باعث رشد ارزش سهام آن شرکت در بازه زمانی گوناگون گردد.

در این شرایط، نوسان ‌گیرها پیش از رشد قیمت، سهام را می خرند و در قیمت ‌های بالاتر آن را به فروش می رسانند. بازه ‌های گوناگونی برای درصد سود نوسان‌ گیری بیان می ‌شود، به عنوان مثال؛ ۳ تا ۱۰ درصد یا ۵ تا ۱۵ درصد. برخی ۱ روز تا ۳ و یا ۷ روز، حتی ۱  ماه را بازه نوسان ‌گیری در نظر می ‌گیرند. بعضی اوقات، سهامدار سهامی را خریداری می کنند و پس از آن، با ایجاد جو روانی روی آن سهم و شرکت، موجی را به وجود می آورند تا قیمت آن سهم را به صورت کاذب افزایش دهند.

این امکان وجود دارد که این سهم، دلایل اقتصادی و منطقی برای افزایش نداشته باشد. در این شرایط، سهامداران خرد نا آگاه اسیر موج شده و بر آن سوار می ‌شوند. پس از آن، سهامداری که موج را به وجود آورده، ظرف مدت کوتاهی به سود مورد نظر خود می ‌رسد و این سهامداران خرد هستند که دچار ضرر و زیان خواهند شد. پر واضح است که چنین نحوه تجارتی بر اساس هیچ معیاری درست نخواهد بود و رفتاری ناهنجاری محسوب می شود.

نکات مهم آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

در فرآیند نوسان ‌گیری در بورس ، داشتن و اجرای توقف ضرر و برنامه هدف یا شناسایی حد ضرر و حد سود بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری موارد نوسان ‌گیران صف ‌های خرید و فروش را بدون توجه به اتفاقات درونی شرکت به وجود می آورند. در این طور مواقع ولی معامله ‌گران بلندمدت با دوری از هیجانات صف‌ ها، همچنان سهام ‌داری می ‌کنند. ‌اغلب نوسان ‌گیران سهم­‌ های فرابورسی را بیشتر برای نوسان‌ گیری بر می گزینند، به این دلیل که این سهم‌ ها برای رشد حداکثری در یک روز، نیاز به پر شدن حجم مبنا ندارند و زودتر از سهم‌ هایی با حجم مبنای بالا تحت تاثیر جو بازار قرار می ‌گیرند. همین طور سهم ‌هایی با شناوری بالا یا خیلی پایین مورد استقبال این دسته از افراد برای معاملات قرار نمی ‌گیرند. بالاتر بودن قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبلی از دیگر موارد مورد توجه نوسان ‌گیران است.

از دید نوسان ‌گیران، سهم‌ هایی که در روزهای پیش تعداد معاملات بالاتری را دارا بودند از شانس بیشتری برای رشد در روزهای آتی برخوردارند. ‌مقادیر بسیاری از حجم معاملات روزانه توسط سفته‌ بازان انتقال می یابد که می ‌تواند به نقدشوندگی بازار کمک شایانی نماید. شایان ذکر است که در کشور ما بیشتر افراد فعال در بورس، سفته‌ بازان را موجوداتی خطرناک با اخبار رانتی خاص می دانند. ولی حقیقت امر به این صورت نیست.

بازار بورس بدون سفته‌ بازان با کمبود یک رکن مهم روبرو خواهد بود و در صورت زیاد شدن سفته‌ بازان نیز تعادل خود را از دست خواهد داد. ‌گفتنی است که کمیته قراردادهای آتی آمریکا، سفته‌ باز را معامله ‌گری تعریف کرده است که ریسک معاملات را نادیده می گیرد و یا کم ‌اهمیت می‌ بیند و با هدف کسب سود از پیش ‌بینی ‌های درست حرکات قیمتی، به انجام معامله می پردازد.‌

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

سفته ‌بازی در کنار افزایش حجم معاملات، ایجاد نقدشوندگی بیشتر و ایجاد امکان پوشش ریسک برای دیگران، موجب پر شدن شکاف قیمتی بین عرضه و تقاضا می ‌شود. ‌ویکتور نیدهوفر، سفته ‌باز مشهور در کتاب ‌”‌سفته ‌باز به ‌عنوان قهرمان‌”‌ می‌ نویسد؛ لازم است در کنار اصولی که منجر به کسری و مازاد می ‌شوند، نقش سفته‌ بازان را نیز در نظر گرفت. زمانی که محصول به قدری کوچک است که در حد نرمال، مصرف آن به رضایت منتهی نمی ‌شود؛ سفته‌ بازان با هدف کسب سود از خرید محصول کمیاب وارد صحنه می‌ شوند.

خرید آن ها قیمت را زیاد می کنند و در نتیجه مصرف، عرضه کمی باقی می ماند. تولیدکنندگان با قیمت بالا تشویق می ‌شوند تا کمبود و کسری را با رشد تولید کاهش دهند. از طرفی زمانی که قیمت بیش از تصورات سفته‌ بازان است، فروش آن منطقی تر است. این قیمت‌ ها، اشتیاق مصرف و صادرات را کم می کند و به کاهش مازاد کمک شایانی خواهد داشت.

نحوه انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری

انتخاب سهم مناسب جهت نوسان گیری کار آسانی محسوب نمی شود و بیشتر سرمایه گذارانی که به دنبال یافتن سهام مناسب برای نوسان گیری اند، عمدتا در خرید سهم دچار اشتباه شده و متحمل ضرر و زیان می شوند، ولی سوال اینجاست که چگونه سهام مناسبی را برای نوسانگیری در بورس انتخاب کنیم. در قسمت بالا گفتیم که تحلیل تکنیکال به عنوان یکی از ابزارهایی به حساب می آید که سرمایه گذاران برای نوسان گیری آن را مورد استفاده قرار می دهند. در آموزش ترسیم خط روند در بورس توضیح دادیم که چنانچه بتوانیم ساختار معاملاتی با خط روند را بشناسیم، می توانیم سود های کوتاه مدت خوبی را در بازار کسب نماییم.

یا چنانچه برخی از تکنیک های تابلو خوانی در بورس را بدانیم به آسانی می توانیم در بورس، نوسان های کوتاه مدت بگیریم، لذا بهترین روش برای نوسان گیری در بازار سرمایه وجود ندارد و سرمایه گذاران بهتر است به دنبال این روش برای کسب سود در بازار نباشند. البته این را هم باید در نظر داشت که تکنیک های معاملاتی در تحلیل تکنیکال میتواند کمک بسیاری به این موضوع نماید. لذا وقتی که به دنبال نوسان گیری در بورس باشید که به اندازه کافی در این بازار حرفه ای شده باشید. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که برخی از اندیکاتورها هم برای نوسان گیری قابل استفاه می باشد که پیش از این در خصوص با بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری برای شما عزیزان صحبت کردیم.

معایب نوسانگیری در بورس

البته باید توجه داشت که نوسان ‌گیری به علاوه وجود مزایایی که همیشه به همراه دارد، معایبی نیز خواهد داشت. افزایش سفته ‌بازی در یک بازار می ‌تواند موجب تحریف قیمت‌ ها از ارزش واقعی آنها شود. از همین روی تناسب سفته ‌بازی و سهامداری در بازارهای مالی دارای اهمیت زیادی است. در همین خصوص ابزارهایی به منظور مقابله یا حمایت از نوسانگیری در نظر گرفته شده است. حباب قیمتی بورس انگلستان که موجب  سقوط قیمت ‌ها پس از رشدهای زیاد شدند، نمونه خارجی از معایب نوسان ‌گیری به حساب می آید.

‌همچنین سقوط بورس‌ های آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز نمونه ‌ای بلرز از معایبی است که یکی از دلایل آن عدم تناسب نوسان‌ گیری و سهامداران است. در ایران نیز در سال ۹۲ که بورس به‌ صورت پیوسته در همه رسانه ‌ها تبلیغ شد، با ورود افرادی مواجه شد که هیچ شناخت و پیش ‌زمینه ‌ای از بازار بورس نداشتند و همه به ‌دنبال کسب بیشترین بازدهی در کمترین زمان بودند! افزایش نوسان ‌گیرهای مبتدی یکی از دلایل رشد قیمت و پس از آن سقوط بورس تهران بود.‌

لازم به ذکر است که نوسان‌ گیری برای افرادی که اینکار را در بازار انجام می ‌دهند، هزینه‌ هایی را مانند؛ کارمزد، مالیات و … به‌ همراه دارد که هر چند امکان دارد کوچک به نظر آید، ولی با تکرار این روند، تبدیل به مبالغ بسیاری در بلندمدت می شود. نوسان گیری در بازار سهام و یا دیگر بازارهای مالی نیاز به تجربه و شناخت بازار و داشتن مهارت در بازار خوانی دارد و می توان این طور بیان کرد که هر سرمایه گذاری توانایی انجام این کار را ندارد. ‌بعضی اوقات امکان دارد بسیاری از سرمایه گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه ‌مدت، به ‌دنبال نوسان ‌گیری در بورس باشند، ولی طولی نمی کشد که ضرر می کنند و قسمتی از سرمایه خود را نابود شده می بینند، به خاطر این که همان طور که پیش تر هم گفتیم، نوسان ‌گیری به دانش، تجربه و مهارت خاصی نیاز دارد و چه بسا بسیاری از افراد ماهر و پرتجربه در بازار هم بدین وسیله متحمل ضرر های زیادی شده اند.‌

نوسان ‌گیری اضطراب مضاعفی را به فرد وارد می کند و احتیاج دارد تا افراد در فرصت های مختلف، تصمیمات مهمی را سریعا بگیرند که در صورت داشتن برنامه دقیق میتوان از استرس این تصمیمات کم کرد.‌ نوسان‌ گیری در بورس همین طور نیازمند تعهد زمانی است. نوسان‌ گیران از شروع ساعت کار بازار بورس تا پایان روز باید همواره آنچه را که در بازار رخ می دهد را زیر نظر بگیرد. بنابراین برای افرادی که قادر نیستند این زمان را در اختیار داشته باشند، نوسان ‌گیری در بورس کاربردی ندارد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی ریسک نوسان گیری بالاتر از روش ‌های دیگر سرمایه‌ گذاری مثل سهامداری است، ولی در بسیاری موارد بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت و سودهای بسیار کلان و کوتاه مدتی را نصیب کاربران این روش معاملاتی می کند.

‌این نکته حائز اهمیت است که افراد با شناخت از خود بفهمند که توانایی معاملاتی و سرعت واکنش آنها به چه صورت است.

با اطلاعات وارد بازار شوند و به تغییرات قیمت ‌ها توجه کنند تا بتوانند به موقع تصمیم درست را اتخاذ نمایند.

همیشه در خاطر داشته باشید که بزرگان بازار بورس در جهان، نوسان ‌گیری را روش خوبی برای کسب سود در بورس به حساب نمی آورند و توصیه اکید آنها در کل دنیا، سرمایه‌ گذاری بلندمدت در بازار سهام است.

برای نوسان گیری توجه به این نکت الزامیست که بهتر است به طرف سهم هایی بروید که نقد شوندگی سهم بالاست و سهام شناور آزاد آن درصد بالایی دارد، به این دلیل که با انتخاب سهم هایی که نقد شوندگی پایین دارند، این امکان وجود دارد در سهم گیر کنید و نتوانید به سادگی سهم را به فروش برسانید.

نوسان گیر ها به معاملات زیاد با سود های کم و در بازه های زمانی کوتاه مدت معتقدند، دقیقا برعکس معامله گران بلند مدت٬ که بر این باورند که سهم کم تری را در زمانی نسبتا طولانی با سود های بزرگ معامله نمایند.

به عبارتی نوسان گیر ها سرمایه گذار نیستند، بلکه آنها تاجرند و سهم را فقط به دلیل سودش برای مدتی کوتاه میخرند و کاری به سود آوری، آینده و بنیاد شرکت ندارند.

بیشتر سرمایه ‌گذاران موفق جهانی، مثل وارن بافت و راکش جونجونوال معامله ‌گر نوسان ‌گیر نیستند، بلکه سرمایه‌ گذارانی بلندمدت به شمار می روند.‌ قیمت ‌های سهام به بسیاری از اصول پیچیده و عوامل اقتصاد کلان همراه با نمودارهای تکنیکی بستگی دارد، اما نوسان‌ گیری در بورس معمولا صرفا طبق نمودارهای فنی تحلیل تکنیکال است.

چنانچه سبد مناسبی را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کنیم، مطمئنا در میان ‌مدت و بلندمدت بازدهی بهتری کسب خواهیم کرد.

امیدوارم از این مقاله با عنوان آموزش نوسان گیری روزانه در بورس نهایت استفاده رو کرده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی هم داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها در انتهای صفحه، با ما در ارتباط باشید.

برای دوستانتان بفرستید: