Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
اوراق سخاب در بورس | همه چیز درباره اوراق سخاب در بورس

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اوراق سخاب در بورس | صفر تا ۱۰۰ اوراق سخاب بورسی

قبل از این خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی بانکی با نماد سخاب در بانک ها ممنوع اعلام شد و معامله گران و فعالان بازار بورس هم اکنون میتوانند نسبت به خرید و فروش سخاب اقدام کنند. اسناد خزانه اسلامی سخاب پیش از این خارج از بورس و در شعب منتخب بانک ملی مورد معامله قرار می گرفت. تحت تاثیر قرار گرفتن بورس و نرخ سهام شرکت ها از نرخ های مورد معامله اخزا و نیاز پیمانکاران به نقدینگی و عدم تسلط کافی فروشندگان به بازار بورس باعث شد تا اسناد بعدی خارج از بورس و داخل شبکه بانکی تحت عنوان اسناد خزانه اسلامی بانکی سخاب با نام اختصاری سخاب انتشار و مورد معامله قرار گیرد. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی به کلیه شبکه بانکی کشور، نقل و انتقال کلیه اسناد خزانه اسلامی، سخاب و هرنوع اوراق مشارکت خارج از شبکه بورس ممنوع است.

(توجه داشته باشید که این مطلب در سال ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است)

اوراق سخاب در بورس

در ابتدا بهتر است توضیح مختصری در خصوص اوراق سخاب و معامله آن ها در قرابورس ایران داشته باشیم. سخاب، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی ‌های خود در ازای طرح‌ های تملک دارایی ‌های سرمایه‌ ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌ کند. اوراق خزانه در تمام دنیا معمولا از بالاترین درجه اعتباری برخوردار هستند، چرا که دولت پرداخت آن را ضمانت کرده است، به صورتی که در آمریکا درجه اعتباری آن ‌ها AAA است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


باید به این موضوع توجه داشته باشید که به دلایل مختلف سهم بدهی در GDP ایران پایین است که دولت می ‌تواند از این ظرفیت بهره لازم را ببرد. در واقع اوراق خزانه اسلامی می ‌تواند کمک شایانی در فرآیند تسویه حساب با پیمانکاران و به تبع آن راه افتادن پروژه ‌های عمرانی داشته باشد. معامله اوراق سخاب مزایای زیر را به همراه دارد :

  • معاف از مالیات بودن درآمدها و معاملات اوراق سخاب
  • ایجاد بستر لازم جهت توسعه ابزارهای مالی بازار بورس
  • کشف نرخ سود بدون ریسک مورد انتظار بازار در اقتصاد کشور
  • استخراج انتظارات بازار از نرخ سود بدون ریسک با سررسیدهای مختلف
  • کمک به حفظ استقلال کشور با استفاده از تامین مالی داخلی دولت و کاهش استقراض بین ‌المللی
  • کمک به سیاست‌ های پولی و مالی برای اعمال سیاست‌ های بهینه جهت تنظیم و کنترل انتظارات بازار

تقاوت اوراق سخاب با سایر اوراق بهادار در بورس

تفاوت اصلی سخاب با سایر اوراق بهادار قابل معامله در بورس، سررسید آن و پرداخت سود به حساب می آید. اوراق سخاب عمدتا سررسیدی کمتر از ۱۲ ماه دارند و اغلب سررسید آن ها به صورت ۴، ۱۳، ۲۶ و ۵۲ هفته‌ ای می باشد.

حتما بخوانید : اوراق صکوک چیست و چطور آنرا بخریم؟


این نکته را نباید از خاطر برد که سخاب بدون سود بوده و هیچ ‌گونه پرداخت میان دوره ‌‌ای تحت عنوان سود ندارند و سرمایه‌ گذاران از مابه‌ التفاوت قیمت خرید اوراق و ارزش اسمی دریافتی آن در سررسید، کسب سود خواهند داشت.

کرباسیان در مراسم معارفه:

صدور مجوز نقل و انتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده/سخاب مانع کاهش سود بانکی بود!

وزیر اقتصاد دولت دوازدهم:

در زمینه مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی در کنار بانک ها خواهیم ماند و نگاه مجلس نیز مثبت است. هر چند اوراق خزانه چاپ شده بود اما در بازار سرمایه مورد خرید و فروش قرار نمی گرفت و در سود بانک ها نیز تاثیر گذاشته بود و عملا از کاهش نرخ سود جلوگیری می کرد. از هفته آینده اجازه نقل و انتقال این اوراق در بازار ثانویه صادر خواهد شد. به طور حتم تعامل با سیستم بانکی اثرات مثبت خود را در بورس خواهد داشت.

حسینی مقدم افزود:

از مجموعه اوراق دولتی که در بازار سرمایه عرضه شد می‌توان به اوراق اجاد، اوراق اخزا و اوراق سخاب اشاره کرد که دو اوراق اول از طریق فرابورس و سخاب از طریق بانک ملی خرید و فروش می‌شد که این اوراق هم بزودی در بازار سرمایه معامله خواهد شد.

وی ادامه داد:

فشارهایی در بازار سرمایه بود که اوراق خزانه باعث رکود بازار سرمایه شده است، به همین دلیل دولت اوراق سخاب را از طریق بانک ملی عرضه کرد.

معاون ناشران سازمان بورس گفت:

اوراق سخاب با پشتوانه دولتی از طریق بانک ملی خرید و فروش می‌شد که از این به بعد این اوراق هم در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شود. خرید و فروش این اوراق از طریق بانک ملی باعث شد نرخ سود در بازار برای این اوراق به دلیل بازاری که ایجاد شده بود گاهی تا مرز ۴۰ درصد هم برسد و این اقدام روی همه بازار تأثیر گذاشته بود. به دلیل شرایط نامساعدی که در افزایش نرخ سود این اوراق و ایجاد واسطه هایی در این بازار، دولت تصمیم گرفت تا اوراق سخاب را هم از طریق بورس عرضه کند. پیمانکاری که نیاز به پول داشت مجبور می‌شد تا این اوراق را در بازار عرضه کند و این باعث شده بود که نرخ این اوراق به صورت غیر متعارفی بالا برود. واسطه‌های مالی در این شرایط منتفع می‌شدند و بازار غیر متعارف بوجود آمده بود، به همین دلیل دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند این اوراق از طریق بازار سرمایه عرضه شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

این اوراق در حال حاضر در بورس قابلیت معامله را پیدا کرده اند. اوراق سخاب که به آن اسناد خزانه اسلامی نیز گفته می شود، در زمره اوراق بهادار با نامی قرار دارند که بیانگر تعهد دولت ‌ها به بازپرداخت مبلغ اسمی آن‌ ها در آینده است.

سخاب در واقع از ابزارهای مالی با ماهیت بدهی بوده که بدون کوپن سود منتشر می ‌شود و هدف اصلی آن، تامین کسری بودجه دولت هاست. اوراق خزانه اسلامی که با نام اخزا یا سخاب در بازار معروف شده اند، از نوع بدون کوپن دریافت سود است که به مبلغ اسمی ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده اند.

همان طور که پیش تر هم گفته شد، دارنده اوراق سخاب در صورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس بفروشند. در نظر داشته باشید که سخاب مثل دیگر اوراق بهادار طبق مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار معامله می‌ شود، پس امکان دارد تحت تاثیر ریسک نوسانات قیمتی قرار بگیرد.

در انتها امیدوارم اطلاعات خوبی را از این مقاله آموزشی با عنوان اوراق سخاب در بورس به دست آورده باشید.

همچنین اگر دوست دارید نحوه خرید اوراق مشارکت در بورس را یاد بگیرید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک فرمایید؛

هر سوال یا ابهامی در خصوص اوراق سخاب در بورس داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ شما عزیزان را بدهم.


در واقع افرادی که تمایل به خرید و یا فروش اوراق سخاب خود دارند می توانند از طریق فرم زیر اقدام به خرید و یا فروش این اوراق نمایند. کافیست فرم زیر را به دقت پر کنید و توجه داشته باشید که پر کردن تمامی موارد الزامی است؛

خرید و فروش سخاب

  • مثلا تهران

برای دوستانتان بفرستید: