برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقشه ریسک سرمایه گذاری ۲۰۱۸ خاورمیانه

نقشه ریسک سرمایه گذاری خاورمیانه رو قصد داریم به صورت تصویری در این مطلب مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم کشور ایران در این موضوع از چه جایگاهی برخوردار است و ریسک سرمایه گذاری در ایران چقدر است و آیا بدون سرمایه گذاری های خارجی می توانیم روزهای خوبی را برای اقتصاد ایران در سال های آتی متصور باشیم یا خیر. به صورت کلی در این مقاله اشاره خواهیم کرد که ریسک چیست و ریسک سرمایه گذاری به چه صورتی قابل مدیریت است و در خصوص با ریسک های سرمایه گذاری در ایران چه مواردی را باید در نظر گرفت و نقشه ریسک سرمایه گذاری خاورمیانه در این خصوص چه کمکی به ما می کند، پس تا انتهای این مطلب آموزشی با سایت کد بورسی همراه باشید.

(توجه داشته باشید که این مطلب در تاریخ ۹۹/۹/۶ مورد بازبینی و بروزرسانی قرار گرفته است)

نقشه ریسک سرمایه گذاری

در حقیقت، مقوله سرمایه ‌گذاری با گستره و تنوع وسیعی مواجه می باشد. سرمایه‌ گذاری در گواهی سپرده، انواع اوراق مشارکت، سهام عادی، صندوق های سرمایه ‌گذاری و … می ‌تواند نمونه‌ هایی از انواع سرمایه‌ گذاری به حساب آید. البته همان طور که می دانید سرمایه‌ گذاری به مدیریت دارایی و سرمایه نیاز دارد، به همین خاطر دستیابی به ثروت سود ناشی از سرمایه‌ گذاری از آنجا که با گذشت زمان ارتباط دارد، همواره با مقوله ای به نام مخاطره یا ریسک همراه است. می توان گفت از میان رشته ‌های سرمایه ‌گذاری گوناگون، مدیریت ریسک در بازار سهام بسیار پیچیده است. یک مشاور سرمایه ‌گذاری می ‌تواند در این زمینه به سرمایه ‌گذاران کمک شایانی داشته باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


وجود ریسک در بازار سرمایه به این دلیل است که برای تصمیم ‌گیری در بازار بورس موارد متعددی نقش و تاثیر خواهند داشت؛ به عنوان مثال این که چه نوع سهمی در چه زمانی، به چه قیمتی و به چه مقداری از کل سبد باید خریده و فروخته شود تا ریسک به حداقل رسیده و انتظار سود به حداکثر برسد و گفتنی است که ریسک ها در بازارهای مالی و به صورت کلی اقتصاد ایران و خاورمیانه نیز به همین صورت است و سوالات و ابهاماتی همواره برای سرمایه گذاران وجود دارد، به همین خاطر برای کاهش ریسک در بازار سرمایه، انتخاب ترکیب بهینه یا به تعبیر دقیق‌ تر یک پرتفوی که شامل سهام متنوع است، انجام می شود. بدیهی‌ است درجه ریسک ‌پذیری در سرمایه‌ گذاران مختلف متفاوت بوده و سرمایه ‌گذارانی که ریسک بالایی را قبول می کنند، انتظار بازدهی بالایی را دارند و بالعکس سرمایه‌ گذاران ریسک گریز با کاهش مخاطره ریسک کمتری را به جان خواهند خرید.

نقشه ریسک سرمایه گذاری در ایران

تعریف ریسک

ریسک عبارت از احتمال بروز نتایج متفاوت با پیش ‌بینی‌ ها یا انتظارات است، به عبارت دیگر ریسک به معنی انحراف نتایج واقعی از نتایج مورد انتظار است، لذا در جایی که نتایج مورد انتظار یک پدیده به صورت قطعی مشخص نباشد و همراه با احتمال باشد، با موقعیت ریسکی روبرو می شویم. برای مثال پیش‌ بینی شخص این است که قیمت سهام X در روز آینده به ۱۱۵ تومان برسد، اما اطمینان کامل ندارد و احتمال می ‌دهد که دامنه انحراف آن ۵ تومان باشد، لذا این یک موقعیت ریسکی است، به این دلیل که امکان دارد فردا قیمت مورد انتظار (۱۱۵ تومان) محقق نشود، بلکه قیمت بین ۱۱۰ تومان و ۱۲۰ تومان نوسان داشته باشد، پس می توان این طور نتیجه گرفت که در موقعیت‌ های ریسکی چند نتیجه ممکن وجود دارد که احتمال رخداد هر کدام نیز مشخص است. اگر دوست دارید در مورد نسبت ریسک به ریوارد اطلاعاتی به دست آورید، می توانید با کلیک روی عبارت آبی رنگ، وارد آن مطلب شوید.

فرق ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک

ریسک بر اساس این که خاص یک سهام باشد و یا بر روی عموم سهام تاثیرگذار باشد به دو نوع سیستماتیک و غیر سیستماتیک دسته بندی می شود. ریسک سیستماتیک به ریسکی می گویند که بر روی تمام بازار، البته با مقادیر مختلف، تاثیرگذار است و به عبارت دیگر تمام سهام به میزان متفاوتی تحت تاثیر آن هستند.

این نوع ریسک در هر صورت وجود دارد و سرمایه‌ گذار برای کسب بازده ناچار به تحمل آن هستند، اما ریسک غیرسیستماتیک تنها بر یک سهام مشخص تاثیر دارد. این نوع ریسک را با تشکیل سبد متنوعی از سهام می ‌توان کاهش داد، به این خاطر که با تشکیل یک سبد سهام، برآیند ریسک‌ های غیرسیستماتیک مربوط به سهام مختلف به صفر میل خواهد کرد.


نتیجه گیری و کلام آخر

چنانچه بخواهیم ایران را در نقشه ریسک سرمایه گذاری مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که ایران ریسک پایین امنیتی ولی ریسک بالای سیاسی که منجر به کاهش سرمایه گذاری و در نتیجه کاهش رشد اقتصادی و اشتغال در بلندمدت خواهد شد. در واقع می توان از نقشه ریسک سرمایه گذاری این طور نتیجه گرفت که تا زمانی که سرمایه گذاری خارجی وارد ایران نشود خبری هم از رشد اقتصادی نخواهد بود.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی که به صورت کامل نقشه ریسک سرمایه گذاری در خاورمیانه را به تصویر کشید، نهایت استفاده رو برده باشید.

نظر شما در مورد وضعیت اقتصادی ایران در سال های آینده چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: