Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تعیین ارزش دلار آمریکا | نحوه ارزش گذاری دلار امریکا

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعیین ارزش دلار آمریکا | نحوه ارزش گذاری دلار امریکا

تعیین ارزش دلار آمریکا چگونه است و به چه فاکتور هایی وابسته است؟ در حقیقت در پیشینه ارزش دلار آمریکا دیده میشود که ارزش دلار ایالات متحده از ابتدای سال ۲۰۱۷ به صورت ثابت کاهش داشته است و رشد شدیدی که در ابتدای ریاست جمهوی دونالد ترامپ اتفاق افتاده بود را کاملا پاک کرد. برای مثال، مقدار یورویی که می ‌توانیم با یک دلار خریداری کنیم به کم ترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. همچنین ارزش دلار آمریکا در برابر پوند انگلیس، ین ژاپن و یوان چین هم کاهش داشت است، ولی اخیرا گزارش ‌ها نشان می ‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی و با شروع بحران کرونا، شاخص دلار ۳٫۸۳ درصد رشد داشته است و به روند کاهشی خود پایان داده است. حال سوال اصلی اینجاست که تعیین ارزش دلار آمریکا توسط خود این کشور و یا با توجه به سیاست های پولی آن مشخص میشود یا موارد دیگری هم تاثیرگذار است؟ در این مطلب همه چیز درباره نحوه ارزش گذاری دلار امریکا را بررسی کرده ایم. (این مطلب در سال ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است)

کاهش ارزش دلار آمریکا برای ما خوب است یا بد؟

بستگی دارد شما کجای داستان باشید! برای جواب به این سوال باید بدانیم که نرخ مبادله ارز در واقع قیمت پول است. وقتی قیمت شیر کاهش پیدا می ‌کند، برای خانواده‌ هایی که شیر خریداری می ‌کنند خوب است اما برای تولیدکنندگان محصولات لبنی بد است.

وقتی قیمت بنزین کاهش پیدا می کند، مسافران خوشحال می ‌شوند اما برای کمپانی ExxonMobil (بزرگ ‌ترین شرکت بین المللی نفت و گاز در جهان) بد است. به همین ترتیب وقتی ارزش دلار آمریکا هم کاهش می ‌یابد، برای بعضی‌ ها خوشحال ‌کننده و برای بعضی دیگر ناراحت ‌کننده است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


برندگان کاهش ارزش دلار آمریکا کمپانی ‌های آمریکایی هستند که محصولات و خدماتشان را به خارجی‌ها می ‌فروشند؛ تولیدکنندگانی مانند کاترپیلار و جاذبه‌ های گردشگری مانند دیزنی و شرکت‌ های فناوری مانند فیسبوک، که مشتریان آن‌ ها می ‌توانند ارزهایشان را با دلار بیشتری مبادله کنند.

بازندگان این جریان هم مصرف ‌کنندگان آمریکایی هستند که برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات خارجی باید دلار بیشتری پرداخت کنند. البته بسیاری از آمریکایی‌ ها در هر دو دسته قرار می ‌گیرند، آن‌ها ممکن است از نظر کاری، درآمد بیشتری کسب کنند اما مجبور شوند برای پرداخت هم پول بیشتری پرداخت کنند.

نحوه ارزش گذاری دلار امریکا

چرا دلار ارزش خود را از دست می ‌دهد؟

پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ارزش دلار تقویت شد؛ چرا که سرمایه‌ گذاران از آقای ترامپ و جمهوری‌ خواهان کنگره انتظار داشتند تا به وعده کمپین ‌های تبلیغاتی ‌خود عمل کند و با کاهش مالیات، کاهش مقررات و اقدامات دیگر، رشد داخلی را افزایش دهد، ولی در واقع عکس این اتفاقات افتاد و معلوم شد بر خلاف اعتماد به نفس آقای ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی، قادر به انجام آن وعده‌ ها نیست.

حتما بخوانید : تاثیر افزایش قیمت دلار بر بورس


تیتر نشریات مالی آلمان در روز چهارشنبه گذشته «ترامپ دلار را تضعیف کرد» بود، ولی برای اینکه بتوانیم دقیق ‌تر علت کاهش ارزش دلار آمریکا را بفهمیم باید در بازه‌ بلند مدت‌ تری آن ‌را بررسی کنیم. اگر به ۶ سال گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌ شویم که دلار نسبت به ۶ سال پیش حدود ۲۸ درصد با ارزش ‌تر است. در واقع این افزایش قیمت دلار به سال ۲۰۱۱ باز می ‌گردد که پس از بحران اقتصادی آمریکا توانست نسبت به سایر اقتصادهای قدرتمند دیگر جهان زودتر به وضعیت خود سر و سامان دهد.

تعیین ارزش دلار آمریکا در برابر یورو

با توجه به مسائل آن زمان، رشد داخلی بسیار دشوار بود. اما نکته اینجا است که وضعیت در سایر نقاط بدتر از آمریکا بود. جیم پاولسن رییس استراتژی سرمایه ‌گذاری در شرکت سرمایه ‌گذاری می‌گوید:

در میان کشورهایی که با مسئله پولشویی دست به گریبان بودند وضعیت ایالات متحده از همه بهتر بود.

همچنین آقای پاولسن اخیرا اشاره کرد که در ابتدای سال ۲۰۱۱، نرخ بهره بر اساس معیار ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری کمی کمتر از بازده قابل استفاده نسبت به سایر کشورهای بزرگ، از جمله بریتانیا، آلمان و ژاپن بود. اما در سال ۲۰۱۶ نرخ اعلام شده خزانه‌ داری پنج برابر بیشتر از نمونه‌های جهانی بود. صندوق بین‌ المللی پول در ماه ژوئن اعلام کرد که وضعیت اقتصادی سایر نقاط جهان رو به بهبود است. با وجود رشد اقتصادی در آمریکا، رشد قوی در جاهای دیگر تاثیرات اقتصادی را جبران می ‌کند.


آیا آمریکا عمدا ارزش دلار را کاهش می ‌دهد؟

آقای ترامپ قبلا اعلام کرده بود که تمایل دارد ارزش دلار کمتر شود. او در ماه آپریل به نشریه وال ‌استریت ژورنال گفته بود :

من فکر می ‌کنم دلار ما زیادی قدرتمند است و بخشی از آن به خاطر اشتباه من است؛ چرا که مردم به من اعتماد دارند.

بعضی از اقتصاددانان بر این باورند که او درست می‌ گوید. ارزش دلار نسبت به سایر ارزها، نشان‌ دهنده قدرت اقتصادی آمریکا نسبت به کشورهای دیگر است، ولی نرخ مبادله ارز می ‌تواند تحت تاثیر سرمایه‌ گذاران باشد، که می ‌تواند الگوی رشد اقتصادی را تغییر دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد قیمت دلار همچنان بالاتر از ارزش واقعی آن است که می ‌تواند به تشویق واردات و کاهش صادرات منجر شود. بر اساس گفته ویلیام آر.کلاین از موسسه بین‌المللی اقتصاد پیترسون ارزش دلار در ماه می ۸ درصد بیشتر از ارزش واقعی آن بود. ادامه کاهش ارزش دلار آمریکا کمی از این ارزش بیش از حد را جبران کرد، اما احتمالا ارزش ارز تا حدودی بیش از ارزش واقعی باقی بماند.

ارزش ذاتی دلار

آیا آمریکا میتواند ارزش دلار را کاهش دهد؟

معمولا نرخ مبادله به وسیله تجارت در بازار آزاد تعیین می ‌شود. بعضی از دولت‌ ها به صورت فعالانه در این بازارها مداخله می ‌کنند تا بتوانند بر ارزش ارز خود تاثیر بگذارند. اما ایالات متحده در سال‌ های اخیر عمدتا در حاشیه قرار داشته است.

دولت ‌های اخیر آمریکا به جای مداخله در بازار ارز، معمولا تلاش کرده‌اند دست کشورهای دیگر را از نفوذ در بازار ارز کوتاه کنند. برای مثال، دولت‌ های بوش و اوباما پیشرفت‌ هایی در متقاعد ساختن چین برای ارزش ‌گذاری یوان در برابر دلار داشته ‌اند، ولی دولت ترامپ هنوز سیاست خود را در مورد این مسائل به صورت شفاف بیان نکرده‌ است.


نحوه تعیین ارزش دلار آمریکا

دلار می ‌تواند با ارزهای مختلفی مبادله شود. حداقل اگر تعداد اعضای سارمان ملل متحد را در نظر بگیریم، ۱۸۰ کشور ارزهای خود را با دلار مبادله می‌کنند. بانک فدرال رزرو نرخ مبادلات دلار با ارزهای مختلف را بر اساس حجم تجارت با آمریکا وزن‌ دهی می‌ کند.

به این معنی که قیمت دلار در مقابل ین ژاپن نسبت به کرون ایسلند مهم ‌تر است و دارای وزن بیشتری است. سپس نرخ‌ های مبادله مختلف با توجه به وزنی که دارند با هم جمع می ‌شود و یک میانگین گرفته می ‌شود که ارزش دلار آمریکا را تعیین می ‌کند.


نقش عرضه و تقاضا در قیمت گذاری دلار ایالات متحده

در حقیقت وقتی ‌که آمریکا کالا و خدمات خود را صادر می ‌کند، تقاضا برای دلار افزایش پیدا می کند و به این دلیل که کشور خریدار برای پرداخت باید ارز محلی خود را به دلار آمریکا تبدیل کند، لذا این روند به کاهش تقاضا برای ارز داخلی و افزایش تقاضا برای دلار به ‌عنوان بخشی از مبادله منتهی خواهد شد.

علاوه بر تجارت، وقتی ‌که دولت آمریکا یا نهادها و شرکت‌ های آمریکایی اقدام به صدور اوراق قرضه می‌ کنند، تقاضا برای دلار با افزایش روبرو خواهد شد. به صورت کلی سرمایه‌ گذاران خارجی برای خرید این اوراق باید ارز محلی خود را به دلار آمریکا تبدیل نمایند. از طرفی تقاضا برای دلار زمانی به وجود خواهد آمد که سرمایه‌ گذاران خارجی برای خرید سهام در بورس و اوراق بهادار آمریکا اقدام می ‌کنند.

همه اینها نمونه هایی از چگونگی افزایش تقاضا برای دلار و همچنین افزایش ارزش دلار آمریکا می باشد. در مقایسه با اقتصادهای بی‌ ثبات در جهان، دلار آمریکا در دوران بحران‌ و تنش‌ ها، دارایی امنی به شمار می رود. طی این دوران از آنجا که سرمایه‌ گذاران برای خرید دلار اقدام می ‌کند، باز هم تقاضا برای آن با افزایش روبرو خواهد شد.

همین طور در خاطر داشته باشید که اخبار مربوط به اقتصاد ایالات متحده نیز می ‌تواند بر احساسات سرمایه ‌گذار تاثیرگذار باشد و در نتیجه تجارت را هم تحت ‌الشعاع قرار دهد، برای مثال در صورت انتشار اخباری مبنی بر تضعیف اقتصاد ایالات متحده، بسیاری از سرمایه‌ گذاران برای فروش دلارهای خود، اوراق بهادار آمریکا و همچنین سهام شرکت ‌های آمریکایی اقدام می نمایند.


فرمول محاسبه نرخ دلار در بازار

یکی از متداول ‌ترین آن ها “روش برابری قدرت خرید” است. در این روش ضمن اینکه متغیرهای اقتصاد کلان مانند تولید، تورم، بهره‌ وری و تراز پرداخت‌ ها دیده می‌ شود، در نهایت دو متغیر اصلی «تورم داخلی» و «میانگین وزنی تورم کشورهای طرف تجاری ایران» ملاک محاسبه در آن است.

محاسبه نرخ واقعی دلار

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: با مبنا قرار دادن «تفاضل تورم داخل و خارج» در این روش و با استفاده از فرمول گفته شده، تعدد نرخ دلار بازار با توجه به تفاوت تورم تعدیل می ‌شود. افراد به دلایل بسیاری به ارز‌های خارجی نیاز دارند و می خواهند قیمت دلار در بازار آزاد را بدانند، از همین روی هم پاسخ به این سوال که چطور قیمت واقعی دلار را در بازار آزاد بدانیم، حائز اهمیت است.

قیمت واقعی ارز را به روش‌ های گوناگونی می توان محاسبه کرد، ولی مرسوم ترین روش‌ ها برای این کار استفاده از نرخ تورم، اختلاف رشد نقدینگی و رشد تولید ناخالص داخلی و شاخص قیمت مصرف کننده است. در ایران به علت وجود تورم و عدم ثبات در نرخ ارز همیشه این چالش برای افراد وجود دارد که چطور از پول خود در برابر افت و خیزهای بورس مراقبت کنند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب در مورد تعیین ارزش دلار آمریکا با شما صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با روش های کسب درآمد دلاری برای ایرانی ها آشنا شوید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

فکر می کنید تعیین ارزش دلار آمریکا برای سرمایه گذاران و حتی مردم عادی در ایران چقدر حائز اهمیت است؟

برای دوستانتان بفرستید: