برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست و چگونه کار میکند؟

مفهموم آربیتراژ در بازار ارز دیجیتال چیست؟ در این مقاله به بررسی آربیتراژ به عنوان یکی از کم ریسک ترین استراتژی های معاملاتی خواهیم پرداخت و انواع آن را معرفی خواهیم کرد. روش‌ های مختلف خرید و فروش ارزهای دیجیتال بیشتر بر مبنای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال هستند، اما آربیتراژ ساز و کار متفاوتی دارد. استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال زمانی که یک رمزارز دارای اختلاف قیمت در دو صرافی مختلف است، به منظور کسب سود مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در ادامه بیشتر در خصوص این که آربیتراژ ارز دیجیتال چیست و چطور انجام می شود صحبت خواهیم کرد.

آربیتراژ ارز دیجیتال

قیمت رمزارزها در تئوری باید در در صرافی‌ها برابر باشد بنابراین هرگونه اختلاف قیمت بین آن‌ها فرصت آربیتراژ محسوب می شود. مؤسسات مالی بزرگ نیز از آربیتراژ به عنوان یک ابزار برای کسب سود استفاده می کنند. صرافی‌های بسیار زیادی در جهان وجود دارند که می‌توان از طریق آن ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت. آربیتراژ به معنای خرید یک دارایی در یک مکان و فروش آن با قیمت بالاتر در مکانی دیگر است. به عبارت دیگر به خرید هر ارزدیجیتالی از صرافی الف و فروش آن در صرافی و با قیمتی بالاتر آربیتراژ گفته می شود. پس می‌توان از این روش برای کسب درآمد استفاده کرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


همانطور که می دانید هیچ سود تضمین شده ای در معاملات وجود ندارد ولی معاملات آربیتراژ می توانند تقریباً سود تضمین شده بدهند. اما سود حاصل از آن بسیار جزئی است و در حجم های بالا می توان سود خوبی حاصل کرد. هم‌چنین آربیتراژ سرمایه گذاری تقریباً بدون ریسکی است؛ زیرا در صورت امکان فروش دارایی در کمترین زمان ممکن، عملاً ریسک بسیار ناچیزی شامل حال معامله گران خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که ریسک آن‌ صفر است چون عملاً بدون ریسک، سودی وجود نخواهد داشت.

معامله گران می‌توانند آربیتراژ را به صورت دستی انجام دهند، اما به دلیل تغییر دائمی قیمت ها در صرافی های مختلف و همچنین ایجاد موقتی این اختلاف قیمت، سرعت در انجام این کار بسیار مهم است و انجام این کار به صورت دستی، کاری زمانبر می باشد. مثلاً ممکن است اختلاف قیمت بیت کوین در دو صرافی بایننس و کوکوین فقط برای چند دقیقه ادامه داشته باشد و احتمال اینکه شما در همان لحظه، در حال بررسی بیت کوین باشید، بسیار کم است. ازسوی دیگر، رصد کردن قیمت تعداد زیادی ارز دیجیتال در صرافی های مختلف بسیار زمانبر و عملاً نشدنی است. به همین دلیل بسیاری از تریدرها آربیتراژ را توسط ربات‌های آربیتراژ انجام می دهند و از آن ها برای یافتن اختلاف قیمتی و خرید و فروش دارایی، استفاده می کنند.

اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی ها مختلف به چه دلیل است؟

ارزهای دیجیتال در سطح جهانی معامله می شوند، بنابراین این یک امر طبیعی است که ارزهای دیجیتال در کل جهان با یک قیمت معامله نشوند. از سوی دیگر به دلیل اینکه این بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا است و در آن هر کس می‌تواند اقدام به سفارش گذاری رمرزارزها به هر قیمتی کند بنابراین امکان یکسان ‌سازی قیمت‌ها وجود نداشته و در چنین بازارهایی اختلاف قیمت‌ها همواره وجود خواهد داشت. حتی درسطح یک کشور نیز ممکن است اختلاف قیمتی وجود داشته باشد. مثلاً درصرافی های ایرانی نیز قیمت کریپتوکارنسی ها یکسان نیست و با هم تفاوت دارد.

نحوه انجام و مراحل آربیتراژ

به کسی که توسط استراتژی آربیتراژ معامله میکند “آربیتراژِر” گفته می شود. آربیتراژر برای استفاده از معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال، در مرحله نخست باید صرافی‌ هایی را انتخاب کند که حجم معاملاتی بالایی دارند. حجم معاملات بالا برای انجام آربیتراژ نکته بسیار مهمی است. سپس باید قیمت یک توکن خاص را در این صرافی‌ها رصد کرده و اختلاف قیمت آن توکن را در دو صرافی مختلف بیابد. پس از آن مرحله حساس خرید توکن از یک صرافی و انتقال و فروش آن در صرافی دیگر است؛ باید توکن را باید قیمت کمتر از صرافی الف خریداری کرده و آن را به صرافی ب که قیمت بالاتری دارد، منتقل کرده و به فروش رساند.

مثلا، قیمت بیت کوین در صرافی بایننس x دلار است و قیمت آن در همان لحظه در صرافی کوکوین، X+1 دلار است. شما برای آربیتراژ ابتدا باید بیت کوین را از صرافی بایننس خریداری کرده و به صرافی کوکوین منتقل کنید و آن را بفروشید. در این معامله شما یک دلار به ازای هر بیت کوین سود می‌کنید. می توانید این کار را بارها و بارها به شرط وجود این اختلاف قیمت تکرار کرده و سود خود را بالا ببرید.

حتما بخوانید : معاملات آتی چیست | همه چیز درباره معاملات فیوچرز

یک مثال ساده از آربیتراژ در دنیای واقعی این است که اگر میوه فروشی هر عدد سیب را به ارزش هزار تومان به فروش رساند و میوه فروش دیگری همان نوع سیب را ۲ هزار تومان خریداری کند، میتوان با خرید هر عدد سیب از میوه فروش اول و فروش آن به میوه فروش دوم، هزار تومان سود کسب کرد. به این نوع معامله بدون ریسک، معامله آربیتراژ گفته می شود. در این مثال، با ادامه خرید سیب از میوه فروش اول، به دلیل افزایش تقاضا، وی قیمت هر سیب را افزایش خواهد داد و بدین ترتیب فرصت انجام معامله آربیتراژ از بین خواهد رفت. بنابراین همواره فرصت های آربیتراژی به سرعت از بین خواهند رفت.

پس این کار باید در حداقل زمان ممکن انجام شود. هرقدر فرآیند آربیتراژ سریعتر انجام شود، تعداد بیشتری توکن را می‌توان معامله کرد بنابراین سود حاصل از آن افزایش خواهد یافت. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد آربیتراژ کردن یک ارز دیجیتال به صورت دستی کار سخت و زمانبری است و کارایی لازم را ندارد. به همین دلیل بسیاری افراد برای تحت نظر داشتن بازار و همچنین خرید و فروش به قصد آربیتراژ، از ربات استفاده می کنند.

استراتژی های آربیتراژ ارز دیجیتال

  • آربیتراژ بین صرافی‌ ها

این نوع معاملاتِ آربیتراژ، رایج ترین شکل آن است و روش انجام آن همانطور که در بالا ذکر شد به اینصورت است که تریدر، رمز ارزِ انتخابیِ خود را در صرافی الف خریداری کرده و در صرافی ب می‌فروشد.

همانطور که گفته شد به دلیل اینکه قیمت رمز ارزها به سرعت تغییر می کند و قیمت‌ یک رمزارزِ مشخص، در یک زمان واحد در دو صرافی دائماً در حال تغییر است معامله‌گران آربیتراژ سعی می‌کنند از این اختلافات قیمت کوچک در جهت کسب سود استفاده کنند.

  • آربیتراژ Funding Rate

نوع دیگر آربیتراژ در ارزهای دیجیتال، آربیتراژ فاندینگ رِیت است. در این نوع  استراتژی معامله گر، ارز دیجیتالِ مورد نظر خود را خریداری کرده و سپس حرکت قیمت آن را با قرارداد آتی در همان ارز با فاندینگ ریت کمتر از کارمزد خرید ارز دیجیتال، معامله می کند.

حتما بخوانید : تفاوت فیوچرز و مارجین به زبان ساده

بگذارید با ذکر یک مثال ساده به شفاف سازی این نوع استراتژی بپردازیم. فرض کنید که یک آربیتراژِر در معامله ای بیت کوین خریده است. سپس با توجه به فاندینگ ریت منفی بیت کوین تصمیم می گیرد، طی یک قرارداد آتی از نوع شورت با همان ارزش سرمایه گذاری ای که برای خرید صرف کرده بود، از نوسانات بیت کوین در جهت مثبت و منفی در امان بماند. در این حالت اگر به طور مثال فاندینگ ریت بیت کوین ۳ درصد باشد با توجه به فاندینگ ریت منفی و معامله ی شورتی که توسط معامله گر باز شده، این سه درصد سود به آن تریدر تعلق می گیرد، بنابراین او با ریسک بسیار کم یک فرصت آربیتراژ سودآور خواهد داشت.

  • آربیتراژ مثلثی

نوع سوم این معاملات در ارزهای دیجیتال، آربیتراژ مثلثی است. فرصت آربیتراژ از نوع مثلثی بسیار محدود و انگشت شمار است. آربیتراژ مثلثی در نتیجه یک اختلاف قیمت بین سه ارز دیجیتال شکل می‌گیرد؛ زمانی که نرخ مبادله ارزها با یکدیگر برابر نیستند. در آربیتراژ مثلثی، معامله گرها سه رمزارز را انتخاب می‌کنند، مقداری از ارز دیجیتال BTC را در ازای BNB خریداری کرده و سپس جفت ارز را جابجا کرده و در ازای BTC، ETH خریداری کرده و در نهایت آن را به رمزارز پایه که در این مثال BNB است؛ تغییر می‌دهند یعنی در ازای ETH، BNB  میخرند و با پرداخت اندکی کارمزد برای انجام این معاملات، مقداری سود خالص به دست می آورند و از راه مبادله این سه رمزارز به سود آربیتراژی دست می‌یابند.

چه ریسک هایی معامله آربیتراژ را تهدید میکند؟

اولین ریسک حائض اهمیت در استراتژی آربیتراژ خطر اجرا یا Execution Risk می باشد. وقتی که اختلاف بین قیمت‌ها قبل از اینکه ترید کاملا انجام شود از بین برود یا کم شود بازدهی صفر یا منفی خواهد شد. دلیل این اتفاق می تواند مرتبط با نوسانات شدید قیمت باشد و همچنین عرضه بیش از حد آن رمز ارز.

از آنجایی که امکان بستن دو یا چند معامله به طور همزمان وجود ندارد؛ وقتی بخشی از یک معامله بسته شود، به دلیل نوسان سریع قیمت‌ها، بستن معامله دیگر در یک قیمت سودآور تقریباً غیر ممکن است. به علاوه اگر معامله گری بخواهد باتوجه به اختلاف قیمت بیت کوین در دو صرافی بایننس و کراکن وارد معامله آربیتراژ شود ممکن است نتواند آن مقداربیت کوینی که از صرافی بایننس خریده بود را در صرافی کراکن به فروش رساند و بلافاصله به هدف خود نرسد.

دومین ریسک تهدید کننده معاملات آربیتراژ خطر نقدشوندگی است. قبل از انجام معاملات آربیتراژ، باید از بابت نقدشوندگی بازار مطمئن شد؛ اگر نقدینگی بازار کم باشد ممکن است باعث ضرر معامله گر شود. وقتی یک معامله گر نتواند ارز دیجیتال خود را به موقع و سریع و بدون تحت تاثیر قرار دادن قیمت بازار معامله کند؛ متضرر می شود.

حتما بخوانید : کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال

سومین ریسک برای استراتژی آربیتراژ خطر ارسال اشتباه تراکنش است. این ریسک زمانی به وجود می آید که یک توکن در دو شبکه متفاوت ارسال شود. مثلا یک آربیتراژر قصد دارد رمز ارز Link را در صرافی بایننس خریده و با اختلاف قیمت در صرافی هیوبی به فروش رساند. اما Link را روی شبکه بایننس ارسال می‌کند؛ باتوجه به اینکه صرافی هیوبی شبکه بایننس را پشتیبانی نمی‌کند آدرس Link را روی شبکه اتریوم را می‌دهد و تریدر به این موضوع توجه نمی کند و دارایی او از بین می رود.


نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم معاملات آربیتراژ و انواع آن را بررسی کنیم. استراتژی آربیتراژ یکی از ده ها روش متنوع جهت کسب سود از بازار رمز ارزهاست. در این استراتژی تریدر از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف کسب سود می‌ کند. به دلیل وجود صرافی‌های زیاد و گسترش بازار ارزهای دیجیتال، آربیتراژ به یکی از روش‌های محبوب برای تریدرهای حرفه‌ای جهت کسب درآمد تبدیل شده است.

آن ها می توانند با داشتن سرمایه مناسب و سرعت در ترید در کمترین زمان، معاملات کم‌خطر و سودآوری را انجام دهند. اما با توجه به آنچه در این مقاله ذکر شد؛ نباید از ریسک های مرتبط با این نوع معاملات غافل شد. مخاطراتی در این نوع ترید وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. بنابراین معاملات آربیتراژ هرگز بدون ریسک و با سود تضمین شده نیستند.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

برای دوستانتان بفرستید: