Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
آموزش تابلوخوانی در بورس - تابلوخوانی بازار و تکنیک های معاملاتی در سایت tse

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش تابلوخوانی در بورس – تابلوخوانی بازار و تکنیک های معاملاتی در سایت tse

در آموزش قدم به قدم بورس این بار به مبحث آموزش تابلوخوانی در بورس میرسیم. تابلوخوانی بازار و تکنیک های معاملاتی در سایت tse یکی از آن مواردی است که هر سهامدار و معامله گری در بورس باید با آن آشنایی های لازم رو داشته باشد. اگر در اینترنت سرچ کنید، فیلم آموزش تابلو خوانی بورس برای شما نمایش داده خواهد شد، ولی بهتر است نسبت به آموزش تابلو خوانی بورس یک آشنایی کلی داشته باشید تا بتوانید بهتر از فیلم آموزش تابلو خوانی بورس استفاده نمایید. در آموزش تابلوخوانی در بورس قصد داریم تا تمامی مواردی که یک معامله گر باید در تابلوی معاملات و سایت بورس مشاهده کند و در روند معاملات و تصمیمات خود در نظر داشته باشد را بررسی کنیم تا موضوع اموزش تابلوخوانی در بورس که یکی از ارکان آموزش مبانی بورس است را یاد بگیرید و دیگر به هیچ سایت تابلوخوانی نیاز نداشته باشید، چرا که آموزش تابلوخوانی در بورس بسیار ساده است و هر فردی می تواند با کمی دقت و توجه آن را یاد بگیرد.

آموزش تابلوخوانی در بورس

برای ورود و کسب موفقیت در هر حرفه و شغلی، آموزش و کسب مهارت در آن زمینه، نخستین گام به حساب می آید. ورود به بورس و بدل شدن به یک معامله گر حرفه ‌ای و با تجربه، هدف بسیار والایی محسوب می شود که هر سرمایه گذار به آن فکر می کند و سعی دارد در این جهت قدم بردارد، اما دستیابی به آن به‌ آسانی قابل دسترسی نیست و مستلزم یادگیری پی در پی است. همچنین مفاهیمی مانند؛ تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، یکی از مباحث مهم آموزش تابلوخوانی در بورس و بازار خوانی در بازار سرمایه است که هر سرمایه گذار باید آن را در نظر داشته باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


می توان این طور گفت که موضوع روانشناسی بازار بورس دقیقا همین تابلوخوانی بورس به شمار می رود. یک سرمایه گذار بایستی بر تابلو بورس و بازار خوانی تسلط کافی را داشته باشد تا قادر باشد به بررسی و تجزیه و تحلیل اتفاقات روی تابلو بپردازد و در نهایت خرید و فروشی مطمئن تر و پر سود تر را برای خود رقم بزند. بنابراین گفتنی است که یکی از احتیاجات یک سرمایه گذار بعد از ورود به بازار بورس و دریافت کد بورسی این است که به تابلو خوانی در بازار بورس و بازار خوانی به اندازه کافی تسلط داشته باشد تا بتواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس می بیند، بررسی کند تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده، خرید و فروش مطمئن و سوددهی داشته باشد.

تابلو خوانی چیست؟

در حقیقت تابلوخوانی در بورس یعنی بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، انواع کندل های قیمتی، قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله، سهام شناور سهم و نسبت های EPS و P/E سهم و گروه، ورود و خروج پول هوشند ، ارزش معاملات، تحرکات حقوقی و حقیقی، نوسان‌ های قیمت، میزان عرضه و تقاضای موجود روی هر سهم و مواردی از این دست که به شناخت وضعیت کوتاه ‌مدت و میان ‌مدت سهم منتهی می شود.

تابلوخوانی بازار و تکنیک های معاملاتی در سایت tse

در صفحه اصلی سایت بورس و در راستای تابلوخوانی در بازار بورس می توانید شرکت هایی که بیشترین تاثیر را بر روی شاخص داشتند و یا نماد های پر بیننده را ببینید. از بخش گزینه های بالای صفحه سمت چپ شما می توانید که لیست تمام سهم های بازار را مشاهده کنید. در این بخش سهام شرکت ها را به تفکیک صنایع هم می توانید که ببینید و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

قیمت 

در نظر داشته باشید که قیمت خرید بهترین سفارشی که در سطر اول سفارشات وجود دارد است. قیمت معامله نشان دهنده آخرین قیمت معامله ‌شده سهام خواهد بود. قیمت اولین، اولین معامله ‌ای که در نماد انجام شده است را نشان می دهد و قیمت پایانی، میانگین موزون قیمت های معامله ‌شده همان روز با توجه به حجم معاملات خواهد بود. قیمت فروش هم مثل قیمت خرید است و قیمت دیروز، قیمت پایانی روز گذشته را به نمایش خواهد داد. شایان ذکر است که اگر آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی بیش ‌تر باشد، بیانگر اقبال بازار به سهام است و روند مثبت احتمالی در روز بعد را نشان خواهد داد و برعکس. در محاسبه قیمت پایانی سهام، میزان حجم مبنای سهم هم مورد بررسی قرار می گیرد و تحت شرایطی که تعداد سهام معامله ‌شده در یک روز بسیار کم تر از حجم مبنا باشد، قیمت پایانی نزدیک ۰ خواهد بود. در کل می توان این طور گفت که از قیمت پایانی به منظور محاسبه قیمت مجاز روز آینده کمک گرفته می شود.

خرید و فروش حقیقی و حقوقی

در بازار سرمایه ۲ گروه سرمایه ‌گذار داریم که شامل سرمایه گذاران حقیقی و سرمایه گذاران حقوقی می شوند. سرمایه گذاران حقوقی، شرکت‌ های ثبت ‌شده ‌ای محسوب می شوند که به وسیله شرکت به دریافت کد بورسی اقدام کرده اند که شامل؛ شرکت های سرمایه گذاری ، سبدگردانی، صندوق های سرمایه گذاری و … می شوند. سرمایه گذاران حقیقی افرادی هستند که اقدام به دریافت کد معاملاتی در بازار سرمایه کرده اند و در ادامه به خرید و فروش سهام پرداخته اند. یکی از قسمت های حائز اهمیت دیگر سایت TSE این بخش است که در آن تعداد خریداران و فروشندگان، میزان خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها و حجم معاملات آن‌ها را به نمایش می گذارد. با بررسی تعداد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و حجم معاملات صورت گرفته، می ‌توان تجزیه و تحلیل سهم موردنظر را در دستور کار داشت.

P/E وEPS

یکی از اطلاعات مهم در تابلوی سهام، سود هر سهم شرکت یا همان EPS و نسبت قیمت به درآمد یا همان P/E برای هر سهم است. در حقیقت یکی از انواع صورت های مالی شرکت‌ ها، صورت سود و زیان است که بیانگر عملکرد یک شرکت در طی یک دوره زمانی است که محصول نهایی آن سود یا زیان است. هر زمان کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم کنیم، سود هر سهم به دست می آید. گفتنی است که اگر EPS در تابلوی معاملات سهام، منفی باشد، بیانگر زیان ده بودن شرکت خواهد بود. P/E از تقسیم قیمت جاری سهم بر سود هر سهم حاصل می شود. این نسبت به ‌عنوان ابزار دست تحلیل گران بوده که تلاش می‌کنند با تخمین دقیق آن بتوانند ارزش ذاتی یک شرکت را مورد محاسبه قرار می دهند.

حجم مبنا

تعداد سهام همان‌ طور که از نام آن مشخص است، به تعداد سهامی که معامله شده می گویند. حجم مبنا به حداقل تعداد سهامی می گویند که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد. فلسفه حجم مبنا برای کنترل رشد بی‌رویه قیمت سهام در سال ۱۳۸۲ با ۱۵ درصد از کل سهام یک شرکت طی یک سال تصویب شد. به این صورت حجم مبنای روزانه ۰۰۰۶٫۰ کل سهام شرکت شد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در سال ۱۳۸۳ این قانون تغییراتی را به خود دید و این عدد به ۲۰ درصد افزایش و حجم مبنا نیز ۰۰۰۸٫۰ افزایش پیدا کرد، ولی از سال ۱۳۹۳ به ۱۰ درصد کاهش یافت. در اواخر سال ۱۳۹۸ این قانون مجددا تغییر کرد و در حال حاضر طبق میزان معاملات سهم و قیمت پایانی آن و به ‌صورت شناور ارزیابی می شود. سهام شناور درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم قرار دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر میزان درصد سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد، می ‌توان گفت سهام آن شرکت طبق عرضه و تقاضای واقعی ‌تر قیمت ‌گذاری شده است و کنترل قیمت سهام و فعالیت‌ های سفته بازی در همچین شرکت ‌هایی کم ‌تر خواهد بود. میانگین حجم ماه هم میانگین تعداد سهامی است که در ۱ ماه اخیر مورد معامله قرار گرفته است.

آموزش تابلوخوانی در بورس

بازه قیمتی

این قسمت از تابلوی معاملات بازار بورس، تغییرات سهم را به‌ صورت روزانه، هفتگی و سالیانه نمایش می دهد. بازه روز حداقل و حداکثر قیمتی است که سهام شرکت در آن روز معامله شده است. قیمت مجاز قیمتی است که سهم می ‌تواند روزانه در آن بازه نوسان داشته باشد. در حقیقت بازه هفته قیمت سهام شرکت در طی یک هفته را بیان می کند و بازه سال قیمت سهام را در طول ۱ سال گذشته نمایش می دهد، این بدین معنی است که چنانچه امروز ۵ مرداد باشد، قیمت سال بیانگر قیمت سهام شرکت از ۵ مرداد سال گذشته تا ۵ مرداد امسال در نظر گرفته شده است.

خرید و فروش

این بخش روند کنونی معاملات سهم را نمایش می دهد. به صورت کلی ۳ حالت در معاملات یک سهم می‌ تواند اتفاق افتد. اول این‌ که صف خرید باشد، دوم این که صف فروش باشد و سوم خرید و فروش به ‌صورت متعادل صورت پذیرد. خرید و فروش اوراق بهادار در بورس طبق سازوکار حراج صورت می پذیرد.

جالب است بدانید که در این حراج اولویت اول قیمت مناسب و اولویت دوم زمان است. درنهایت زمانی که قیمت پیشنهادی برای خرید سهم با قیمت پیشنهادی برای فروش سهم برابر باشد، معامله انجام خواهد شد. در این حالت سامانه معاملاتی به شکل اتوماتیک خرید و فروش را در کسری از ثانیه انجام خواهد داد و بلافاصله سفارش‌ های انجام ‌شده از سامانه معاملاتی حذف خواهند شد و جای خود را به سفارش جدید تر خواهند داد.

نمودار قیمت و حجم

این نمودار نشان دهنده این موضوع است که در دامنه نوسان روز جاری چه حجمی و در چه قیمتی معامله شده است.

معاملات

تعداد معاملات، تعداد معامله هایی که در یک سهم انجام شده است را بیان می کند. در نظر داشته باشید که حجم معاملات شامل تعداد سهام شرکت که در طی روز بین خریدار و فروشنده معامله می ‌شود، است.

موارد مهم در آموزش تابلوخوانی در بورس

  • نوسان های منفی در روزهای صعودی بازار، بیانگر جم گردن سهم به وسیله بازیگر اصلی سهم است.
  • رنج های مثبت و منفی در طول روز نشان دهنده نیت و تحرکات سهامدار عمده می باشد.
  • به قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی سهم توجه داشته باشید، لذا معمولا می تواند بیانگر ورود و یا خروج حقوقی باشد.
  • صف خرید و صف فروش سهم به هیچ عنوان بیانگر ارزشمندی و یا عدم ارزشمندی سهم نیست.
  • کد به کد ها را تحت نظر داشته باشید، ولی فکر نکنید که رکن بسیار مهمی برای تصمیم شما هستند، به این دلیل که بسیاری از کد به کد ها برای گمراهی شما سهامداران طراحی میشود.
  • ملاک ارزشمندی و به صورت کلی تصمیم خودتان را در روز بازگشایی سهام های مختلف قرار ندهید، لذا در روز بازگشایی قیمت سهم تحت تاثیر هیجانات روز آن سهم است.
  • جریان ورود پول را در نظر بگیرید و بدانید که ورود و خروج پول هوشمند یک روزه اتفاق نمی افتد و بعضا ماه ها طول می کشد.
  • تحرکات بازار گردانان سهم را زیر نظر بگیرید، زیرا آن ها صبر زیادی دارند و تلاش دارند تا جای ممکن سهامداران را خسته کرده و اصطلاحا از آن ها نوسان بگیرند.
  • حجم معاملات یکی از مهم ترین مولفه های موجود برای شناسایی سهام مستعد رشد است. در واقع هیچ کاهش و یا افزایشی بدون تغییر در روند حجم معاملاتی آن سهم رخ نخواهد داد. در حقیقت یعنی اگر سهام شما ۱۰۰ درصد هم رشد کرده باشد ولی حجم معاملاتی در آن پایین باشد، به معنی نقدشوندگی پایین آن سهم است و ای امکان وجود دارد که در زمان فروش آن به مشکل بخورید. به عنوان آخرین نکته در خصوص با حجم معاملات در خاطر داشته باشید که همیشه تغییرات ناگهانی حجمی را باید زیر نظر خود داشته باشید.
  • در تابلو خوانی بورس ، در صورتی که تعداد خریدار سهم به نسبت فروشنده های ان کم تر باشد، ولی روند قیمتی خنثی یا صعودی باشد، بیانگر قدرت خریدار خواهد بود، ولی این مورد هم شرط کافی برای خرید و یا فروش یک سهم نیست.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها می توان این طور گفت که کلا به منظور انجام یک معامله و یا خرید و شناسایی سهام مستعد رشد، بایستی در کنار استفاده از تحلیل بنیادی و همین طور تحلیل تکنیکال و توجه به موارد دیگر، رفتارشناسی سرمایه گذاری و وضعیت کلی بازار را نیز در فرآیند انجام معاملات در بازه های زمانی گوناگون در نظر گرفت و این روانشناسی بازار از تابلوی سهم شروع می شود و سپس به کل بازار می رسد، در حقیقت با تابلوخوانی بازار بورس که در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی لحاظ شده است، خواهید توانست بهترین سهام های بازار را شکار کنید و سودی خوبی را از خرید و فروش آن ها به دست آورید.

جالب است بدانید که اکثر مواقع به کمک تابلوی بورس است که قادریم اتفاقاتی مانند کد به کد حقوقی به حقیقی ، معاملات بلوکی ، اردر های ترس و مواردی از این دست را توجه شویم که تمامی آن ها تنها با استفاده از مفهومی با نام تابلو خوانی بازار و رفتارشناسی سرمایه‌ گذاران ممکن خواهد شد. نکته قابل توجه دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که بهترین سایت تابلوخوانی بورس متعلق به خود سازمان بورس (tsetms.com) است و شما عزیزان هم همیشه قادرید از آن استفاده های لازم رو ببرید.

در این مطلب تلاش داشتیم تا به صورت جامع به موضوع آموزش تابلوخوانی در بورس بپردازیم، امیدوارم که مفهوم تابلو خوانی بورس را تا حدود زیادی متوجه شده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی هم بود، از بخش نظرات از کارشاناسان کد بورسی سوال فرمایید تا با زبانی ساده پاسخ شما را بدهند.

اگر دوست دارید از بیشترین حجم معاملات ، حجم های مشکوک و بیشترین حجم ۱۰ روزه و ۳۰ روزه بورس و یا به صورت کلی هر نکته ای که مربوط به تابلوخوانی در بورس می شود مطلع شوید، بخش رصد بازار بورس برای شما طراحی شده است.

برای دوستانتان بفرستید: