برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش اندیکاتور rsi – بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری

همانطور که میدانید، یکی از مهم ترین ابزارهای بازارهای مالی، اندیکاتورها محسوب می شوند. اندیکاتور بورس قادر است بهترین سیگنال های خرید و فروش سهم را به شما عزیزان بدهد و سودآوری شما را تضمین کند. حال سوال اینجاست که بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری کدام است؟ اندیکاتور rsi چیست و چه قابلیت هایی دارد؟ اندیکاتور rsi در واقع از بهترین اندیکاتور بورس محسوب می شود و در اینجا قصد داریم تا به آموزش اندیکاتور rsi بپردازیم. در واقع آموزش اندیکاتور rsi شامل اینکه اندیکاتور RSI چیست و چگونه می توان از آن سیگنال گرفت و نحوه بارگزاری آن به چه صورت است و … می باشد که قصد داریم در این مقاله آموزشی با عنوان آموزش اندیکاتور rsi به آن بپردازیم، لذا اگر در بورس و یا هر بازار مالی دیگری فعالیت دارید و به دنبال سیگنال های رایگان و عالی یک سیستم هوشمند می گردید، به شما عزیزان اندیکاتور rsi که یکی از بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری در بورس است رو توصیه می کنیم.

آموزش اندیکاتور rsi

اندیکاتور RSI که مخفف عبارت Relative Strength Index است با روابط پیچیده ریاضی مورد ارزیابی قرار می گیرد که برای استفاده از آن به هیچ وجه نیاز به دانستن و بلد بودن این محاسبات سخت ریاضی نخواهید داشت. در ادامه باید گفت که در تنظیمات RSI معمولا از تنظیم ۱۴ روزه بهره گرفته شده است. اندیکاتور rsi مثل اندیکاتور MACD در گروه اسیلاتورها قرار می گیرد، بخاطر این که همیشه بین ۲ سطح ۰ تا ۱۰۰ نواسانات خود را دنبال خواهد کرد. اندیکاتور RSI یک اندیکاتور نوسان نما یا Oscillator محسوب می شود، بدین معنی که نقاط خرید و فروش را به ما نشان خواهد داد، البته به این موضوع توجه داشته باشید که از آن جایی که این اندیکاتور بسیار پرکاربرد و قوی می باشد، می توان بر روی آن خطوط روند را ترسیم کرد و یا جهت روند را با آن معلوم کرد و از آن استفاده کرد. شایان ذکر است که اندیکاتور rsi از ۳ محدوده تشکیل شده است که شامل : محدوده ۰ الی ۳۰ درصد ، محدوده ۳۰ الی ۷۰ درصد و محدوده ۷۰ الی ۱۰۰ درصد می باشد.

کاربردهای اندیکاتور rsi

اندیکاتور RSI در واقع یک نمودار خطی در پایین صفحه برای شما به نمایش در خواهد آورد که در این نمودار دو سطح حائز اهمیت وجود دارد که آن ها ۳۰ و ۷۰ درصد هستند که به‌ صورت خط ‌چین بین نوسان ۰ تا ۱۰۰ قرار گرفته اند. لازم به ذکر است که بیشتر نمودار سهام میان سطوح افقی ۳۰ الی ۷۰ نوسان بسیاری را به همراه خواهند داشت. سطح افقی ۳۰ نقش یک حمایت ‌کننده بسیار معتبر را خواهد داشت و بیانگر اشباع فروش خواهد بود و روزهایی که با فشار فروش، اندیکاتور به سطح ۳۰ یا پایین‌ تر از آن نزدیک خواهد شد، نمودار RSI در روزهای آینده به سمت بالا بر خواهد گشت. به این نکته توجه داشته باشید که در سطح افقی ۷۰ و بالاتر از آن هم اغلب موضوع مقاومت پیش خواهد آمد که نمودار به اشباع خرید خواهد رسید و به ‌بیانی دیگر خریداران به حد اشباع و کاهش قدرت خرید رسیده‌ اند و شاهد فشار فروش و کاهش قیمت در نمودار خواهیم بود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در خصوص با نحوه سیگنال دهی اندیکاتور rsi در بخش بعدی توضیح خواهیم داد ولی به این موضوع توجه داشته باشید که در روندهای ایمپالس (صعودی یا نزولی) اغلب جهش اصلی نمودار در بالای سطح ۷۰ یا پایین سطح ۳۰ خواهد بود، ولی در روندهای خنثی اغلب نمودار بین ۲ سطح ۳۰ الی ۷۰ در نوسان خواهد بود. شما عزیزان نیز قادر خواهید بود در نمودار اندیکاتور RSI ، ابزار خطوط روند را مورد استفاده خود قرار دهید. قادرید به منظور دستیابی به نقاط خرید و فروش مناسب در سهم از اندیکاتور rsi استفاده نمایید، برای مثال از نوار ابزار تحلیل تکنیکال در سمت چپ خطوط مورب را انتخاب کنیم و با رسم یک خط مورب، در قسمت اشاره شده به علت شکست خط روند صعودی، سیگنال فروش به دست خواهد آمد.

سیگنال دهی اندیکاتور rsi

سیگنال خرید : بعضی مواقع شاهد عدم جذایت قیمت برای خریداران و همین طور شتاب ‌زدگی فروشندگان در بازارهای مالی هستیم که در این وضعیت حالتی ایجاد می شود که فروش افراطی در بازار و با حجم بالا صورت می پذیرد و تحت این شرایط نمودار RSI به مرور زمان سطح ۳۰ را می شکند و شاخصی کم تر از ۳۰ را از آن خواهید دید، اما در ادامه و پس از نوساناتی که شاخص RSI در زیر سطح ۳۰ دارد، رفته رفته فروش های افراطی کم تر خواهد شد و حالتی ایجاد خواهد شد که مجددا تمایل خریداران برای ورود به بازار بیش تر از پیش شود و در این وضعیت است که شاخص RSI شروع به رشد می کند و وقتی که سطح ۳۰ از پایین به بالا شکسته شود، سیگنال خرید را صادر خواهد کرد که قابل استناد خواهد بود.

آموزش اندیکاتور rsi

سیگنال فروش : زیاد تر شدن تقاضا و ورود نقدینگی بسیار زیاد به بازار موجب افزایش پیوسته قیمت می شود و این روند زمانی که قیمت ها برای خریداران از جذابیت برخوردار باشند، ادامه دار خواهد بود. افزایش قیمت و کاهش خریدهای افراطی وضعیتی را ایجاد خواهد کرد که به آن اشباع خرید گفته می شود و تحت این شرایط، غول بزرگ سرمایه رفته رفته اقدام به فروش می کند و با توجه به این موضوع که جمعیت خریداران در بازار کم شده است، قیمت هایی پایین ‌تری برای خرید جذابیت پیدا خواهند کرد که این امر موجب کاهش قیمت گزینه سرمایه‌ گذاری می شود و در این شرایط شاخص RSI شروع به نزول از ناحیه اشباع خرید می کند و شکست این سطح (۷۰) خبر خوبی برای دارندگان این سهم نیست و این یعنی تمایل بالای سرمایه ‌گذاران برای فروش های بیشتر که در واقع یک سیگنال فروش برای سهم خواهد بود.

آموزش اندیکاتور rsi

استفاده از قوانین روند در RSI

باید گفت که در اسیلاتور RSI از قوانین روند هم قادرید بهره بگیرید و برای نوسانات RSI خط روند را ترسیم نمایید و در زمان شکست روند به بررسی آن بپردازید و موقعیت های مناسب معاملات را شناسایی و به خرید و فروش در بهترین نقاط قیمتی و زمانی اقدام کنید.

واگرایی ها در اندیکاتور rsi

در حقیقت واگرایی میان rsi و خطوط قیمت وقتی که اعداد بالاتر از ۷۰ و یا پایین تر از ۳۰ قرار بگیرد، اخطار بسیار جدی خواهد بود که حتما می بایست به آن توجه لازم رو داشته باشید. گفتنی است که این واگرایی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت و بیانگر برگشت نمودار قیمت می باشد. وقتی که در روندی صعودی، واگرایی بین اندیکاتور و نمودار قیمت در تراز ۷۰ و بالاتر را مشاهده کنیم، به احتمال زیاد برگشت روند و نزول قیمت را خواهیم دید و همچنین زمانی که در انتهای یک روند نزولی، واگرایی بین قیمت و اندیکاتور rsi در تراز های ۳۰ و کم تر از آن وجود داشته باشد، عوض شدن روند و افزایش قیمت سهم بسیار محتمل خواهد بود. این امکان وجود دارد که در تراز های کم تر تر از ۷۰ و بالاتر از ۳۰ هم واگرایی میان قیمت و اندیکاتور دیده شود، اما این واگرایی دارای اعتبار و اهمیت زیادی نیست و در واقع اعتبار کمتری خواهد داشت.

تحلیل پذیری اندیکاتور RSI با سطوح حمایت و مقاومت

جالب است بدانید که قوانین سطوح مقاومت و حمایت در اندیکاتور rsi مثل نمودار قیمت سهم است، بدین معنی که در اینجا هم با اتصال نقاط کمینه rsi به هم دیگر، قادر خواهیم بود به حمایت دینامیک rsi دست پیدا کنید و با اتصال نقاط بیشینه به یک دیگر به سطح مقومت هم دست پیدا کنید. لازم به ذکر می باشد که هر اندازه سطوح حمایت و مقاومت اندیکاتور rsi با قدرت بالاتری شکسته شوند، به مراتب دارای اعتبار بیشتری خواهند بود و می توان با اعتما بیشتری آن را مبنای کار خود قرار داد.

نکات مهم در خصوص اندیکاتور آر آس آی

  • به اندیکاتور rsi تنها به چشم سیگنال دهی نگاه نکنید، بلکه باید در کنار نمودارهای تحلیل نیز از آن بهره بگیرید.
  • وقتی که در حالت خنثی قرار دارد نباید هیچ گونه خرید و یا فروشی را ثبت کنید.
  • فقط با استفاده از اندیکاتور rsi نمی توان موقعیت خرید و فروش را در بازار بورس معین کرد.
  • RSI به تنهایی یک اندیکاتور کاملا مطمئن و دقیق نیست و نباید به تنهایی طبق سیگنال های آن به خرید و فروش بپردازید.
  • وارونگی مثبت آن وقتی رخ می دهد که یک روند صعودی را در قیمت می بینیم.
  • وارونگی منفی آن وقتی رخ می دهد که یک روند نزولی را در قیمت می بینیم.

اندیکاتور rsi

نتیجه گیری

در انتها ذکر این نکته ضروری است که اندیکاتور ها فقط به عنوان تعقیب کننده روند و ابزاری کمکی برای تحلیل تکنیکال به حساب می آیند و هیچ موق آن ها را تنها با استفاده نکنید تا موقیعت مناسب برای خرید و فروش را بیابید بلکه این سیگنال های اندیکاتور های بورسی تنها هشداری برای جلب توجه بیشتر تحلیلگران و سهامداران به موقعیت سهام و بررسی بیشتر آن خواهد بود تا چنانچه شرایط آن خوب و مناسب بود با کمک ابزار های تحلیل تکنیکال تایید شود که اقدام به خرید، فروش یا سهامداری کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در حقیقت چندین شاخص مهم در زمان استفاده از اندیکاتور rsi وجود دارد مثل مواردی مانند تنظیمات، امتیاز مانند ۳۰ و ۷۰ و واگرایی های صعودی و نزولی که قادرید از آن استفاده کنید، ولی با این حال این موضوع را در خاطر داشته باشید که هیچ شاخصی ۱۰۰ درصد دقیق و کارآمد نخواهد بود، به خصوص اگر به تنهایی از آن استفاده کنید، پس معامله گران به منظور جلوگیری از ایجاد سیگنال های غلط می بایست از اندیکاتور rsi در کنار دیگر اندیکاتورها بهره بگیرند. پس درست است که اندیکاتور rsi یکی از بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری در بورس است ولی باید در کنار دیگر ابزارهای تحلیلی از آن استفاده کنید. امیدوارم که از این مقاله آموزشی با عنوان آموزش اندیکاتور rsi نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا موردی بود از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

برای دوستانتان بفرستید: