برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش ترسیم خط روند در بورس – خط روند چیست و چگونه رسم میشود؟

برای سرمایه گذاری در بورس نیاز است تا ما دانش تحلیل خودمون رو بهبود ببخشیم. یک بخش بسیار مهم از تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی، رسم خط روند (Trend Line) هستش که با توجه به آموزش ترسیم خط روند در بورس دیده ایم، می توانیم نسبت به پیش بینی روند آینده قیمتی آن دارایی در تایم فریم (بازه زمانی) مختلف، اظهار نظر کنیم. در نظر داشته باشید که آموزش ترسیم خط روند در بورس یکی از حائز اهمیت ترین و بعضا ساده ترین راهی است که شما عزیزان می توانید برای تشخیص آینده قیمتی مثلا یک سهم در بازار بورس از آن استفاده کنید.

بر اساس مبانی تحلیل تکنیکال ، هیچ تغییر قیمتی بدون روند اتفاق نمی افتد و همین موضوع پایه تحلیل تکنیکال را بنا نهاده است. در آموزش ترسیم خط روند در بورس ما قصد داریم تا به این که خط روند چیست ، نحوه ترسیم خط روند ، مثال هایی از انواع خط روند های بازار بورس و … بپردازیم تا در انتهای مقاله شما عزیزان، هم دید خوبی نسبت به ترسیم خط روند داشته باشید، هم این که بتوانید برای انواع سهام های بورسی خودتون، خط روند را رسم کنید و آینده قیمتی آن را در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تخمین بزنید.

آموزش ترسیم خط روند در بورس

در ابتدای امر باید گفت که به منظور تشخیص جهت حرکت قیمت های بازار قادر هستید از خط روند استفاده نمایید و کاربرد دیگر آن در تشخیص سطح های حمایت و مقاومت خواهد بود. در واقع خطوط روند بیانگر بالاترین و پایین ترین حد نوسان قیمت ها هستند و شما می توانید با استفاده از آن زمان ورود به معامله و یا زمان خروج از سهم را معیین کرده و در ادامه به بررسی خط روند صعودی و نزولی و نحوه رسم خط روند صعودی و نزولی بپردازید.

همانطور که احتمالا تا الآن متوجه شده اید، خطوط روند مفاهیم مهمی در تحلیل تکنیکال به حساب می آیند که با تحلیل آن ها قادرید به داده های حائز اهمیتی در خصوص با سهم مورد نظر خود برسید، مثل سطوح حمایت و مقاومت سهم، ولی این را در خاطر داشته باشید که ۳ نوع خط روند داریم؛ خط روند صعودی، خط روند خنثی و خط روند نزولی که در ادامه بیشتر هر یک از آن ها را توضیح خواهیم داد.

تقسیم ­‌بندی روندها به لحاظ زمانی

جالب است بدانید که به غیر از جهت قیمت، طول مدت روند نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، ولی اغلب معامله ‌گران توجه کم تری به تقسیم ‌بندی زمانی روندها می کنند! اما تقسیم­‌ بندی معمولا به شرح زیر در نظر گرفته می شود :

  1. روند کوتاه­‌ مدت :  روند کوتاه­ مدت کم تر از ۱ ماه در نظر گرفته می شود.
  2. روند میان­ مدت : روند میان­ مدت را بیش از ۱ ماه تا ۶ ماه در نظر گرفته می شود.
  3. روند بلند مدت : روند بلند مدت را بیش از ۶ ماه یا ۱ سال در نظر گرفته می شود.

آموزش ترسیم خط روند در بورس

نکته دیگری که در خصوص با روند ها باید در نظر داشته باشید این است که حرکات موجی شکل آن­ ها بسیار اهمیت دارد. در واقع هر روند در بازه زمانی خود از چند روند کوچک­ تر تشکیل شده است و در بازه زمانی بزرگ ­تر، جزئی از یک موج بزرگ­ تر محسوب می شود، لذا زمانی که صحبت از روند می شود، تعیین بازه زمانی روند هم از نکات مهم آن خواهد بود.

خط روند چیست؟

همان طور که اشاره هایی داشتیم، خط روند یک مفهوم تکنیکال به منظور تعیین جهت حرکت بازار و کمک به تحلیل آن به شمار می رود که برای رسم این خط به حداقل ۲ نقطه نیاز خواهیم داشت. شایان ذکر است که خط روند را با وصل کردن قله ها و یا دره های پیاپی ترسیم می کنیم.

خطوط روند به ۳ دسته صعودی، نزولی و خنثی تقسیم بندی می شود و به منظور درک روند قیمت‌ ها در ابتدا می بایست با مفاهیم قله و کف آشنا باشید تا بتوانید انواع روندهای قیمتی را بهتر درک و ترسیم نمایید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


روند، تغییر ثابت در قیمت یا تغییر انتظارات سرمایه ‌گذاران را به نمایش می گذارد. روندها مجموعه ­‌هایی از موج ­‌های صعودی و نزولی به حساب می آید و در حقیقت در اولین نگاه به نمودار قیمت می­‌ توان این موضوع را فهمید که بازار هیچ زمانی دارای روند مستقیم نبوده و نخواهد بود و مجموعه‌ ه­ایی از شکسته شدن حمایت­ و مقاومت­ های مختلف هستند که تشکیل یک روند را می دهند. قیمت ­‌ها تنها صعود یا سقوط نخواهند کرد، بلکه در بیشتر مواقع در محدوده ­‌های باریکی در نوسان هستن، لذا با توجه به تئوری چارلز داو می­توانیم روندها را به ۳ سمت تقسیم بندی نماییم :

  • روند صعودی (رو به بالا) : قیمت ­‌های افزایشی
  • روند خنثی (یک طرفه) : قیمت ها در یک محدوده کوچک ۱۵ تا ۲۰ درصدی نوسان می کنند
  • روند نزولی (رو به پایین) : قیمت ­‌های کاهشی

خط روند صعودی چیست؟

خط روند صعودی در واقع خطی با شیب مثبت است که از وصل کردن ۲ یا چند نقطه مینیمم می توانیم به آن برسیم. توجه داشته باشید که در خط روند صعودی، نقطه مینیمم دوم می بایست بالاتر از مینیمم اول باشد تا شیب ‌خط مثبت گردد.

هر کف بالاتر از کف قبلی است و خط روند صعودی از بهم متصل کردن نقاط مینیمم آن حاصل خواهد شد. این موضوع را در خاطر داشته باشید که خط روند صعودی شبیه به یک خط حمایت به حساب می آید و وقتی که خط روند صعودی شکسته شود به احتمال زیاد روند قیمتی عوض خواهد شد.

نکته مهم این است که وقتی که روند قیمتی یک سهم صعودی است، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، خریدن سهم و نگهداری سهم تا زمانی که پایان روند صعودی را معلوم کنید، خواهد بود. در تصویر زیر می توانید نمونه یک خط روند صعودی را مشاهده نمایید و آن را با گفته های ما مقایسه کنید تا درک موضوع بهتر اتفاق افتد.

خط روند صعودی

خط روند خنثی چیست؟

روند خنثی به روندی می گویند که در آن قیمت ­‌ها به صورت نسبی در یک دامنه محدودی در نوسان است و افزایش و کاهش قیمت سهم در کانالی بین دو سطح حمایت و مقاومت در جریان است و این دامنه نوسان باریک قیمتی برای روند های خنثی، معمولا حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش و کاهش است و قیمتی سهم از این محدوده خارج نخواهد شد. تغییرات ثابت قیمت سهام وقتی رخ می دهد که انتظارات خاصی از سوی شرکت کنندگان بازار به وجود نیامده باشد.

در نمودار زیر نمونه ای از روند خنثی برای شما به تصویر کشیده شده است تا درک بهتری از گفته های تئوری داشته باشید. همان طور که ملاحظه می کنید، به مدت ۷ ماه تغییرات قیمت سهام شرکت سرمایه ‌­گذاری بوعلی میان دو سطح حمایت و مقاومت در نوسان بوده است.

معامله ­‌گران انتظارات محدودی از این سهم را برای خود در نظر داشتند و روند خنثی سهم در محدوده قیمتی ۴۱۹ و ۳۳۹ ریال شکل گرفت. قیمت هر بار که به سطح ۳۳۹ ریال نزدیک می شود، با تلاش خریداران به سطح مقاومت ۴۱۹ ریال بازگشته است.

آموزش ترسیم خط روند در بورس

خط روند نزولی چیست؟

همان طور که در تصویر زیر هم مشاهده می کنید، خط روند نزولی خطی با شیب منفی می باشد که از وصل کردن ۲ یا چند نقطه ماکزیمم شکل می گیرد. در خط روند نزولی به این موضوع توجه داشته باشید که نقطه ماکزیمم دوم باید پایین تر از ماکزیمم اولی باشد تا شیب‌ خط منفی گردد، در واقع باید هر سقف پایین تر از سقف قبلی باشد و خط روند نزولی از متصل کردن نقاط ماکزیمم آن حاصل خواهد شد.

شایان ذکر است که خط روند نزولی به یک خط مقاومت شباهت دارد و بیانگر افزایش در عرضه خالص علی­‌ رغم افت قیمت سهم است و وقتی که خط روند نزولی می شکند، به احتمال زیاد روند قیمتی عوض خواهد شد.

وقتی که روند قیمتی یک سهم نزولی است، بهترین استراتژی که می تواند مد نظر داشته باشید، فروش سهم و منتظر ماندن تا زمانی که پایان روند نزولی را تعیین کنید، است و سپس اقدام به خرید سهم نمایید تا بیشتری سود و کم ترین ضرر را تجربه کنید.

خط روند نزولی

نحوه ترسیم خط روند صعودی و نزولی

به منظور ترسیم کردن خط روند بر نمودارهای بورس و یا در دیگر بازار های مالی که از نمودار قیمتی برخوردارند، در گام نخست می بایست نوع روند را تعیین کنید، یعنی به منظور رسم خط روند صعودی، باید حداقل ۲ حفره نزولی که حفره دوم از حفره اول بالاتر است و همین طور به منظور رسم خط روند نزولی می بایست حداقل ۲ قله را که حفره دوم از حفره اول پایین تر است را بیابید تا نوع روند مشخص شود.

رسم خط روند صعودی

حال سوال اینجاست که نحوه رسم خط روند صعودی به چه شکل است؟ در واقع باید برای رسم خط روند صعودی، حداقل ۲ حفره نزولی که حفره دوم از حفره اول بالاتر است را بیابید. وقتی که قیمت به نقطه حمایتی رسید و شروع به رشد کرد، تکنیکالیست ها اطمینان حاصل می کنند که این نقطه انتهای حفره نزولی است و با رسیدن دوباره قیمت به نقطه از درستی خط روند اطمینان می یابند.

رسم خط روند نزولی

به منظور رسم خط روند نزولی، می بایست قله ها را به هم متصل کنید. به منظور رسم خط روند نزولی می بایست حداقل ۲  قله را که حفره دوم از حفره اول پایین تر است، بیابید.

قله ها نقاطی از برگشت قیمت هستد که قیمت نمی تواند از آنها عبور کند. برای رسم اولیه خط روند نزولی به دو نقطه همانند نزولی با شرایط عنوان شده نیاز دارید، اما برای افزایش اعتبار خط روند، باید نقطه سومی هم در کار باشد تا آن خط روند از اعتبار به مراتب بیش تری برخوردار باشد.

نکته : به این موضوع توجه داشته باشید که به قله ها و حفره ها، پیووت هم گفته می شود. در علم ریاضیات معادل پیووت، اکسترمم است. به همان صورت که در نمودار صعودی دیدید خط روند صعودی باید از اتصال حفرات به یک دیگر، رسم شود و خط روند نزولی هم بایستی از اتصال قله ها به یک دیگر رسم گردد.

نحوه اعتبارسنجی خط روند

اعتبار خط روند به عوامل بسیاری بستگی دارد که در ما قصد داریم چهار مورد از مهم ترین و تاثیرگذار ترین آن ها را بیان کنیم :

  1. تعداد برخورد نمودار قیمت با خط روند: هر اندازه تعداد برخورد به خط روند بیشتر باشد، آن خط از اعتبار به مراتب بالاتری برخوردار خواهد بود.
  2. شیب خط روند : هر اندازه شیب این خط بیشتر باشد، اعتبار آن روند در پایداری کم تر است و احتمال شکست آن وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که شیب ۴۵ درجه در تحلیل ها شیبی مناسب و معتبر در نظر گرفته می شود.
  3. شدت کاهش/افزایش قیمت سهم : در تعریف این مورد باید گفت که هر اندازه کندل های بلند تری در نزول/صعود ثبت شود، احتمال شکست خط روند بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال سهم برای چند روز متوال صف فروش/صف خرید شود و با درصد های منفی/مثبت ۴ یا ۵ بسته شود از پتانسیل بیشتری برای شکست خط روند خواهد داشت.
  4. بازه زمانی بررسی سهم : شما باید این موضوع مهم را در خاطر داشته باشید که روند به بازه زمانی بررسی سهم وابسته است. به عنوان مثال امکان دارد سهم X در بازه زمانی ۳ ماه اخیر نزولی باشد، ولی در بازه زمانی ۱ ساله صعودی باشد و نزولی که در ۳ ماه اخیر داشته، صرفا یک اصلاح قیمتی باشد، از همین روی خط روند های بلند مدت اعتبار به مراتب بالاتری خواهند داشت.

سیگنال ­‌های خرید و فروش در تحلیل روند قیمت ­‌ها

این موضوع را در نظر داشته باشید که روندها ابدی نیستند و عمر نوح ندارند! این ‌موضوع در عین سادگی یک اصل مهم در شناخت و مطالعه خطوط روند به حساب می آید. معمولا در روندهای نزولی معامله گران تا زمان شکست خط روند نزولی و برگشت قیمت با حجم معاملات زیاد، استراتژی صبر و نظاره بازار را پیش می گیرند.

آموزش ترسیم خط روند در بورس

سیگنال خرید در روند افزایشی

در روندهای صعودی می ­‌توان از خط روند در راستای تعیین زمان مناسب برای خرید نماد مورد نظر خودتون استفاده نمایید، بدین شکل که هر زمان قیمت به خط روند نزدیک شود یا روی آن قرار بگیرد، زمان مناسب برای ثبت سفارش خرید شما عزیزان خواهد بود.

معامله‌­ گران محافظه ‌­کارتر ابتدا اندکی منتظر می مانند تا منحنی قیمت بعد از برخورد با خط روند به سمت بالا حرکت کند و حتی پولبک خود را هم بزند تا در ادامه اقدام به ارسال سفارش خرید کنند.

سیگنال فروش در روند کاهشی

در روندهای نزولی توصیه به شما عزیزان این است که تا زمان شکسته شدن خط روند نزولی، سیاست صبر و انتظار را در نظر داشته باشید، ولی در صورتی که به اشتباه در روند نزولی سهمی را خریداری کردید، زمان مناسب برای ارسال سفارش فروش وقتی است که منحنی قیمت به خط روند نزدیک ‌شود و یا روی آن قرار بگیرد. معامله ‌­گران به منظور کسب اطمینان بیشتر می بایست صبر کنند تا منحنی قیمت بعد از برخورد با خط روند به سمت پایین حرکت نماید تا در ادامه اقدام به فروش آن سهم کنند.

شرایط شکست خط روند

شکت خط روند به عوامل بسیار زیادی وابسته است. در حقیقت هر شکستی در خط روند یک شکست معتبر و یا مهم نخواهد بود، بلکه شکست زمانی معتبر خواهد بود که موارد زیر را دارا باشد :

  1. کندل بزرگ و یا شکاف قیمتی : این مورد از موارد مهم میزان تغییر قیمت در زمان شکست است. هر اندازه درصد تغییر قیمت بیشتر باشد، آن شکست اعتبار بیش تری خواهد داشت. البته در نظر داشته باشید که چنانچه این شکست با شکاف قیمتی همراه باشد، اعتبارش بسیار بالاتر هم خواهد رفت.
  2. حجم معاملات در زمان شکست : حجم معاملات در هنگام شکست باید بالاتر از میانگین روز های دیگر سهم باشد. چنانچه در زمان شکست حجم معاملات کم باشد، احتمال دارد قیمت مجددا به روند حرکت قبلی خود برگردد و این شکست از نوع شکست دروغین باشد. همچنین اگر شکست با حجم بالایی اتفاق بیوفتد، بیانگر این است که افراد زیادی این خط را به عنوان حمایت یا مقاومت قوی قبول دارند و حالا که شکسته شده این افراد در این ناحیه معاملات زیادی را ثبت خواهند کرد.
  3. اعتبار خط روند شکسته شده بالاست یا پایین : هر اندازه اعتبار خط روند بیشتر باشد، شکست آن نیز اعتبار بیش تری خواهد داشت. به بیان دیگر اگر یک خط روند که اعتبار بالایی دارد شکسته شود، آن شکست از نو شکست دروغین نیست و یک شکست واقعی تلقی خواهد شد و بیانگر تغییر روند در حرکت قیمت سهم خواهد بود.
  4. همراه بودن شکست با یک الگو : چنانچه شکست با یک الگو همراه باشد، اعتبار آن شکست بالاتر خواهد بود و باید دقت بیش تری به آن داشته باشید. به عنوان مثال زمانی که نمودار سهم در انتهایی یک الگوی بازگشتی از نوع سروشانه سقف است، اگر نمودار قیمت خط گردن را با قدرت بالایی بشکند، آن شکست از اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود.

نکات مهم در آموزش ترسیم خط روند در بورس

  • توجه داشته باشید که یک خط روند واحد را می ‌توان به یک نمودار اعمال کرد تا تصویر واضح ‌تری از روند و سمت و سوی قیمت در اختیار ما قرار گیرد.
  • برای ایجاد یک خط روند، تحلیلگر می بایست حداقل ۲ نقطه روی نمودار قیمت داشته باشد و اگر تعداد برخورد با خط روند بیشتر باشد، اعتبار آن خط روند بیشتر خواهد بود.
  • خطوط روند را می ‌توان به کف ‌ها و سقف ‌های قیمت اعمال کرد تا یک کانال ایجاد شود.
  • هر زمان داده قیمت بیشتری در نمودار اضافه شود، خطوط روند نیز باید مجددا ترسیم شوند.
  • دوره زمانی تحلیل شده و نقاط دقیقی که به منظور رسم خط روند مورد استفاده قرار می گیرند، امکان دارد برای هر معامله ‌گر تفاوت داشته باشد.
  • این امکان وجود دارد که خط روندی که به وسیله یک معامله ‌گر رسم می شود، به وسیله معامله‌ گران دیگر به صورت دیگری رسم شده باشد.
  • یک خط روند بعضی اوقات برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد و قیمت به اندازه کافی از آن فاصله می گیرد و به همین خاطر این خط روند باید بروزرسانی شود، همچنین معامله ‌گران معمولا نقاط داده متفاوتی را برای اتصال انتخاب می کنند که باید آن را در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری 

بنابراین خط روند به وسیله معامله گران به منظور اطمینان از پوزیشن معاملاتی خود استفاده می شود. همچنین خطوط روند در تشخیص نقاط حمایت و مقاومت هم موثر اند و می توان ادامه روند را به وسیله آن ها مورد بررسی قرار داد. ترسیم خطوط روند را قادرید در استراتژی معاملاتی خود قرار داده و از آن استفاده کنید.

هنوز هم در مورد نقاط دقیق ترسیم خطوط روند، بحث زیادی وجود دارد ولی چیزی که واضح است این است که هیچ خط روندی الزاما درست و هیچ کدام الزاما غلط نیست و شما عزیزان با ترسیم خط روندی با برخورد بیشتر در روند های صعودی، نزولی و حتی خنثی می توانید ریسک معاملاتی خود را به حداقل برسانید و این موضوع را هم در نظر داشته باشید که قدرت یک خط روند با افزایش تماس نقاط حمایت و مقاومتی با قیمت ها، بیشتر می شود.

روی هم رفته، خطوط روند و به صورت کلی تشخص روند بازار ، ساده ‌ترین ابزارهای معاملاتی به حساب می آید که در اختیار معامله گران قرار گرفت است و به همین دلیل سادگی آن باید حتما از آن در کنار موارد دیگر بهره بگیرید، تنها باید نقاط روی نمودار را به هم متصل نمایید.

تنها کاری که باید الان انجام دهید این است که دو یا چند سطح قیمتی پایین یا دو یا چند سطح قیمتی بالا را به هم وصل کنید و در ادامه رفتار آن سهم نسبت به سطوح ترسیمی خود را زیر نظر داشته باشید تا دستتان در ترسیم خط روند راه بیوفتد.

برای امر اعتبارسنجی هم دنبال سومین پرش بگردید. همچنین، در خطوط روند صعودی دنبال فرصت خرید و در خطوط روند نزولی دنبال فرصت فروش باشید و پیش برید و موارد دیگر مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادین ، تابلو خوانی در بورس ، فیبوناچی در تحلیل تکنیکال و … را هم در کنار استراتژی خط روند، مورد استفاده قرار دهید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی جامع با عنوان آموزش ترسیم خط روند در بورس نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود از طریق بخش ارسال نظرات با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگزارید.

برای دوستانتان بفرستید: